Deel dit artikel
-

Mediamark wil print interactief maken met RFID

Mediamark Research heeft vorige week tests met RFID chips in tijdschriften aangekondigd. De bereiksonderzoeker zoekt manieren om het medium beter meetbaar te maken.

Gedrukte media verliezen lezers en adverteerders aan het internet. Mediamark hoopt met rfid van print een interactief medium te maken. De tags moeten onder andere inzicht geven hoelang lezers op individuele bladzijden doorbrengen. Het bureau heeft een alliantie gesloten met TagSense, een rfid-specialist die is voortgekomen uit MIT Media Lab.

Adverteerders of tijdschriften hebben Mediamark niet om de test gevraagd. ‘De mediabranche beweegt zich in de richting van electronische publieksmeting,’ zegt Mediamark’s VP Jay Mattlin. ‘We willen zoveel mogelijk over deze technologie leren. Als we er voldoende mee vertrouwd zijn zoeken we de steun van onze klanten.’

Mattlin geeft toe dat het systeem voorlopig niet rendabel is. De rfid-chips in de test kosten 25 dollarcent per stuk. Alleen die relatief dure tags kunnen de vereiste hoeveelheid data opslaan. Tags op elke bladzij van een tijdschrift zou te duur worden, nog afgezien van technische problemen bij het uitlezen die dat oplevert.

De elektronische lezers die informatie uit de tags moeten oppikken doen verder af aan print als interactief medium. Mediamark stelt voor de apparaten in winkels of in de buurt van focusgroepen plaatsen.

Met al zijn beperkingen zou de technologie een rol kunnen spelen in breder elektronisch bereiksonderzoek, zoals het ambitieuze Apollo-project van Nielsen Media en Arbitron. Maar adverteerders vinden Apollo al veel te duur.

Mediamark heeft geen plannen samenwerking met Arbitron of Nielsen te zoeken. ‘Ze hebben ons niet gevraagd,’ zegt Mattlin. ‘We zijn er nog niet klaar voor. We zitten in een leercurve.’

Mediamark’s aankondiging was op zijn minst voorbarig. Een groot tijdschriftencongres deze week in New York had daar veel mee te maken. ‘Onze klanten dagen ons constant uit,’ zegt Mattlin. ‘We vonden het nodig hiermee naar buiten te treden om hen te laten weten dat we luisteren.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond