Deel dit artikel
-

Kranten in VS: last van eBay en Craigslist

Uit een nieuw rapport van onderzoeksbureau Classified Intelligence blijkt dat op het gebied van rubrieksadvertenties ook kranten in de Verenigde Staten in toenemende mate last hebben van partijen als eBay en Craigslist.

Classified Intelligence, ondervroeg 36 kranten in de Verenigde Staten om hen te vragen in hoeverre zij last hebben van eBay en Craigslist. Van de ondervraagde kranten zei 2/3e van hen dat zij in meerdere of in mindere mate last hebben van eBay. Vijf kranten, waaronder de Chicago Tribune en de Houston Chronicle, zeiden dat eBay een enorme impact heeft op de verkoop van rubrieksadvertenties. Slechts twee kranten zeiden totaal geen last te hebben van eBay.

Van Craigslist (waarin eBay onlangs een belang van 25 procent nam, zeggen de kranten tot nu toe minder last te hebben; maar twee kranten zeiden in bescheiden mate last te hebben van Craigslist. Van de ondervraagden, kenden 22 Craigslist van naam Craigslist concurreert het meeste met de kranten op het gebied van onroerend goed.

“Over het algemeen kunnen we niet anders constateren dan dat advertentiemensen bij de kranten goed in de gaten houden waar eBay en Craigslist mee bezig zijn. Een aantal jaren geleden was dat nog helemaal niet het geval,” aldus Peter Zollman, van Classified Intelligence, tegen Editor & Publisher.

Daarnaast worden kranten steeds vaker gedwongen lagere prijzen te hanteren voor rubrieksadvertenties omdat ze moeten concurreren met gratis online advertenties. “Bijna tweederde van de kranten heeft ondertussen een concurrerende dienst gelanceerd of is van plan dat te doen in de komende zes maanden,” aldus het rapport.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond