Deel dit artikel
-

Martijn Lindeman (Follow): ‘Er is behoefte aan gespecialiseerde socials’

Het Nederlandse sociale-videonetwerk Follow zal in april live gaan in Europa. Om ‘positieve uitkomsten voor mens en natuur te bewerkstelligen’. “Mensen volgen aanbevelingen van vrienden, niet van bedrijven”, aldus CEO en oprichter Martijn Lindeman.

In Follow komen de belangrijkste interesses van Lindeman samen: media en reizen. Hij begon zijn loopbaan bij de omroep, onder meer bij de programmabladen van de toenmalige AKN en als licentiespecialist bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, maar de laatste jaren richtte hij zich meer op de reiswereld met Besthoteloffers en HotelKing.

Follow is in eerste instantie een videoapp, zoals TikTok, maar dan met video’s over buitenactiviteiten. Het wordt een platform dat ‘slaagt als je naar buiten gaat om plezier te hebben, optimaliseert op duurzaamheid, culturen overbrugt en positief bijdraagt aan de sociale structuur van de samenleving’.

Follow indexeert miljoenen (buiten)activiteiten naar hun CO2-voetafdruk, waaronder accommodaties, activiteiten, restaurants, winkels, musea, parken en ‘natuurwonderen over de hele wereld’. De duurzaamsheidsscore is ontwikkeld als onderdeel van SASTDes (Smart Assessment Sustainable Tourist Destinations) van Breda University.

Negativisme
Toch wil Lindeman niet alleen milieubewuste consumenten bereiken. “Dat is niet zo’n grote groep. Maar je kunt wel de duurzaamheid benadrukken. Wandelen is bijvoorbeeld duurzamer dan een busreis.”

Onder buitenactiviteiten verstaat Lindeman overigens een breed aanbod van bezigheden, waaronder in de toekomst festivals en concerten. Die ontbreken nu nog.

Het zakelijke model: Follow rekent een variabele commissie over boekingen of reserveringen.

Lindeman erkent dat de lancering van een dergelijke app (in eerste instantie alleen voor Android) in coronatijd wat ongelukkig is. “Maar ik verwacht dat we dit jaar snel uit het dal zullen kruipen en mensen er dan massaal op uit gaan trekken.”

Bovendien is er een reden dat Lindeman de app rond de Amerikaanse verkiezingen wilde aankondigen. “Ik zag enkele jaren geleden al dat de polarisatie op sociale media door de politieke ontwikkelingen toenam. Tegenover al dat negativisme wilde ik iets positiefs stellen. Ik denk sowieso dat we in de toekomst meer gespecialiseerde sociale platforms rond een bepaald thema krijgen. Je kunt dan beter gelijkgestemden samenbrengen. Dat vinden we belangrijk: je volgt de aanbevelingen van vrienden, niet die van bedrijven.”

Minimale middelen
Ook is er volgens Lindeman bewust voor video gekozen, “Want consumenten oriënteren zich steeds meer visueel.” Platformen als Instagram of TikTok faciliteren de reiswereld onvoldoende, zegt de CEO. “Wij zorgen dat je altijd op een landingspagina uitkomt waar je meer informatie kunt vinden. Bij veel platforms moet je gelijk reserveren.”

Follow begint met een beperkt aantal partners die samen een miljoen hotels, enkele honderdduizenden activiteiten en veertigduizend restaurants aanbieden. In de toekomst zijn allerlei partijen die evenementen organiseren welkom.

Lindeman kondigde Follow aan op de geheel virtueel georganiseerde Consumer Electronics Show (CES), maar voor de internationale uitrol heeft het jonge bedrijf nog wel nadere financiering nodig. De huidige app is volgens Lindeman met minimale middelen ontwikkeld, samen met partnerbedrijven.

Foto: Vincent Boon (in opdracht  van Emerce)

* Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#182).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond