Deel dit artikel
-

“Microbetalingen in VS hebben wel toekomst”

Terwijl ze in Europa nog maar nauwelijks van de grond komen, blijken microbetalingen in de VS wel aan te slaan. Dat blijkt althans uit een nieuwe studie van Celent Communications. Volgens de studie zal Paypal in 2005 bijvoorbeeld goed zijn voor een omzet van 326 miljoen dollar. Dat betekent een stijging van 139 procent ten opzichte van de 134 miljoen dollar in 2003. En niet alleen Paypal is succesvol in de VS.

Celent denkt dat andere vormen van kleine betalingen ook meer terrein zullen gaan winnen in de VS. Daarmee refereert het naar diensten van aanbieders van microbetalingen als Bitpass en Peppercoin en op die van billing-partijen als I4 Commerce en PaymentOne.

De onderzoekers wijzen er in de studie op dat zulke partijen volgend jaar in met zijn allen een omzet zullen genereren van 375 miljoen dollar in de VS. Dat is een stijging van 143 procent ten opzichte van de 157 miljoen dollar in 2003.

Microbetalingen winnen met name aan populariteit bij kleine online retailers en ook in toenemende mate bij veilingsites, aldus Celent. Verder stelt Celent dat  13 procent van de e-commerce transacties in 2005  met microbetalingen afgehandeld worden, tegen acht procent  in 2003 en 5 procent in 2000.

De waarde van online microbetalingen onder de vijf dollar zal in 2005 een totaalbedrag van 252 miljoen dollar in de VS vertegenwoordigen. Het betekent een stijging van 97 procent ten opzichte van de 128 miljoen dollar in 2003, aldus Celent.

Overigens houdt Celent er niet alleen rekening mee dat het aantal micro-betalingen de komende jaren flink zal toenemen, ook het aantal creditcardbetalingen via internet zal in de VS in de lift zitten. Dat micro-betalingen het goed doen in de VS mag opvallend heten. In Europa komen ze nog maar moeilijk van de grond. Daarmee lijkt met name het ontbreken van een standaard partijen op te breken. In Nederland ging Moxmo onlangs nog failliet.

Deel dit bericht

2 Reacties

Steven FA

Voor dit specifieke segment is het noodzakelijk dat je een gewenst gebruikersvolume bereikt. Paypal heeft de kritieke grens ruimschoots overschreden (en zal daardoor zijn activiteiten gaan uitbreiden), Moxmo daarentegen heeft nooit het gewenste gebruikersvolume weten te benaderen(ook niet nadat ze veel accounts overgenomen hadden van het in Duitsland geflopte Paybox). Wil je als bedrijf serieus meedoen in de race om micropayments zorg dan dat je de juiste partners vindt en dus niet zomaar met iedereen in zee gaat.

ARSF

Ik ben het met Steven eens aangaande de juiste strategische partners vinden. In een wereld waar marges steeds harder gedrukt worden waardoor bedrijven zich steeds meer moeten toespitsen op hun core-business en dus noodgedwongen (strategische) partners moeten vinden om alle andere business-activiteiten uit te voeren is juiste selectie een doorslaggevend element geworden voor de toekomstige manier van zakendoen. Specifiek over de stelling "Microbetalingen in VS hebben wel toekomst" wil ik het volgende zeggen:JA het zal ooit gebeuren, maar niet nu. Het internet is nog teveel een zogenaamde Wilde Westen waar er weinig echte (bijna) onneembare forten zich bevinden. En er zijn nog niet genoeg wetten en controlerende entiteiten op het internet om ook de normale consument zelfs voor de meeste kleine betalingen aan te trekken om zodoende winstgevende volumes te bereiken. Maar het gaat gebeuren, daar ben ik van overtuigd. P.S. Kijk naar de ontwikkelingen op RFID-gebied

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond