Deel dit artikel
-

Markt voor MVNO’s nog lang niet vol

Met zo’n vijftig actieve MVNO’s op de Nederlandse markt is de rek er nog lang niet uit. Het onontgonnen terrein van mobiele data zal nieuwe spelers aantrekken.

Eind september gebruikten 3,5 miljoen klanten een virtuele mobiele network operator (MVNO) voor hun mobiele telefoon. Het aantal klanten groeide in een jaar tijd met 9,8 procent, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

Telecompaper verwacht dat het aantal virtuele operators dit jaar verder uitbreidt met hulp van mobile virtual network enablers (MVNE’s) als Aspider, Teleena en Elephant Talk. Meerdere spelers staan te trappelen om van start te gaan. ThuisConnect, een initiatief op het gebied van telecare en zorg, begon onlangs een MVNO voor de thuiszorg. Hiervoor heeft het bedrijf een contract afgesloten met de MVNE Elephant Talk.  

MVNO’s besteden nog weinig aandacht aan mobiele datadiensten, waardoor nieuwe spelers in de markt dit gat kunnen opvullen.

Een deel van de te veilen frequentieruimte op de WiMaX-veiling wordt gereserveerd voor nieuwkomers op de telecommarkt. Hiermee kunnen twee nieuwe netwerk operators op de markt komen wat de competitie op de MVNO-markt ook verder zal stimuleren.

Tot de actieve MVNO’s op de Nederlandse markt behoren onder meer de nieuwkomers Tok Toe Mie en Youfone, maar ook Blyk dat met mobiele reclame werkt. Het bedrijf geeft belminuten en sms’jes weg om in ruil daarvoor jongeren tussen 16 en 24 met reclameberichten te mogen bestoken.

Van alle SIM-kaarten in Nederland is zo’n 17,3 procent van virtual operators, tegen 17 procent een jaar geleden. Debitel, Lycamobile, Tele2, Ortel en Lebara domineren met een gezamenlijk marktaandeel van meer dan 70 procent. Ortel is door KPN overgenomen, Debitel Nederland is door KPN en Vodafone overgenomen en opgedeeld. Van alle klanten van de MVNO’s belt 71 procent over het netwerk van KPN.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond