Deel dit artikel
-

Microsoft contracteert Newzoo voor game data

Microsoft sluit een contract met het Amsterdamse Newzoo om toegang te krijgen tot al diens consumentengegevens over gaming.

De bedrijven sloten anderhalve week geleden een contract dat, in de woorden van Newzoo-baas Peter Warman, diens ‘grootste order’ ooit is. Over de waarde van het contract laat hij zich niet uit.

Microsoft krijgt alle eerdere en toekomstige data die Newzoo met TNS uit de markt haalt uit zes grote landen. Het gaat om het jaarlijkse marktonderzoek en tussentijdse rapportages over opkomende trends. Die vermarkt het Nederlandse bedrijf onder de naam Today’s Gamers in Nederland, België, Engeland, Duitsland, Frankrijk en Amerika.

Gamebedrijven, waar Microsoft via zijn Xbox ook toe behoort, gebruiken de ‘Nederlandse’ data om nieuwe producten en diensten mee te ontwikkelen. Bovendien kunnen ze hun marketingactiviteiten mee optuigen. Newzoo onderzoekt met panels van tussen de 1.500 en 5.000 man nauwkeurig welke spellen en apparaten consumenten aanschaffen en hun overwegingen en intenties daarbij.

“We behoren tot de kleine groep gespecialiseerde spelers die data kan leveren over gaming. Onze data zijn een must have voor bedrijven in de gaming industrie”.

Een deel van die data publiceert Warman, bij wijze van PR, ook gratis voor het brede publiek.

Inmiddels komt driekwart van Newzoo’s omzet uit het buitenland. Drie jaar geleden begon het bedrijf in Nederland met marktcijfers over adverteerdersbestedingen bij games. “Dat ging met wisselend succes. Na een jaar verlegden we onze aandacht naar de internationale markt. Dat was altijd al de bedoeling”.

Behalve het data-product exploiteert Newzoo ook een soort bedrijvengids voor de internationale gamingbranche: Gamesindustry.com. Het bedrijf realiseert een kwart van zijn omzet met het bij elkaar brengen van vraag en aanbod in deze branche.

Deel dit bericht

6 Reacties

Dirk de Kok

gefeliciteerd Peter! ziet eruit als een mooie deal

Martijn Standaart

Hi Peter, goed te lezen dat het goed met je gaat en je bedrijf!keep going

Addy

Peter en Thijs, gefeliciteerd met deze mooie deal. Denk dat dit nog een betere PR is en er vele zullen volgen. Als 1 olifant over de dam is…. 😉

Steven Ballmer

Hi Peter, thank you so much for all the reports. interesting stuff!keep it up!

Peter Warman

@Steven: thanks again and I will not forget the dinner with Bill in Redmond. Great scampi's. @Ad: dank. Onze PR is het afgelopen jaar meer gericht op US, UK, FR en DE met onze lokale PR bureaus. We zullen weer wat meer van ons laten horen in Nederland de komende tijd. Onze nieuwe survey (the Casual, Social & Mobile Gaming Monitor) heeft ook Nederland weer als land. Wordt interessant om te zien hoe Hyves en Facebook zich verhouden in NL. Naast Microsoft zijn ook RTL Groep (LU), King.com (US/UK), SpilGames (NL), RealGames (US/NL), Jaludo Group (NL) al hierbij aangesloten. Nu nog een groot mediabureau dat durft, maar daar lijkt het niet van te komen. Zie je 1 mei!

Serge

Netjes, Peter. Gefeliciteerd!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond