Deel dit artikel
-

Lego online verwacht winst in eerste jaar

Lego's nieuwe Internet-store zal al in 1999 winstgevend zijn, voorspelt
Henrik Loftgaard, marketingplanner bij het Deense bedrijf. Lego lanceerde dit voorjaar haar ' Worldshop ' en hanteerde daarbij het Wysiwyp-uitgangspunt: 'What you see is what you pay'.

Op de e-business bijeenkomst Get Real van IBM in Londen vertelde Loftgaard dat Lego zijn shop heeft opgezet met als doel wereldwijd te kunnen verkopen, met uitzondering van Zuid-Amerika, Afrika en enkele landen in Azië. 'Daarmee zijn we de eerste in Europa.'

De web-winkel verkoopt vooralsnog alleen producten uit het Lego Technic- en Mindstorms-assortiment. 'Er is heel veel vraag naar andere producten, met name onze Star Wars-serie zou een enorme run op de winkel veroorzaken, maar we willen stap-voor-stap van start gaan. Mindstorms leent zich het best voor Internet, omdat de gebruiker via het web ook nieuwe software voor zijn robots kan downloaden.' Bijkomend voordeel is dat Lego haar distributeurs en winkeliers zoals Blokker's Intertoys langzaam aan directe verkoop via Internet kan laten wennen, bevestigt Loftgaard.

De Internet-activiteiten moeten bijdragen aan het Lego-imago. 'We communiceren met kids maar verkopen alleen aan volwassenen,' licht Loftgaard toe. 'We leveren gegarandeerd binnen tien dagen, waar ook ter wereld. Het uitgangspunt is Wysiwyp. What you see is what you pay! Wij regelen de BTW en eventuele accijnzen. Dat is overigens niet eenvoudig. In sommige landen moeten we accijnzen na levering terugbetalen aan onze klanten. En om BTW te vergoeden, hebben we in elk land apart een BTW-nummer moeten aanvragen. In Ierland kwam dat nummer per kerende post; op de Belgische reactie wachten we nu al een half jaar.'

Het Internet-initiatief van Lego is een driemanszaak, vertelt Loftgaard. 'Wij hebben een eigen positie in het Lego-concern en rapporteren direct aan de top. Onze winkel fungeert los van bestaande ERP-systemen, want die zijn daar nog niet voor geschikt. We regelen onze eigen logistiek en hebben aparte distributie-centra in de VS en Zwitserland. Alles uitbesteed. We outsourcen zelfs de klantenservice. De call centers en het systeembeheer zijn ondergebracht bij IBM. Zo zijn we met drie man in staat een virtueel handelskanaal te beheren dat 98% van Lego's mondiale markt bestrijkt.'

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond