Deel dit artikel
-

McDonalds stapt in B2B-marktplaats voor voedingsindustrie

Fastfood keten McDonald's gaat samen met drie grote voedselproducenten in de VS een Internet netwerk opstarten. Via de business-to-business website onder de naam electronic Foodservice Network (eFS Network) zullen de vragers en aanbieders met elkaar in contact moeten komen.

McDonald's onlangs opgerichte dochterbedrijf eMac Digital zal in de venture partner zijn van Sysco , Cargill en Tyson Foods . Het netwerk zal kostenbesparingen moeten opleveren door meer efficiency. Een aantal andere industrieën, zoals de automobielindustrie met hun Covisint -netwerk, hebben al dergelijke ventures.

Volgens Robert Lumpkins, vice-voorzitter van Cargill, zijn er genoeg mogelijkheden in de voedingsindustrie om efficienter en kostenbesparender te werken. 'Ook onze gesprekken met potentiele investeerders en participanten geven aan dat er een sterke interesse is in eFS Network.' Het netwerk zal openstaan voor alle segmenten van de industrie, van voedingsaanbieders en distibutiebedrijven tot multi-unit operators. De verwachting van de vier oprichters is dat er meer verschillende strategische partners zullen toetreden. De gefragmenteerde voedingsbranche in combinatie met een complexe bedrijfskolom zal grote kansen creëren om kosten uit te bannen, aldus eMac Digital.

Voorlopig zal eFS Network zich beperken tot de Verenigde Staten en Canada, een markt met een totale waarde van rond de 150 miljard dollar. "Dit (het eFS netwerk) is anders dan typische b-to-b arrangementen die we tot nu toe hebben gezien, omdat het alle segmenten van de foodservice industrie omvat, van voedselproducenten tot restaurantketenhouders. Samen kunnen we efficiency genereren voor alle deelnemende partijen. Deze partnership is slechts een voorbeeld van de nieuwe manier van denken van McDonald's en eMac Digital," aldus Wayne Wolf, vice-president corporate strategy van McDonald's.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond