Deel dit artikel
-

Lekkerland opent grootste netwerk narrowcasting

Horecaleverancier Lekkerland Vending Services opent Nederland grootste narrowcastingnetwerk op snoep- en sigarettenautomaten in duizenden horecagelegenheden.

[Video-demonstratie onderaan de tekst]

Iedere week installeert automatenexploitant Lekkerland Vending Services 50 nieuwe sigarettenautomaten in de Nederlandse horeca met ingebouwde LCD-schermen van Philips. De nu 300 operationele machines vormen gezamenlijk nu al het grootste narrowcastingnetwerk van Nederland, naar eigen zeggen. "En we kunnen zeer nauwkeurig targetten", aldus Ruben Halmans van MediaVT.com dat de exploitatie voor zijn rekening neemt.

"Van alle machines weten we waar ze staan en welk soort publiek de locatie-eigenaar bedient. Dus als je een campagne wil houden in alle jazz café’s in Zuid-Nederland of ’s avonds in alle studentencafé’s in de Randstad dan kan dat", aldus Halmans gisteren bij de presentatie van Lekkerlands nieuwe bron van inkomsten: marketing via 32 inch schermen in sigarettenautomaten.

Minder dan 2 cent per contact

Voor eind 2009 hoopt Lekkerland 4.000 oude automaten in Nederland te hebben vervangen voor de geavanceerde nieuwe modellen. De multimediale apparaten staan via Vodafones Umts-netwerk in verbinding met het mediasysteem van MediaVT.com, dat de schermruimte huurt van Lekkerland.

Over 2 jaar trekken er 4 miljoen bezoekers per week langs de automaten. Omgerekend is dat circa 200 miljoen per jaar. MediaVT rekent voor dat de kosten per contact onder de 2 cent liggen. Het scherm is onderverdeeld in 4 rubrieken. Per rubriek worden er maximaal 4 commercials van 10 seconden getoond. Hoeveel omzet de bedrijven verwachten, geven ze niet vrij maar het gaat om enkele miljoenen per jaar.

Eigen ‘bannerruimte’ voor ondernemer

Het scherm van de automaten is opgedeeld in twee vlakken. De bovenste 25 procent zijn via een web interface gratis te vullen door de horeca-ondernemer. Dat zou hem ertoe dwingen de machine een prominentere plek te geven, en daarmee meer aandacht te geven aan de (betaalde) resterende 75 procent van het schermbeeld.

MediaVT heeft reeds contracten met 500 adverteerders. Bedrijven als Holland Casino, Philips, Brunel, Unibet en Mojo hebben tijdens de proef al campagnes gedraaid.

Rookverbod leidt tot 30 procent minder afzet

Een rookverbod in de Nederlandse horeca zou er volgens Lekkerland-baas Paul van Gerwen niet toe leiden dat de automaten uit de café’s, restaurants en hotels verdwijnen. Een rookverbod staat volgens hem niet gelijk aan een verkoopverbod. Uit buitenlandse ervaringen van het Lekkerland-concern, dat vorig jaar 10 miljard euro omzette, blijkt dat een rookverbod leidt tot 30 procent afname van de afzet.

MediaVT.com is erop voorbereid het concept naar de buitenlandse systemen van Lekkerland uit te rollen. Technisch is het mediaplanningssysteem zo ingericht dat grote adverteerders in meerdere landen tegelijk tot op de minuut nauwkeurig campagnes kunnen laten draaien. Vooralsnog kennen de automaten geen ander retoursysteem dan sms. Bluetooth wordt als te onbetrouwbaar ervaren.

Bekijk hier een volledig carrousel-rondje van de geanimeerde sigarettenautomaat:

 

 

Deel dit bericht

8 Reacties

Jan Hendrik Fleury

Als de dekking inderdaad verder stijgt richting 4.000 is er een prachtig concept voor zowel regio als landelijk. Narrowcasting met een mooi bereik. Well done Ruben en Lekkerland.

EB

het verschil tussen een miljard en een miljoen is voor menig journalist een probleem

robert-paul

ziet er mooit uit. Ik vraag me alleen af wat er met sigaretten automaten gaat gebeuren als roken in de horeca wordt verboden..Zou zonde zijn van de giga investering.

Jaap

Gefeliciteerd! Nu zien we dus echt iets gebeuren. Jammer dat mijn vrienden en ik nooit in de horeca komen. Allemaal geheelonthouders natuurlijk. N.B. Lekkerland doet wel degelijk 10 miljard denk ik. Met 7500 mensen 10 miljoen lijkt me niet rendabel… Maar zodra MediaVT op 10 miljard zit verwacht ik wel een feestje ; ) Trouwens: bij 10 miljoen ook al!

Bennie

he he, eindelijk een pragmatische realisatie. Als roken niet meer kan of mag mogen we altijd nog ergens anders van snoepen, Sjappoo Ruben en team !

Jim

Misschien moet de NS deze automaten in de trein en op het perron zetten. Verdienen ze aan de verkoop van snoep/sigaretten en kunnen ze alsnog de vertragingen et cetera publiceren. Knal er een wireless modem in en dan is het internet ook nog gratis. De verkoop van de snacks dekt dan wel de kosten voor de internet verbinding. Kost het de belastingbetaler ook geen 15 miljoen zoals de KPN graag zou zien.

Tim Bijlsma

Het idee is niet interactief(de gebruiker speelt er niet mee, dus kan het negeren).Het concept is simpelweg een banner/reclame die omgevingsgericht is op een scherm in de snoepautomaat. Denk nou voor de grap eens na, wat doe ik in een bar/kantine bij een automaat? Mijn siga's regelen en weer weglopen, denk echt niet dat ik 10 seconden lekker naar een banner ga zitten kijken, daar wordt ik al op internet en tv mee doodgegooid. Naast een gezonde hekel aan reclame heb ik het de afgelopen jaren zoveel genegeerd op tv dat ik op internet e.a. visuele advertentiemodellen behoorlijk blind er voor ben.  Om nog even terug te komen op dat 'narrow'. Is dit puur omdat je in een ziekenhuis 'gerelateerde ad's' neerzet is het dan narrow?Nou dan wordt dat begrip wel erg breed ge?nterpreteerd. Want bij dit concept speel je amper op de persoon of voorkeuren, maar wordt er ?slechts? rekening gehouden met de omgeving. Persoonlijk heb ik er gewoon mijn twijfels bij of de adverteerder hier het resultaat gaat halen wat hij voor ogen heeft/voor betaald, want uiteindelijk is het weer het gevalletje ??ik steek er als adverteerder 2 ton in, maar weet niet welke helft daadwerkelijk effect heeft?. Wat interessanter zou zijn is dat mensen met hun RIFD-personeel/chipkaart persoonlijk aanbiedingen of gratis snoep of drank kunnen krijgen bij het besteden van een x bedrag. Zo zijn er nog legio mogelijkheden hiermee te verzinnen.

Mark Frederiks

Leuk, leuk het is nog wel erg veel zenden en weinig interactief. Ben vooral benieuwd naar interactieve toepassingen op "narrowcasting" waarbij de beeldschermen gebruikt kunnen worden om met anderen te communiceren. Goed voor de horeca ondernemers, de klanten en natuurlijk ook voor de averteerders. Lijkt me geweldig om de eigen ruimte van de horeca ondernemers collectief te vullen met een klanten binding/werving concept!!! SMS plaatsen op het scherm als je een date wilt met dat meisje in de hoek, is weer eens wat anders dan langs de billen schuren op weg naar de bar 😉 Owja dan nog wat: De marge op een SMS is voor de horeca ondernemer hoger dan bij een pakje peuken!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond