Deel dit artikel
-

Media krijgen meer reclamegeld dan verwacht

ZenithOptimedia schroeft zijn marktverwachtingen naar boven bij. De media-inkoper denkt dat bedrijven komende jaren meer dan voorzien gaan uitgeven aan reclame. Internetexploitanten zijn de grote winnaars, papieren uitgevers zien het geld daarheen stromen.

Het dochterbedrijf van het Franse Publicis Groupe stelt de marktverwachtingen naar boven bij. Sinds het begin van de economische crisis worden bedrijven weer wat losser in het kopen van reclameruimte.

Wereldwijd groeien de markten dit jaar met 3,5 procent. Dat is meer dan de 2,2 procent die ZenithOptimedia eerst verwachtte. De media-inkoper stelt dat het vooral de niet-Westerse landen zijn waar de mediabestedingen aantrekken. In Amerika en West-Europa zijn de groeicijfers en -verwachtingen het laagst.

De verwachtingen voor mondiale internetbestedingen aan reclame:

  • 2009: 54,2 miljard dollar
  • 2010: 61,3 miljard
  • 2012: 82,7 miljard (op een totaal van 485 miljard dollar)

Vooral mobiel internet en social media mogen zich verheugen in forse belangstelling. Volgens ZenithOptmedia stijgen daar de uitgaven jaarlijks met respectievelijk gemiddeld 43 procent en 30 procent. Tegen 2012 verwerken deze kanalen 8 procent van alle online mediabestedingen.

De helft van de online uitgaven gaat naar advertenties bij zoekmachines, dertig procent naar display advertising of beeldreclame. In die verhoudingen zijn weinig significante verschuivingen te verwachten in de komende twee jaar.

Dit jaar gaat, wereldwijd, ongeveer 10 procent van de mediabestedingen naar internet. Over twee jaar zal dat zo’n 13 procent zijn. Europa wijkt behoorlijk af van het mondiale gemiddelde. Reeds in 2009 ging, volgens IAB Europa, al 24 procent van de reclame-uitgaven naar digitale kanalen.

Volgens de cijfers van ZenithOptimedia kregen kranten in 1987 nog 40,6 procent van de reclameuitgaven. In 2009 was dat 23 en dat percentage zal in 2012 op 19,2 procent liggen, een halvering in twee decennia.

Foto: trialsanderrors (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond