Deel dit artikel
-

Kranten.com en Netdirect sluiten exclusieve partnership

Kranten.com heeft de verkoop van advertentieruimte aan Nederlandse uitgeverijen exclusief opgedragen aan Netdirect. Dit zijn beide partijen deze week overeengekomen. Bezoekers van Kranten.com zijn volgens Netdirect voor uitgevers een gewilde doelgroep voor direct response campagnes en sponsorships.

Volgens Marcel Beemsterboer, directeur van Netdirect , is de doelgroep van Kranten.com bij uitstek interessant voor reclamecampagnes van uitgeverijen. "Het zijn over het algemeen jonge mensen die via het internet de headlines scannen en thuis de achtergronden in dagbladen en opiniebladen lezen", aldus Beemsterboer.

Kranten.com verzamelt dagelijks koppen van de belangrijkste Nederlandse dagbladen en nieuwssites. Bezoekers die op een kop klikken worden direct doorgelinkt naar het betreffende nieuwsartikel op de site van de uitgever. Netdirect, een sterke partij op het gebied van online direct response advertising, zal de bezoekers van Kranten.com exclusieve aanbiedingen van uitgevers voorschotelen. Het betreft in eerste instantie abonneewerving, maar volgens Beemsterboer kunnen uitgevers ook delen van de site van Kranten.com sponsoren.

Daarnaast verwacht Netdirect dat uitgevers ook meer zullen adverteren voor de inhoud van hun folioproducten. Beemsterboerd: "FEM/DeWeek bijvoorbeeld, heeft net een nieuwe bladformule doorgevoerd. De focus verschuift van financieel-economisch naar algemeen economisch nieuws. Wij hebben nu afgesproken dat we via het economiekatern van Kranten.com gratis proefnummers gaan aanbieden. Dat volgen we dan op met een e-mail met een vervolgaanbieding".

De overeenkomst is een opmerkelijke stap voor Netdirect. Het bureau hield er voorheen een ander businessmodel op na dan de meeste advertentiebureaus. Netdirect sloot geen exclusieve contracten met site-exploitanten en kon daardoor advertentieruimte aanbieden op ruim 450 Nederlandse websites. Deze konden zelf kiezen of ze de online campagnes plaatsten. Zoals Beemsterboer uitlegt staat dit model van niet-exclusieve relaties nog overeind. Maar past daarnaast de alliantie met Kranten.com in het beleid om nauwere relaties met een "selecte groep" websites aan te gaan. "Het zijn dan sites die een duidelijke missie en doelgroep hebben. Ook moeten het sites zijn die professioneel worden gerund."

De strategie van Kranten.com om meer adverterende uitgevers aan te trekken, is eveneens opmerkelijk. Een jaar geleden spande PCM, uitgever van ondermeer De Volkskrant en Algemeen Dagblad, nog een rechtzaak aan tegen de koppensite. Inzet was een vermeende breuk van het auteursrecht, een argument dat door de rechter werd verworpen. Volgens Beemsterboer is er inderdaad sprake van een kentering. "Traditionele uitgevers keken vorig jaar nog heel sceptisch hier tegenaan. De gedachte is nu duidelijk: if you can't beat them, join them."

Deel dit bericht

11 Reacties

Bas van de Haterd

Martin, Guido en de rest van Kranten.com, gefeliciteerd. Het lijkt erop dat de ouderwetse krantenbranche jullie waarde nu eindelijk onderkent. Wie weet kunnen jullie straks nog een veel grotere rol vervullen nu de krantensites langzaam worden "opgeheven" zeker bij PCM.

rick

Bas, ik denk niet dat de kranten uitgevers er ook maar iets mee te maken hebben gehad. Dit is iets wat Netdirect wil, het heeft niets te maken met de erkenning van krantenuitgevers voor Kranten.com.De wens voor exclusiviteit is er ook geen van de uitgevers, maar van Nedirect, die blijkbaar ergens bang voor zijn, want waarom vraag je anders om exclusiviteit?

Marcel Beemsterboer

Rick, ik waardeer je reactie, maar het zit toch anders in elkaar dan je denkt. Het initiatief om meer exclusieve afspraken met websites te maken, komt wel degelijk van de uitgeverijen. Bladmanagers willen vaste posities op websites, waar zij potentiele nieuwe abonnees verwachten te vinden. En vaste posities op websites kunnen alleen op exclusieve basis afgesloten worden. Daarom gaat Netdirect in aanvulling op haar 'open' netwerk met een aantal websites nauwere banden aan.

De Vries

Een interessante deal, maar ik heb wel een vraag: wat vinden de andere sitepartners van Netdirect hiervan? Ik kan me voorstellen dat bepaalde "leuke" acties nu eerder bij kranten.com terecht komen dan bij partners uit het "open netwerk". Immers, kranten.com zal heus niet zomaar exclusiviteit toekennen. Hoe wordt daar mee omgegaan? Misschien kan je daar op reageren Marcel.

Jan Gerritsen

Beste Marcel, er zit een wezenlijk verschil tussen een exclusieve deal en een vaste positie. Wanneer ik een uitgeverij zou zijn dan vindt ik een vaste positie prettig aangezien het gaat om continue aanwezigheid. Als ik dan ook nog de enige partij ben die zo'n vaste positie heb dan is er sprake van exclusiviteit. Een uitgeverij zelf is hier niet bij gebaat. Waarom niet? Je sluit namelijk alles en iedereen uit door met 1 partij in zee te gaan. Verder is Kranten.com niet direct een uitgeverij te noemen. In het artikel wordt gesuggereerd dat de doelgroep van Kranten.com interessant is voor uitgeverijen… Zijn de headlines die kranten.com aanbiedt niet afkomstig van diezelfde uitgeverijen en dus juist sprake van het omgekeerde? Netdirect is uiteindelijk gebaat bij dergelijke deals. Omdat zij de 'eerlijke' strijd niet aan kan/durft. Blijkbaar kiest Kranten.com ook eieren voor haar geld, en kan zij zelf geen omzet genereren, door in zee te gaan met Netdirect. Maar ach .. het zijn mindere tijden voor mindere partijen 🙂

Jan de Vries

Als sites als Kranten.com, enkel wat headlines onder elkaar d.m.v. een scriptje, al "een gewilde doelgroep voor direct response campagnes en sponsorships" zijn, dan moeten sites als Retecool.com, Tonie.net en Zidouta.com (elk met een eigen segment binnen de boomende weblogmarkt) wel helemaal een goudmijn zijn! Het lijkt me dat adverteerders weer eens zitten te slapen?

Martin Klerx

Jan Gerritsen: "Verder is Kranten.com niet direct een uitgeverij te noemen." Nee klopt. Wie noemt Kranten.com een uitgeverij?Verder: "Netdirect is uiteindelijk gebaat bij dergelijke deals. Omdat zij de 'eerlijke' strijd niet aan kan/durft." Ik pieker me suf wat dit met een 'eerlijke strijd' te maken heeft?"Blijkbaar kiest Kranten.com ook eieren voor haar geld, en kan zij zelf geen omzet genereren, door in zee te gaan met Netdirect." Tja, blijkbaar heb je toch echt niet goed gelezen. Wij genereren wel degelijk zelf omzet, maar het produkt wat Netdirect ons biedt (de mogelijkheid via één aanspreekpunt proefabonnementen te verkopen via onze site) is natuurlijk aantrekkelijk voor ons. Gewoon een simpele 'make or buy' beslissing, waarbij we dit keer voor 'buy' hebben gekozen. Heeft niets met 'zelf geen omzet genereren te maken'. "Maar ach .. het zijn mindere tijden voor mindere partijen :)" Daar heb je helemaal gelijk in. Zie http://www.EN.nl.

Flip

Jan de Vries schreef>>Als sites als Kranten.com, enkel wat headlines onder elkaar d.m.v. een scriptje, al "een gewilde doelgroep voor direct response campagnes en sponsorships" zijn, dan moeten sites als Retecool.com, Tonie…….. enz Lieve Jan, dat de weblog-sekte nogal een hoge pet van zichzelf opheeft, dat weten we allemaal. Maar je draaft nu wel erg door. Kranten.com is doodsimpel van opzet, maar voldoet aan een behoefte. net zoals dat andere doodsimpele idee wat we nu kennen als Startpagina.nl Internet heeft zijn eigen regels en Kranten.com is dus een site met (commerciele) potentie. interessant voor adverteerders. je kan je afvragen of het netjes is wat ze doen. Net zo goed als dat je je vraagtekens kan zetten bij het oude Napster (R.I.P.). Persoonlijk vind ik niets fout aan kranten.com, als uitgever zou ik liever wel dan niet door hen gelinkt willen worden. Webloggers zijn leuk hoor, daar niet van, mijn tante heeft ook een leuke homepage met brei-patronen. Webloggers zijn beter vergelijkbaar met mijn tante dan met Kranten.com.

reet

jandevries zegt: "Als sites als Kranten.com, enkel wat headlines onder elkaar d.m.v. een scriptje, al "een gewilde doelgroep voor direct response campagnes en sponsorships" zijn, dan moeten sites als Retecool.com, Tonie.net en Zidouta.com (elk met een eigen segment binnen de boomende weblogmarkt) wel helemaal een goudmijn zijn" Dat valt vies tegen 🙂 Flip zegt: "Webloggers zijn leuk hoor, daar niet van, mijn tante heeft ook een leuke homepage met brei-patronen. Webloggers zijn beter vergelijkbaar met mijn tante dan met Kranten.com" Dat gaat niet voor elk weblog op. Er zijn een aantal logs (denk bijvoorbeeld aan tonie.net en tijdens de 11 september ramp ook retecool.com) waar het nieuws eerder te halen is dan op de reguliere nieuwssites. Daarbij, ik neem aan dat de breipatronenpagina van je tante geen 4000 bezoekers per dag heeft, maar goed, daar kan ik me in vergissen, wellicht heeft jouw tante een aantal geniale breipatronen online staan. Kan natuurlijk, maar valt helaas niet te controleren, omdat je er geen url bij plaatst.

Kees de Bree

Ik vind kranten.com een prima site en heb respect voor de wijze waarop ze de site steeds verder hebben uitgebouwd. Maar wat ik zo ontzettend jammer vind is dat er de laatste maanden helemaal niet meer naar de kwaliteit van de eigen site wordt gekeken. Kranten.com zou een overzicht moeten geven van actuele headlines van interessante nieuwssites op allerlei gebieden. Dus als er nieuwe sites bijkomen, moet je dat als kranten.com in de gaten houden. Maar dat doen ze niet. Het zijn altijd dezelfde bronnen die gebruikt worden. Sommige bronnen leveren tegenwoordig maar één keer per week, of minder, nieuwe headlines. Die kun je beter schrappen, en zoeken naar sites die elke dag nieuwe, interessane headlines produceren. Daarvan zijn er genoeg. Loop al je tabbladen eens na en schrap de headlines die toch vrijwel altijd oud zijn.

David Spitaels

"Dus als er nieuwe sites bijkomen, moet je dat als kranten.com in de gaten houden. Maar dat doen ze niet. Het zijn altijd dezelfde bronnen die gebruikt worden. Sommige bronnen leveren tegenwoordig maar één keer per week, of minder, nieuwe headlines. Die kun je beter schrappen, en zoeken naar sites die elke dag nieuwe, interessane headlines produceren." Daarom gebruik ik http://www.krantenkoppen.be, nog geen dag nadat Vrtnieuws.net en Het Laatste Nieuws een website hadden, waren deze hier ook te vinden, maar ik ben dan ook Belg.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond