Deel dit artikel
-

Microsoft bundelt advertentiediensten

Microsoft heeft zijn advertentiediensten gebundeld in het nieuwe merk Microsoft Digital Advertising Solutions. Adverteerders die willen adverteren binnen MSN.nl, Windows Live, Xbox Live en Office Online krijgen voortaan te maken met dit nieuwe Microsoft-onderdeel. Microsoft maakte de nieuwe naam bekend tijdens de Advertising Week 2006 in New York.

Op termijn zal Microsoft ook Windows mobiele diensten toevoegen aan het nieuwe merk. Adverteerders kunnen wereldwijd meer dan 465 miljoen unieke bezoekers per maand bereiken op het MSN netwerk en daarnaast ‘miljoenen meer’ via Windows Live, Xbox, Office online en Live Search, aldus Microsoft.

“De behoefte aan multimediale oplossingen neemt toe, “ zegt Jacqueline Smit, country manager Nederland bij Microsoft. “Ook in Nederland besteden consumenten via verschillende apparatuur steeds meer tijd online.”

Het nieuws volgt op eerdere aankondigingen dit jaar van Microsoft op het gebied van digitaal adverteren. Tijdens de Strategic Account Summit (SAS) van Microsoft in Redmond in mei van dit jaar zei Blake Irving van Microsoft al dat adverteerders via één enkel platform toegang krijgen tot alle toepassingen van Microsoft. “We ontwerpen een advertentieplatform waarmee we onze gebruikers op de meest relevante plaatsen en plekken kunnen bereiken,” zei Irving, vice president van Windows Live Platfom, toen. Centrale rol is daarbij weggelegd voor Ad Center, Microsofts versie van Google AdWords. Vanaf 2007 kunnen Nederlandse adverteerders gebruik maken van dat platform.

De overname van in-game advertising bureau Massive in mei past ook in de strategie van Microsoft. Met die aankoop haalde Microsoft kennis en technologie over adverteren in videogames in huis. In een toelichting op de overname zei Microsoft innovatief te willen zijn op het gebied van in-game advertising. “Product placements of billboards in een gameomgeving zijn mogelijk,” zei Robert Bach, baas van het onderdeel Entertainment en Devices van Microsoft tijdens de SAS. “Maar ik zie meer in deep branded content en sponsorships.” Daarmee bedoelt hij dat een advertentie-uiting integraal onderdeel moet zijn van een game.

Microsoft wil zich onderscheiden van de advertentiediensten van Google en Yahoo door bij het plaatsen van advertenties ook rekening te houden met de kenmerken van de internetter. Daarbij wil het gebruik maken van de (MSN of Windows Live) accountgegevens van gebruikers.

De aankondiging van de bundeling van advertentiediensten had een klein effect op de aandelenkoersen van Microsoft. Deze stegen met 0.24 dollarcent naar 26,90 dollar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond