Deel dit artikel
-

Mediabedrijven investeren fors in netwerken

Bedrijven in het zogenaamde Nieuwe Mediacluster hebben het afgelopen jaar voor ongeveer 800 miljoen gulden in ICT geïnvesteerd. Ongeveer een derde van dit bedrag kwam ten goede aan nieuwe media. Deze schatting komt van het onderzoeksbureau Dialogic , dat in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat onderzoek deed naar deze markt. Bij dit bedrag zijn niet de overnames en investeringen van grote partijen als UPC, Versatel en KPN opgenomen. Die bedragen inbegrepen komt Dialogic ruw geschat op ongeveer vijf miljard gulden.

"Er is een groeiende behoefte aan bandbreedte", zegt Rob Bilderbeek van Dialogic. "De gemiddelde toename van de capaciteit is jaarlijks zo'n 21 procent, dat is best veel. De behoefte groeit dan ook snel."
Het is dan ook nog maar de vraag of de capaciteit de komende jaren groot genoeg blijft om het bedrijfsleven te kunnen voorzien van bandbreedte. "Er zal altijd wel een tekort blijven", verwacht Bilderbeek. "Dat is net zoals met de snelwegen, die slibben ook dicht. Voordeel van dataverbindingen is dat die sneller zijn aan te leggen dan wegen".

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!