Deel dit artikel
-

Mads in mobiele reclame-alliantie met Admob

Het Nederlandse reclamenetwerk voor mobiel internet Mads sluit een strategische alliantie met zijn Amerikaanse branchegenoot Admob. Directeur Ashu Matura: “We vullen elkaar aan zoals Doubleclick zich verhoudt tot Google”.

Naar nu bekend wordt, sloten Mads en Admob vorige maand een samenwerkingsverband. De bedrijven bieden elkaars onverkochte reclameruimte aan aan elkaars klanten, adverteerders.

Mads verzorgt de reclame-uitingen op de mobiele sites van uitgevers als De Telegraaf en Ilse Media en op portaalsites van KPN en Vodafone.

Directeur Ashu Matura: “We kunnen nu de onverkochte reclameruimte doorzetten naar het netwerk van Admob. Hun adverteerders kunnen per land bij ons aangeven waar ze hun advertenties willen tonen”.

"Mads is in werking te vergelijken met Doubleclick. Het bedrijf heeft technologie om gericht banners te tonen bij de partnersites. Admob is in werking te vergelijken met Google Adwords. Daar verspreiden adverteerders reclame die wordt afgerekend per aantal keer dat er op de reclame wordt geklikt. Mads ontvangt meer dan 50 procent van de  inkomsten die Admob-klanten opleveren".

Uit een recent onderzoek van Admob blijkt dat het bedrijf in januari 549 miljoen keer advertenties vertoonde in Europa, 132 procent meer dan vorig jaar. Een kleine 3 procent daarvan kwam uit Nederland. Wereldwijd ontving het bedrijf 6,8 verzoeken om advertenties te vertonen in die maand, 8 procent meer dan de maand ervoor.

Ondanks het zichtbaar groeiende gebruik van mobiel internet staan Nederlandse adverteerders er niet om te trappelen.

Mathura: “Anders dan in Scandinavië valt het hier nog tegen. Onbekend maakt onbemind. Daar komt nu de economische crisis nog bij en dan zie je dat men bij dalende reclamebudgetten niet ook nog eens in een onbekend iets als mobiel internet reclamegeld investeert”.

Adlink verzorgt in Nederland de exploitatie van Mads’ netwerk.

Mathura: “Ik denk dat 2009 het jaar van de consolidatie is voor mobiele reclame. Ik heb indicaties dat er partijen zullen omvallen als ze geen nieuw kapitaal op weten te halen. Bij ons staat dit jaar in het teken van verdere Europese uitbreiding en toetreding tot de Aziatische markt”.

Mads is in handen van Mathura, het personeel van zijn bedrijf en investeerder Henq Invest.

Admob rondde vorige maand zijn derde financieringsronde af. Het kon 12,5 miljoen dollar aan de kas toevoegen. Daarmee komt het totaal aan extern opgehaald kapitaal sinds september 2006 op 47,2 miljoen dollar.

Deel dit bericht

2 Reacties

Kjeld

Wow!Goede zet Ashu! Veel geluk toegewenst AdMob brengt mij altijd veel goede zaken. Top!www.qifti.com

Danny Mekic'

Ik vind dit een mooi voorbeeld van hoe samenwerken ??k kan. Gefeliciteerd!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond