Meer geld voor online display advertising

Er werd het afgelopen kwartaal 57 miljoen euro uitgegeven aan online display advertising. De bruto mediabestedingen op internet kenden daarmee een groei van 16 procent. Dagbladen en publiekstijdschriften zagen de bruto mediabestedingen beide met 1,7 procent dalen tot 191 miljoen euro.
Dat blijkt uit cijfers van Nielsen Media Research op basis van de registratie van de bruto mediabestedingen.
Hiermee lijkt de kredietcrisis nog geen invloed te hebben op de bereidheid van bedrijven om te adverteren. Of de economische neergang invloed heeft op deze bestedingen zal blijken uit de cijfers over het vierde kwartaal.
Dat verwacht ook Berry Punt, marketing manager bij Nielsen: "Er wordt momenteel volop gespeculeerd over de invloed van de kredietcrisis op de advertentiebestedingen. Bij een daling van de economische groei of een krimp van de economie korten adverteerders vaak als eerste op het communicatiebudget. De geschiedenis wijst uit dat, met enige vertraging, een daling van de bedrijfsinvesteringen wordt gevolgd door dalende mediabestedingen."
Over de eerste drie kwartalen gemeten namen de bruto mediabestedingen bij de mediumtypen televisie, radio, dag- en nieuwsbladen, publieks- en vaktijdschriften, sponsored magazines, bioscoop, out of home, folders en internet toe met 4,4 procent tot € 4,37 miljard in vergelijking met 2007. Internet (11 procent), radio (9,3 procent) en folders (9,2 procent) hebben in de eerste negen maanden van het jaar de bruto mediabestedingen het hardst zien groeien. Behalve dagbladen zagen alle gedrukte media de bruto mediabestedingen dalen. Bij publiekstijdschriften bedroeg die daling 2,5 procent, bij vaktijdschriften 2,1 procent en bij sponsored magazines 0,9 procent.
bron foto: poolie (CC)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond