Deel dit artikel
-

Leadtrace sluit joint venture met Mbuyu

Leadtrace, de voormalige online bannermarkt van Wegener, is terug van weggeweest. Het bedrijf blijkt eind vorig jaar te zijn verzelfstandigd en heeft nu een joint venture opgericht met affiliate marketeer Mbuyu. De partijen gaan gezamenlijk affiliate marketingprogramma's en sales-leads aanbieden.

Leadtrace.Net staakte in oktober zijn activiteiten. Aanleiding was een reorganisatie bij Wegener Direct Marketing Europe. Enkele activiteiten werden overgeheveld naar Wegener DM Nederland, maar Leadtrace werd geheel afgestoten. Volgens toenmalig Project Director Mennolt Bosch had Leadtrace sinds de start nog geen winst gemaakt. Adverteerders werden na oktober doorverwezen naar Wegener e-Media of naar Euroclix.

Zoals nu blijkt is Leadtrace kort daarna aan Mennolt Bosch verkocht. Op 1 januari is hij vervolgens een joint venture aangegaan met Mbuyu . Deze laatste partij is actief op het gebied van affiliatie marketing. De joint venture heeft de naam The Mbuyu-Leadtrace Company gekregen.

Volgens Thomas Joosten, directeur van Mbuyu, ontstaat door de samenwerking een netwerk van meer dan vierduizend aangesloten websites, ook wel "merchants" genoemd. Het bedrijf wil mediabureaus en adverteerders één loket bieden voor banner-, email- en offlinecampagnes.

Hoe werkt dit nu precies? Iedereen die over een website of een e-mailadres beschikt kan zich als "affiliate" aanmelden op de homepage van Mbuyu-Leadtrace. Een affiliate plaatst vervolgens een link of andere koppeling op zijn site naar die van een adverteerder. Elke keer als een bezoeker doorklikt naar de homepage van de adverteerder, krijgt de affiliate hier commissie voor. Dat kan op pay-per-lead of pay-per-sale basis.

Joosten voegt hier aan toe dat merchants van Mbuyu-Leadtrace bereid zijn minimum maandbedragen te garanderen aan de affiliates. " Die zijn immers minder genegen bannercampagnes uit te voeren op no-cure-no-pay basis", aldus Joosten. Voor het uitvoeren van e-mailmarketing, contentmarkteting en searchengine-optimalisatie zijn partnerships aangegaan met ondermeer Euroclix, het saleslead-vehikel van VNU.

Deel dit bericht

9 Reacties

mark

Is het wel zo slim om zo nadrukkelijk partnerships aan te gaan met bedrijven als Euroclix? Het bedrijf blinkt niet uit door de grote hoeveelheid mails, hoewel dit in het begin wel is aangekondigd. Daarnaast valt het maar te betwijfelen of de techniek die Euroclix voor haar mails gebruikt straks nog wel bestaat. Immers Double Click is nu eigenaar van MessageMedia de makers van hun softwarepakket en het valt te betwijfelen of zij graag diensten blijven leveren aan concurrenten, hoe groot of klein dan ook.

rick

Het feit dat er samen gewerkt wordt met Euroclix is om dat Leadtrace destijds voor hun resultaten aan adverteerders erg afhankelijk waren van dit partnership. Leadtrace was eigenlijk niet veel meer dan een agent van Euroclix, in resultaat gemeten. Wegener wilde er niet voor niets van af. Mennolt had blijkbaar geen werk meer. De oprichters van Mbuyu waren ook weer terug naar de zolderkamer, en naar het verspreiden van vrijblijvende toekomstvisies op cursussen en seminairs. Die 4000 sites van mbuyu zijn er al een tijdje, en zetten al een tijdje voor adverteerders weinig zoden aan de dijk. Wellicht dat http://www.kombijtoosopbezoek.nl nog een leuke site is voor een proefabonnement van Story. Het verbaast me dat Emerce ruimte geeft aan een ieder die de publiciteit wil zoeken.

Koen

Sluit me geheel aan bij de woorden van Rick. Kijk maar eens naar de klanten van Mbuyu of bezoek de site van Leadtrace. Die is volgens mij in geen maanden bijgewerkt en staat bovendien vol fouten (ze weten toch dat na een persbericht iedereen een kijkje gaat nemen).Inderdaad merkwaardig dat er aandacht aan dit soort stervende bedrijven wordt besteed. Wat dat betreft kunnen we beter kijken naar bedrijven in deze branche die het op het eerste oog wel heel goed doen, zoals Netdirect, Daisycon en Tradedoubler.Weet overigens iemand waar de Amerikaanse bedrijven zoals Commission Junction en Beefree zijn gebleven? Ze bestaan nog wel, maar volgens mij doen ze niet zoveel meer in Europa, als ik naar hun klanten kijk. Maar in Amerika doen ze het toch wel heel goed?

Foppie

Beste Rick en Koen, wie zegt dat Mbuyu/Leadtrace een persbericht over dit alles heeft doen uitgaan. Ze hebben kort geleden hun klanten geinformeerd over de samenwerking, maar dit niet wereldkundig gemaakt. Misschien is het wel de redactie van Emerce die achter de feiten aanloopt, want dit is voor een heleboel mensen allang geen nieuws meer. Andere nieuwsbronnen hebben dit al begin januari gemeld.

Tom

Beste Foppie, als het plaatsen van het bericht op de homepage van Mbuyu niet "wereldkundig maken" is, zou dit dan betekenen dat ze geen bezoekers hebben? Heeft Mbuyu wel enig idee waarmee ze in zee zijn gegaan? De site van Leadtrace werkt helemaal niet! maar ze noemen zich wel de "e-marketplace for your leads". Misschien een lesje voor het vervolg: eerst je zaakjes op orde hebben en dan eea aankondigen. Overigens ben ik benieuwd hoe Thomas Joosten minimun verdiensten garandeerd aan de aangesloten sites.

Bas

Beste iedereen, het lijkt wel of we in deze rubriek te maken hebben met allerlei insiders die ons zaken weet te vertellen als "bedrijf X was in resultaat afhankelijk van bedrijf Y" en ? dat het slecht gaat met bedrijf Z?. Vreemd, want dan zou je gedetailleerd inzicht in de financiele resultaten van Wegener moeten hebben (Rick?) en ik denk niet dat degenen die dit inzicht hebben vervolgens in deze rubriek hierover meldingen zouden doen.Ook weet de insider (ja Rick, sorry, jij weer) ons te vertellen over de werkelijke reden dat Wegener de unit Leadtrace afstootte. Het wordt steeds interessanter. Zonder die bittere toonzetting zou dat specifieke berichtje overigens nog wel kunnen vallen onder "ludiek roddelen". Dat Story proefabonnementje is dus zo gek nog niet.

Sander

Ik moet Foppie hier gelijk geven. Ik geloof dat Emerce hier een beetje naast de pot piest. Het bovenstaande artikel is zeker geen "hot" nieuws maar veel meer het geval van "zolderkamer" wishful-thinking (zie reactie van Rick). Ik denk persoonlijk dat mbuyu op de rand van de afgrond staat en leadtrache is zoals bekent er al eens overheen geweest. Gelukkig heeft Mennolt reeds ervaring in het liquideren van een bedrijf. De grootste winst die The Mbuyu-Leadtrace Company kan realiseren ligt waarschijnlijk in het bedrag dat bij liquidatie van het bedrijf niet meer aan de affiliates hoeft te worden uitbetaald. Ik kan me niet voorstellen dat uit een niet bestaand netwerk (mbuyu) en niet-werkende software van 23 miljoen ?! (leadtrache) iets moois kan ontstaan. De nieuwswaarde van dit artikel vind ik dan ook nihil. Wat echter nog ergerlijker is dat dit artikel in de ze vorm geplaatst is staat vol met fouten en dubieuze vermeldingen. Robert Mulders doet Emerce hier geen eer aan.1) de term "bannermarkt" heb ik nog nooit gehoord, ik draai toch al een tijd mee maar zou niet weten wat deze term moet betekenen.2)"terug van weggeweest" Volgens mij zijn ze nog steeds niet terug. De site van leadtrace ligt er zo dood als een pier bij.3)"Leadtrace werd geheel afgestoten" Het werd niet afgestoten maar "Leadtrace sluit per 15 oktober zijn deuren. Alle nog lopende campagnes worden op die datum "gediscontinueerd"" (zie artikel van oktober). Later is het door Mennolt overgenomen (hij had toch beter kunnen weten).4)"The Mbuy-Leadtrace Company" Robert Mulders zal "The Mbuyu-Leadtrace Company" bedoelen (zoek het verschil!). Ook de link staat niet goed http://www.mbuy.nl bestaat dus niet.5) Company schrijf je volgens mij als Compagny (of is het US spelling), maar dat staat ook zo bij het originele artikel, dus het zal wel kloppen. Misschien wilden ze een wel echt heel excentrieke naam.6) aangesloten websites worden affiliates genoemd en geen merchants dat zijn bij mijn weten de adverteerders.7) "email- en offlinecampagnes." Volgens mij hebben beide bedrijven hier geen kaas van gegeten hoe gaan ze dit aanbieden. Gaan ze nu de diensten van derden (Euroclix) exploiteren als een soort mediabureau? Zit hier iemand op te wachten? Zouden de 10 klanten van Mbuyu Euroclix niet weten te vinden? (Voorondersteld iemand wil adverteren via Euroclix).8) "Iedereen die over een website of een e-mailadres beschikt kan zich als "affiliate" aanmelden op de homepage van Mbuyu-Leadtrace." Ik kan me wel alleen met een email aanmelden, maar er staat op de site van mbuyu wel dat ik een "site" zou moeten hebben. Wat zouden ze trouwens met alleen email adressen willen, een database zoals Euroclix opbouwen. Veel succes dat zal wel even duren.9) "Elke keer als een bezoeker doorklikt naar de homepage van de adverteerder, krijgt de affiliate hier commissie voor. Dat kan op pay-per-lead of pay-per-sale basis." Zoiets noem je contradictio in terminis. Een adverteerder betaald of pay-per-click of pay-per-lead of pay-per-sale. Een affiliate uitbetalen op klik basis maar dan de adverteerder laten betalen op basis pay-per-lead of pay-per-sale lijkt me niet logisch.10) ?Joosten voegt hier aan toe dat merchants van Mbuyu-Leadtrace bereid zijn minimum maandbedragen te garanderen aan de affiliates? Die mogen meteen op me site, vooral onderaan waar niemand ze ziet. Ik denk dat we het hier echter uit mogen concluderen dat ze nog geheel geen adverteerders hebben. Tenminste ik zou niet op pay-per-performance willen adverteren en dan toch vaste bedragen voor (mogelijk) nul resultaat betalen aan een webmaster.11) " [Affiliates] zijn immers minder genegen bannercampagnes uit te voeren op no-cure-no-pay basis" nou dat betwijfel ik nogal de door Koen (zie reactie boven) genoemde partijen; Netdirect (debladen.nl), Daisycon (kliks.nl, probeernu.nl en affiliates.nl) en Tradedoubler kom ik steeds vaker tegen. Misschien wel noodgedwongen omdat er nu eenmaal meer beschikbare advertentieruimte is dan adverteerders die op basis van cpm willen betalen. Bovendien zou ik willen opmerken dat ik leadcampagnes heb gedraaid waarmee ik meer dan de standaard cpm prijs van 15 euro heb verdiend. Ook vind ik deze stelling uit de mond van Thomas nogal vreemd, ik dacht dat hij juist deze dienstverlening aan ging bieden, en dan breekt hij het nu af, marketing technisch niet zo goed.Als reactie aan Koen: CJ heeft, ik meen vorig jaar, zijn Europese activiteiten gestaakt, ze hadden een kantoor in Amsterdam dat is toen opgedoekt. Ik heb toen vernomen dat ze nogal problemen hadden met niet betalende adverteerders en Beefree levert nog wel hun software, ik geloof dat buyitdirect hier gebruik van maakt, maar verder hoor je daar niets van. Ze schijnen beiden vreselijk duur te zijn voor de adverteerders en bovendien hebben ze dus bijna geen bereik in Nederland. En voor zoveer ik naar de aanbieders van affiliate programma's kijk zijn dat voor 99% bedrijven die alleen op de Nederlandse markt opereren. Daarom ook vreemd dat bedrijven zoals plassticker.nl bij CJ zitten/zaten en buyitdirect bij Beefree. Tenslotte nog even een bericht aan Bas, ik weet niet wat jij hier in deze rubriek doet als het geheel je niet interesseert, en ik denk dat we hier inderdaad met een groot aantal insiders te maken hebben die wellicht meer weten van specifieke omstandigheden dan een toevallige passant als je zelf bent. Een andere optie is natuurlijk dat je niet Bas heet maar Thomas of Mennolt of echt zo naïef bent als je je voordoet.

Marko

Het lijkt wel of er heel wat frustratie los is gekomen door dit artikel. Ik reageer even omdat ik vind dat zowel mbuyu, als de gehele (performance based marketing) business hier een beetje ten onrechte in een kwaad daglicht gesteld worden. Ik ben in tegenstelling van bovenstaande reacties niet van mening dat we hier met "zolderkamer" wishful-thinking? (Sander) te maken hebben. Mbuyu is een van de drie partijen die in Nederland affiliate systemen aanbieden, en of ze nu de grootste of de kleinste zijn, dat maakt mee niet uit. Het is nieuws UIT de branche en daarmee van belang VOOR de branche. En laat ik dan tevens hierbij melden dat het goed gaat in de brache, er is veel vraag naar onze dienstverlening. Maar er zijn ook nog genoeg bedrijven die het licht nog niet gezien hebben.Die bedrijven, dat zijn er nog een heleboel, die moeten hier zo af en toe een kunnen lezen welke opportunities ze laten liggen. Laat ik naar al dat bovenstaande gemopper dan afsluiten, met enkele luchtige citaten uit deze business waarvan ik de humor wel inzie: ?We kunnen niet werken met een pay-per-sale model, want ik wil een vast budget voor de marketing hanteren.? (grote hosting provider)?Deze campagne heeft als doel; Branding, maar hij moet afgerekend worden op basis van pay-per-lead? (media bureau voor verzekeringsbedrijf) Maar ook:?Stop de campagne want ons call-center raakt overbelast? (financiële dienstverlener)

Mike

Ik liep er per ongeluk tegenaan (dit artikel).Vraag me af of het een succes is geworden?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond