Deel dit artikel
-

MGM start filmzender in Nederland

Metro Goldwyn Mayer (MGM) start per 1 maart op de Nederlandse markt met een filmzender onder de naam 'MGM Movies Channel'. De zender wordt vooralsnog alleen als onderdeel van een themapakket aangeboden via UPC Digital. Het kanaal wordt volgens een woordvoerster niet zozeer als premiumkanaal, maar als algemene filmzender in de markt gezet en gaat zodoende niet direct de concurrentie aan met Canal+, dat ook een contract heeft met MGM.

MGM Movie Channel bestaat sinds 2000 en wordt aangeboden in Zuid-Amerika, Nieuw Zeeland, Turkije en Israël. In Europa is het filmbedrijf alleen in Griekenland met een dergelijke zender actief, al wil het nog voor juli een Duitse versie van het filmkanaal starten. De Nederlandse versie wordt rechtstreeks vanuit de VS (via satelliet) uitgezonden en en zal waarschijnlijk – in tegenstelling tot wat hier gebruikelijk is – niet ondertiteld worden.

MGM zegt op termijn ook naar mogelijkheden voor distributie bij andere operators te kijken. Het UPC Digital pakket waarin de zender in eerste instantie zal worden aangeboden, telde eind september 57.300 abonnees, terwijl UPC in haar hele gebied 2,33 miljoen analoge kabelabonnees bedient. Filmkanaal CineNova, dat ook in het digitale aanbod van UPC zit maar door alle digitale kanaalpakketten in Nederland wordt aangeboden, is van Sony/Disney (90 procent) en UPC (10 procent). Het heeft naar schatting enkele tienduizenden abonnees (CineNova zelf wil daarover geen mededelingen doen). MGM zegt 4000 titels in de eigen filmbibiotheek te hebben en wijst erop dat Disney een veel kleinere filmbibliotheek heeft.

MGM zal niet de nieuwste films uitzenden, maar vooral films uit de jaren 80 en 90. Films als Annie Hall, Last Tango in Paris, Pink Panther, Moonstruck en anderen zijn hierbij de namen van films die de zender hier de kaart moeten zetten. MGM is een relatieve nieuwkomer in de televisiemarkt. Het bedrijf heeft in de Verenigde Staten een belang van twintig procent in de zenders American Movie Classics, Bravo, International Film Channel en WE: Women Entertainment.

Eind december 2002 stopte overigens een gelijksoortige zender in Scandinavië en de Benelux onder de naam The Studio (van MultiTématiques dat voor 64 procent in handen is van Vivendi Universal/Canal+) vanwege financiële problemen bij Vivendi Universal, maar ook omdat het in Nederland op de kabel geen voet aan de grond wist te krijgen, zodat het zich moest beperken tot satellietdistributie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond