Deel dit artikel
-

Media Plaza gaat nieuwe fase in als marktplaats

Media Plaza , het internet demonstratiecentrum in Utrecht, gaat een nieuwe fase in. De evangelisatie van het internet wordt minder, nu wordt het tijd om bezoekende bedrijven van denken naar doen te krijgen. Dat zegt Wim Bens, directeur van Media Plaza. Het centrum zal meer inkomsten moeten genereren. Media Plaza profileert zich nu als 'e-business marketplace van Nederland'.

In de eerste drie jaar van haar bestaan werden de kosten van Media Plaza voor negentig procent gedekt door de overheid en de andere 'founding partners'. In de net begonnen nieuwe fase is dat nog maar voor vijftig procent, zegt Bens. Voor de rest zal het centrum zichzelf moeten bedruipen. De 55 personeelsleden zullen ingezet worden om het bedrijfsleven een update te geven van de laatste stand van zaken, maar zij moeten ook "bewegingen op gang zien te krijgen".

"Alleen een update maakt een bezoeker prettig ongerust", zegt Bens. "We willen het bedrijfsleven meer vertellen en op weg helpen." Gaat Media Plaza dan de rol van consultant aannemen? Een beetje wel, geeft Bens toe, maar niet vergelijkbaar met de echte consultants. "We doen de eerste fase, we bouwen niks voor de bezoekers, we timmeren geen complete businessplannen in elkaar zoals echte consultancybedrijven. Die komen hier immers ook over de vloer".

Voor de bezoekers die meer willen dan snuffelen aan de nieuwste technieken, zal Media Plaza 'maatwerk programma's' opzetten, een vijf stappen-plan waarmee de handel en wandel van een bedrijf geanalyseerd zal worden.

Deel dit bericht

2 Reacties

Donders

Vincent Evers heeft altijd gezegd dat Media Plaza op 1 januari 2000 dicht zou gaan. Nu is blijkbaar het zoveelste sponsormonster tot leven gewekt dat kost wat kost wil blijven bestaan. Geef je financiers een hand, bedank je bezoekers en doe het licht uit. Tijd voor iets nieuws!

Jonathan Marks

This move is rather removed from the initial success of Mediaplaza…tickling an interest in a new medium and showing how other companies have prospered. As the industry matures, large companies won't need a Mediaplaza for consultancy..the knowledge is already in house and it is not in their interests to share it. Smaller companies are going niche, which means strategies that involve a high degree of specialisation. Its unlikely that the Mediaplaza will be able to build the same level of trust than specialists. But we'll see.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond