Deel dit artikel
-

Kranten.com wil banners inruilen voor e-mailmarketing

Kranten.com wil e-mailmarketing inzetten om uit de kosten te komen. Tot nu toe stuurt de site via e-mail gratis een overzicht naar de abonnees, maar dit kost teveel. De site biedt de lezer de 'keuze'; of akkoord gaan met reclame in de mail, of in de toekomst betalen voor het abonnement. De site verwacht meer opbrengsten te halen uit de marketing dan uit banners.

Kranten.com stuurde gisteren een schijnbaar tegenstrijdig bericht naar haar abonnees: enerzijds zegt het bedrijf de kosten van verzending van de mail te willen dekken met e-mailreclame, anderzijds zegt het daarvoor in ruil de banners van de site te halen. Zo zou de site sneller laden. Martin Klerx van Kranten.com verklaart het bericht door de tegenvallende opbrengsten van banners. "Iedereen weet dat banners op dit moment niet veel opleveren. Van e-mailmarketing verwacht ik meer."

Klerx denkt met e-mailmarketing zo'n vijftig procent meer op te kunnen halen dan met banners. Bovendien wordt de lezer dan minder gestoord door de reclame. "Banners staan er elke dag, en irriteren volgens mij meer dan een wekelijkse reclameboodschap. Ook vragen we de lezer een profiel in te vullen, zodat we ook meer gericht kunnen adverteren. Dat is voor de adverteerder interessant, maar ook voor de lezer."

Mochten de lezers onverhoopt niet thuisgeven voor de opt-inregeling, dan blijft Kranten.com doorgaan met de bannering. "Maar zo'n vaart zal het niet lopen. Ik heb tot nu toe veel positieve reacties gehoord. Het is nu ook de enige manier om de zaak kostendekkend te krijgen", zegt Klerx. Dagelijks verstuurt Kranten.com 95.000 nieuwsbrieven.

Deel dit bericht

14 Reacties

Jan Gerritsen

Als de heer Roelofs banners zelf irritant vindt, waarom heeft hij deze dan uberhaupt op de site gezet? Meeliften op de goede tijden en in slechte tijden het eigen beleid afschieten… tja.

Martin Klerx

Bovenstaand artikel is niet helemaal correct. Het is niet ons plan de banners van de site te halen, maar uit de dagelijkse e-mail versie ("Wanneer genoeg mensen gebruik maken van de Partnermailing, wordt het voor ons mogelijk de banners uit de dagelijkse update te halen"). Misschien was dit niet helemaal duidelijk. Bovendien laten we onze abonnees ook niet direct de keuzen tussen de Partnermailing en 'later betalen'. De Partnermailings helpen om de kosten te dekken. Iedereen wil graag zijn krantenoverzicht vroeg in de bus hebben, en dat kost ons gewoon veel geld met een abonneebestand van 95.000 mensen. Wij willen juist liever geen betaalde versie, dus vandaar de Partnermailings.

Dennis Hettema

Ik vindt het een begrijpelijke reactie van kranten.com. Ze schieten niet hun eigen beleid af, maar zijn op zoek naar een alternatief om de service "gratis" te houden. IMHO een juiste beslissing.

Sven Boender

Is dit "nieuws"? Kranten.com is een uitekende site en een uitstekend initiatief, maar van een bedrijf met een innovatief concept verwacht je niet dat ze met het toepassen van een marketinginstrument dat zo oud is als de weg naar Rome (enkele jaren dus in internetbegrippen) zelf nieuws gaan creeren! Vele sites, waaronder mijn eigen site http://www.schoolvrienden.nl, gebruiken dit marketinginstrument al jaren.

Nils Luyt

Kranten.com biedt de lezer uitstekende informatie. Zij doen er verstandig aan om een wijziging in de marketingstrategie aan te brengen. Het belangrijkste feit, kostendekkend werken is voor iedere onderneming noodzakelijk. Als dat niet het geval is zal kranten.com geen overlevingskansen hebben. Als ik in Martin zijn schoenen stond had kranten.com een betaald lidmaatschap ingevoerd. Liever 5000 betalende klanten dan 95.000 niet betalende klanten. We moeten af van het gratis weggeven van allerlei content. De 'gratis' mentaliteit hebben we de laatste jaren zelf bij de lezers 'ingeprent'. Het zal voor de Nederlandse ebusiness sector een hele omslag zijn. Het resultaat zal door een drastische koerswijziging voor de meeste bedrijven positief uitvalllen. Wat is het resultaat? Gezonde ondernemingen met een goede maandelijkse cash flow. En daar draait het tenslotte om!

radja

>We moeten af van het gratis weggeven van allerlei content.integendeel, we moeten juist af van het idee dat overal winst op gemaakt moet worden. >Wat is het resultaat? Gezonde ondernemingen met een goede maandelijkse cash flow. En daar draait het tenslotte om!Alles draait om ondernemingen? wat is er gebeurd met 'de klant is koning'? Bedrijven dienen in dienst te staan van de samenleving, niet andersom. Het draait om mensen, niet om bedrijven. Het doel van een bedrijf dient het leveren van een product te zijn, niet het maken van winst.

Nils Luyt

Radja, kun jij mij vertellen hoe we de Nederlandse economie in stand houden als er geen bedrijven zijn die winst maken? Misschien ben jij wat slimmer dan mij en kun jij mij en andere ondernemers (en lezers) uitleggen hoe je een bedrijf gedurende langere tijd kunt runnen zonder winst te maken? Als jij de oplossing hiervoor kunt aandragen ben jij geniaal. Ik zit met smart te wachten op een goed onderbouwd antwoord.

Jan Gerritsen

Pardon?">We moeten af van het gratis weggeven van allerlei content.integendeel, we moeten juist af van het idee dat overal winst op gemaakt moet worden." Het gaat niet om het feit winst te maken, maar om geld te zien voor de juist geleverde dienst. Waar we vanaf moeten is juist dat alles gratis is. Simpel gezegde: Voor niets gaat de zon op. Dat er wordt gesteld dat het doel van een bedrijf is een product/dienst te leveren ipv winst maken is de grootst mogelijke onzin die er is. De krant in de winkel mag je ook niet gratis meenemen, waarom dan wel op internet?

radja

Ik zeg niet dat winst maken niet mag, of dat winst maken uit den boze is. Maar het moet niet het einddoel zijn.

bedrijfskundige

Nou Radja, dat is wel even wat economie van de koude grond. Zo kunnen alle vraag- en aanbodtheorieen en modernere varianten daar van meteen de prullebak in. Winst maken is onder andere een drijfveer voor allerlei vormen van concurrentie, en daarmee brandstof voor de economie. Als ik de parallel doortrek zou ik de volgende sollicitant af kunnen wijzen als die over zijn salaris wil onderhandelen. Dat is in jouw visie immers het verkeerde uitgangspunt.

A Beautiful Mind

An the Oscar goes to… Radja! For "A Beautiful Theory". Ga die film kijken. Misschien snap je dan iets van economie. Of iets van het leven. Als je wat minder prozac inneemt, zou je ook helder kunnen denken. Ook een wijze les uit die film.

Bas van de Haterd

Ik wilde eigenlijk niet reageren op deze discussie, maar hij begint nu toch wel onzinnige vormen aan te nemen. Bottom line (winst maken) is voor elk bedrijf nr 1. Dat kan niet anders. Dat je soms zal stellen dat je niet over lijken gaat of dat je je maatschappijlijke doel niet uit het oog wil verliezen (zoals b.v. Body Shop, etc) is natuurlijk mogelijk. Maar winst maken is altijd top prioriteit. Immers moet je de salarissen kunnen uit betalen en een rendement op geïnvesteerd vermogen terugkrijgen. Indien je het hier niet mee eens bent neem ik aan Radja dat jij geen spaargeld hebt en alles wat je aan het eind van de maand overhoud meteen afgeeft aan een goed doel. Alleen hobbysites kunnen andere doelstellingen hebben. Hobbysites zijn vaak leuk, maar zelden van dermate hoog niveau dat ze echt het formaat van Kranten.com aannemen. Dat we af moeten van de gedachte dat alles gratis is ben ik het niet mee eens. Ook met gratis is geld te verdienen. De kant is niet gratis? De Metro en de Spits wel. En de Metro draait in de meeste landen (idd in Nederland niet) wel winst. Met gratis is ook geld te verdienen. Zonder enige twijfel. Alleen moet je het goed aanpakken en moet je soms een tegenprestatie eisen van je gebruikers. Alleen iets gratis weggeven is inderdaad niet profijtelijk, maar als je hier meer mee doet kan dat zeker wel zo zijn. Soms kan gratis bijvoorbeeld een prachtige marketing methode zijn om b.v. klanten aan je te binden die je vervolgens wel voor andere zaken laat betalen. Welke schaatfan zou geen schaatsnieuwsbrief willen ontvangen? Ook al komt hij dan van b.v. Spaar Select of TVM? En die mensen kan je vervolgens weer, op een nette manier, proberen te overtuigen om je producten af te nemen. Kranten.com kiest er nu voor om de database die men heeft verder te exploiteren met meer advertenties. Dat is één weg, en ik denk een goede. Maar zo zijn er uiteraard meer.

Harold Acker

Een slimme meid bouwt nu:1. Een website waar je je kunt registreren2. met een privacy policy dat je *nooit* reclame ontvangt3. Abonneert zich op de kranten.com nieuwsbrief4. Plakt die in een consumentenvriendelijk reclamevrij jasje5. Forward die gratis naar haar registranten6. Beroept zich in het volgende kort geding op de uitspraak "Kranten.com vs. PCM: content jatten mag"7. en als die slimme meid nu eens PCM heette? Oh nee, de laatste kan stappen 1-5 niet uitvoeren (en 6 eigenlijk ook niet) want PIM zit op de bank. Met de wegbezuinigde budgetten zullen ze binnenkort wel voor een veelvoud van de met 1-5 gemoeide kosten de boosdoener overnemen. Om vervolgens bij 's-Rijks overheid om financiele steun aan te kloppen.

mr nelson

Ben je op zoek naar een zeer Genuine lening? Het goede nieuws is hier! Wij bieden leningen, variërend van $ 5,000.00 Min. tot $ 30,000,000.00 Max. bij 3% rente per jaar. LENINGEN voor het ontwikkelen van business Wij zijn gecertificeerd, betrouwbaar, betrouwbare, efficiënte, snelle en dynamische. Een proef zal u overtuigen ….. contact met ons op: nelsonfinancialcompany2009@gmail.com

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond