Deel dit artikel
-

Lichte toename online tijdsbesteding in september

Voortaan publiceert Emerce maandelijks een aantal statistieken over het thuisgebruik van internet. De cijfers zijn afkomstig uit het home-panel van Nielsen//Netratings en uit de LemonAd barometer. In september 2003 nam de gemiddelde gespendeerde tijd online met 4 procent toe, had MSN het hoogste bereik, adverteerde KLM veel online en behaalde Hewlett Packard de meeste banner impressies.

Nielsen//Netratings (een onderdeel van VNU) berekende dat er geen veranderingen optraden in het aantal Nederlanders dat thuis internet heeft. Dat bleven er 10,3 miljoen. De tijd die zij gemiddeld doorbrengen op internet nam met 4% licht toe tot 9 uur en drie kwartier per maand. Het meest online zijn mannen tusssen de 18 en de 24 met 14 uur 38 per maand.








MSN voert de lijst van topmerken op Internet aan met een actief bereik van 67,65%. Dat wil zeggen dat van de mensen die internet vanuit huis bezochten in de maand september, 67,65% minimaal een bezoek bracht aan MSN. Daarmee voert MSN ook de lijst van populairste portals en zoekmachines aan, met Startpagina op de tweede en Google op de derde plaats. De lijst van de populairste merken en de lijst van de populairste portals/zoekmachines worden gedomineerd door vrijwel dezelfde partijen. Opvallend is daarom de zesde positie van de Rabobank in de lijst van populaire merken.





Gemeten naar het aantal ingezette campagnes was Ilse met 16 campagnes de grootste adverteerder, en gemeten naar het aantal banners was BOL met 87 banners de grootste. (Onder een campagne wordt verstaan een serie uitingen met 1 boodschap. Een campagne kan bestaan uit meerdere soorten uitingen zoals banners, skyscrapers en rectangles.) De KLM scoort met respectievelijk 10 en 31 een plaats in de top 5 in beide categorieën. Hewlett Packard kochte de meeste bannerimpressies in: ruim 14 miljoen. De cijfers zijn afkomstig van LemonAd (onderdeel VNU) en betreffen geplaatste banners op Nederlandse sites afkomstig van adverteerders uit elk willekeurig land. Momenteel worden 254 Nederlandse sites gevolgd.

Nog steeds belt bijna 50% van de Nederlanders thuis in via een analoog modem. Tien procent gebruikt ISDN, 19% kabel en 8% DSL. De rest gaat online via een LAN of een andere hoge-snelheidsverbinding.

Het verschil in het aantal uren online tussen modem-gebruikers en breedband-gebruikers is enorm: zo'n 4 uur per maand voor inbellers, tegen ongeveer 18 uur per maand voor breedbanders.



Download hier de Excel-sheet. Bij hergebruik als bron Nielsen//Netratings vermelden.

Deel dit bericht

1 Reacties

Numbercruncher

Ik vond dit wel een aardig initiatief! Wellicht ook als mooie aanleiding voor open discussies / analyses van NL markt ontwikkelingen. Zijn er geen cijfers van oktober inmiddels? Of is dit idee uit commerciele overwegingen gekilled? Als dat het geval is: jammer!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond