Deel dit artikel
-

Meer online kopers, meer onderbroken transacties

Ongeveer een miljoen Nederlanders koopt inmiddels online, aldus Blauw Research . De bestedingen stijgen, meldde het bureau vorige week , nu blijkt ook dat het aantal onderbroken transacties naar verhouding licht stijgt. Eenderde van de kopers laat zijn winkelmand wel eens voor de kassa staan. In de Verenigde Staten onderbrak in de afgelopen drie maanden 87 procent van de consumenten gemiddeld 2 a 3 transacties, aldus BizRate.com .

Volgens de Online Shopping Monitor, die Blauw Research binnenkort gaat publiceren, bedroegen de online bestedingen in de eerste zes maanden van dit jaar 300 miljoen gulden. Over het gehele vorige jaar kwam Blauw tot een bedrag van 325 miljoen gulden aan online bestedingen. Van de 1 miljoen consumenten die inmiddels online kopen hebben 300 duizend mensen de transactie wel eens onderbroken. Ruim de helft daarvan heeft dat een of twee keer gedaan, de rest drie maal of zelfs vaker. Het onderzoeksbureau constateert een lichte stijging in vergelijking met de voorafgaande zes maanden. Onduidelijkheid, wantrouwen over de bestelprocedure en te hoge verzendkosten worden als redenen genoemd om te stoppen met bestellen.

Ook voor Amerikaanse consumenten blijken verzendkosten een struikelblok, zo blijkt uit recent onderzoek van BizRate.com. De kosten voor verzending waren voor 40 procent van de afhakers reden om niet verder te gaan met de transactie, aldus BizRate.com. Pagina's die langzaam laden waren voor 21 procent reden om niets te kopen. Toch blijkt dat de klant wel zijn zinnen op het product heeft gezet, want de helft van de achtergelaten producten is achteraf toch gekocht door een deel van de ondervraagden. 31 procent gaf aan opnieuw een poging te hebben gedaan, zowel online als offline.

BizRate.com is een portal voor online-shopping, het biedt toegang tot sites als Garden.com en Barnes&Noble.com . Het onderzoek van de website is verricht onder 9500 consumenten. Van die groep gaf 55 procent aan het winkelmandje achter te laten voordat ze over zouden gaan tot een transactie. Nog eens 32 procent vertelde af te haken tijdens de transactie. De gemiddelde waarde van zo'n bestelling bedroeg 175 dollar. Dat blijkt uit onderzoek van BizRate.com. De cijfers komen overeen met een onderzoek dat Andersen Consulting eerder dit jaar heeft gedaan naar het onderbreken van online-shopping. Toen bleek dat 88 procent van de consumenten voortijdig afhaakte.

Deel dit bericht

3 Reacties

Rene Scholte

Er zal een hele grote groep potentiele kopers blijvend afhaken als er geen verzekering (creditcard-org?) komt tegen onterecht afgeschreven bedragen, die garantie zal zoveel zekerheid geven dat velen zich zullen laten verleiden om online te kopen.

Juan

Welnee, dat is allang zo. Omdat de cc-maatschappijen geen handtekening hebben, is de acceptant (=webwinkelier) vrijwel altijd de klos bij fraude en niet de consument. Het probleem is dat de meeste consumenten dit niet weten! 

Juan

Daarnaast heeft American Express met de {Blue card; http://www.americanexpress.nl/blue } een expliciete aankoopverzekering voor Internet. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond