Deel dit artikel
-

Magix stort zich op mobile en online diensten

Het multimediabedrijf Magix gaat zich meer richten op internetgebruikers en mobiele bellers. Het Duitse concern presenteerde hiervoor onlangs in Nederland nieuwe softwarepakketten. Het bedrijf gaat bovendien de online opslagmogelijkheden voor foto, film en geluid vergroten en zijn multimediaportal omvormen tot een community, geïnspireerd op sites als Hi5, Sugababes en Flickr.

Vorige week lanceerde Magix, vooral bekend van Music Maker – de software die elke pc in een hitfabriek verandert – een hele serie nieuwe produkten. Als nieuwe produkten voor de mobiele telefoon presenteerde het bedrijf onder meer Mobile Foto Manager, Mobile MP3 Maker en Mobile Ringtone Maker. Nieuw is ook het programma Magix Film voor het converteren van videomateriaal naar mobiel, iPod en PSP.

Tot nog toe bracht Magix zijn bestaande pakketten, zoals Video deLuxe, Foto's op CD & DVD en MP3 Maker, alleen uit voor de pc. Met de nieuwe produkten wil Magix echter ook de mobiele markt op. Daarbij breidt het bedrijf tegelijkertijd zijn online diensten uit.

Pieter Prins, woordvoerder van Magix, noemt de uitbreiding een reactie op verschillende ontwikkelingen. De explosieve stijging van het aantal breedbandgebruikers bijvoorbeeld. Maar ook de forse groei van het aantal mensen met een digitale camera en de opkomst van mp3.

Onderzoek van het analysebureau Gartner leert verder dat de consument de komende jaren steeds meer informatie gaat delen via websites, mobiele telefoons, muziekspelers en gameconsoles. "Naar verwachting zal dit de komende jaren nog 700 procent stijgen", zegt Prins. "Magix wil in die ontwikkelingen een prominente rol spelen met mobiele softwareprodukten en online services. Het moet mogelijk worden om je persoonlijke media simpel te kunnen beheren, editten en publiceren, waar je ook bent."

Multimediaportal
Magix gaat zich dit jaar ook meer focussen op de uitbreiding van zijn bestaande multimediaportal. Prins: "Magix online Foto & Video Album moet uitgroeien tot een echte community, waarop je foto's, video's en mp3's kunt zetten. Gebruikers zullen de mogelijkheid krijgen om hun content per mobiel te beheren, data toe te voegen en data op te halen. Sta jij bijvoorbeeld op Dance Valley, dan kun je een fotoshow maken op je mobiel en exporteren naar je website."

Net als nu in het bestaande 'Online Foto & Video Album' krijgen gebruikers gratis toegang tot de community. Gratis gebruikers hebben 128 MB opslagruimte, zonder mobiele toegang tot hun website. Betalende abonnees krijgen 3000 MB opslagruimte, inclusief mobiele toegang. "Hopelijk raken de gratis gebruikers zo bekend met onze produkten en gaan ze deze ook kopen", aldus Prins.

Magix ziet zijn online community het liefst evolueren tot een Sugababes-achtige portal voor 'oudere jongeren'. Prins: "Zonder het echt gepromoot te hebben, zijn er al ruim 30.000 mensen met een eigen Magix-fotowebsite. Dit soort communities heeft een gouden toekomst. Op een site als Sugababes zijn jongeren gemiddeld 45 minuten per dag actief. Ook ouderen zijn steeds actiever op internet met foto en film. Voor hen is het echter niet belangrijk dat ze kunnen chatten, wel dat ze snel en makkelijk een fotoshow kunnen maken en online zetten. Eventueel met commentaar erbij."

Brandpakket
Nieuw in het aanbod van Magix is ook Goya, een brandpakket om alle data online te kunnen opslaan. Prins: "Cd' en dvd's hebben niet het eeuwige leven en kunnen bovendien kwijt of beschadigd raken. Daarom hebben we Goya ontwikkeld, een pakket à la Nero. De online opslagruimte die gebruikers hierbij krijgen is onbeperkt. Ook die ruimte zal weer mobiel te beheren zijn."

Last but not least is er de podcastservice die Magix lanceert in zijn Mobile MP3 Maker. Daarmee speelt het bedrijf in op één van de meer recente internethypes rond downloadbare radioshows en podcastsoftware. Prins: "Belangrijk blijft onze hoofddoelstelling dat al onze produkten en diensten, zowel offline als online, zoveel mogelijk met elkaar gaan integreren. Zodat je altijd en overal de beschikking hebt over je persoonlijke multimedia."

Wat de omzet is van de Nederlandse tak van het Duitse Magix, kan Prins overigens niet zeggen. "Helaas niet. Dit in verband met een ophanden zijnde beursgang."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond