Deel dit artikel
-

Marktplaats voor intellectueel eigendom

Niks geen slapende octrooien. Via de marktplaats Yet2Com kan het intellectueel eigendom van bedrijven geëxploiteerd worden.

Bij fundamenteel onderzoek dient tegenwoordig rekening te worden gehouden met concrete toepassingen. Het Natuurkundig Laboratorium (NatLab) van Philips in Eindhoven zit daardoor met een forse hoeveelheid slapende octrooien opgescheept.

Maar Philips en andere octrooi-bezitters realiseren zich nu dat aan die kennis heel goed verdiend kan worden. In hoog tempo wordt het stof van de octrooiportefeuille geblazen. Ondernemingen zetten zelfs hun kernoctrooien in de etalage om het marktaandeel te kunnen vergroten. Procter & Gamble en Alied Signal zijn voorbeelden van bedrijven die met succes octrooien aan rivalen hebben verkocht. "Boeing zou plastics kunnen ontwikkelen voor vliegtuigen met eigenschappen die ook zeer goed gebruikt kunnen worden voor luiers", zegt Ben du Pont van het chemiebedrijf DuPont. "Maar omdat Boeing geen luiers maakt, gebeurt er verder helemaal niets mee."

Dat kan men Boeing ook moeilijk kwalijk nemen, want hoe breng je die vindingen onder de aandacht van potentiële kopers? Adverteren of werken met tussenpersonen is gezien de complexiteit van de vindingen geen serieuze optie. Daardoor duurt het gauw twaalf tot achttien maanden voordat een koper voor een bepaalde technologie is gevonden.

Op internet duiken steeds vaker octrooidatabanken en marktplaatsen voor intellectueel eigendom op. De bekendste is Yet2Com, een internationale marktplaats die in 1999 met steun van bedrijven als Honeywell, Bayer, Siemens en durfkapitalist 3i is opgezet. "Wij bieden geen octrooien, maar oplossingen", vertelt Chris De Bleser tijdens een tweedaags congres over intellectueel eigendom in Boston. "In octrooien vind je niet alle noodzakelijke informatie, dergelijke documenten zijn bedoeld om informatie af te schermen." Bij Yet2Com draait het juist om gedetailleerde beschrijvingen van vindingen, de zogenoemde Techpaks. De Bleser: "Met een boor kun je een gat in de muur maken, maar dat kan ook heel goed met andere technieken. Bij Yet2Com zoek je niet een boor, maar mogelijkheden om een gat in de muur te maken."

Het grasduinen in de beschrijvingen is gratis. Voor gedetailleerde informatie moet betaald worden. Yet2Com verdient daarnaast aan de plaatsing van technische informatie en aan overeenkomsten die tussen kopers en verkopers worden gesloten. De marktplaats bemoeit zich niet met de afhandeling van contracten. Dat blijft volgens De Bleser mensenwerk. "Hoewel we het proces kunnen versnellen, duurt het soms jaren voordat een licentie tot stand komt." Onlangs maakte Yet2Com dan toch zijn eerste overeenkomst ? die tussen Battelle en DuPont ? bekend.

Anoniem

De Bleser begon Yet2Com in 1999 toen hij na een carrière bij Black & Decker voor Polaroid ging werken. "Daar hield ik me bezig met digitale fototechnieken", zegt de Belg, die al geruime tijd in de VS woont. "Het bedrijf zat in de overgangsfase, we hadden moeite om de juiste technieken te vinden." Ben du Pont van chemiebedrijf DuPont kon op zijn beurt moeilijk afnemers vinden voor vindingen van zijn onderneming. Zo ontstond het idee voor een marktplaats voor intellectueel eigendom.

De vindingen worden bij Yet2Com anoniem aangeboden. Potentiële kopers horen pas de identiteit van de aanbieders als ze een bod willen doen. "Soms zetten bedrijven octrooien in de etalage omdat ze zich uit bepaalde markten willen terugtrekken", aldus De Bleser. "Dat kun je de concurrentie beter niet vertellen." Anonimiteit biedt voordelen. Kleine uitvinders maken nu evenveel kans om licenties te verkopen als grote bedrijven.

De aandeelhouders hebben veel vertrouwen in de marktplaats. In februari haalde Yet2Com bij een tweede financieringsronde twintig miljoen dollar op. Winst wordt pas op lange termijn verwacht. Is De Bleser niet bang dat naarmate slapende octrooien verjaren, Yet2Com zonder werk komt te zitten? "Niet zolang er ook handel zit in de exploitatie van kerntechnologieën." Bovendien wordt door Yet2Come software ontwikkeld die bedrijven moet helpen voorkomen dat het wiel twee keer wordt gevonden: "Soms weten bedrijven niet wat ze in de loop der jaren zoal ontwikkeld hebben, omdat die kennis moeilijk toegankelijk is."

www.yet2.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond