Deel dit artikel
-

Microsoft komt met nieuwe internetstrategie

Microsoft zal vandaag naar buiten treden met een nieuwe internetstrategie. De Amerikaanse softwaregigant zal volgens The Wall Street Journal onder meer vertellen over haar plannen om Windows en Office verder te integreren met internet.

Bill Gates en Chief Technology Officer (CTO) Ray Ozzie zullen tijdens een briefing in San Francisco vertellen hoe Microsoft de strijd aan zal gaan met concurrenten als Google en Yahoo. De topmannen zullen naar verwachting onder meer ingaan op het businessmodel van Microsoft, de manier waarop het bedrijf geld verdient.
“Microsoft komt wellicht met een versie van Office die ze beschikbaar stelt via internet zonder dat gebruikers daarvoor moeten betalen. Wel plaatst Microsoft dan advertenties in de vertrouwde Office-omgeving,” aldus analist Rich Sherlund van Goldman Sachs in The Wall Street Journal.

Microsoft wil haar software verder integreren met internet. De merken MSN en Windows zullen daartoe steeds meer onder één ‘Microsoftparaplu’ worden gepresenteerd. Een leidende rol is daarbij weggelegd voor CTO Ray Ozzie, die sinds zes maanden bij Microsoft werkt, na een overname door Microsoft van zijn sofwarebedrijf Groove Networks.

MSN behoort vooralsnog tot de minst succesvolle activiteiten van Microsoft. Vorige week maakte de onderneming van Gates bekend dat de totale omzet in het eerste fiscale kwartaal van 2006 met zes procent was gestegen vergeleken met een jaar eerder. Van 9,19 miljard naar 9,94 miljard dollar. De inkomsten van de MSN-tak staken daar schril tegen af. Die daalden van 588 naar 564 miljoen dollar.

Volgens Goldman Sachs is de omzet van MSN voor 75 procent opgebouwd uit advertentie-inkomsten. De afgelopen jaren stegen die inkomsten telkens met zo’n 20 procent. Maar het laatste kwartaal daalden de advertentie-inkomsten met 4 procent. Tegelijkertijd lieten Google en Yahoo juist sterke groeicijfers zien.
Met de lancering van Adcenter, dat zoekresultaten en advertenties beter aan elkaar moet koppelen, hoopt MSN weer op een stijging van de advertentie-inkomsten. Het product bestaat nu in enkele landen en wordt getest in de Verenigde Staten.

Deel dit bericht

5 Reacties

Sander Vreeburg

Google gaat goed omdat ze een top product maken. Als Microsoft nou eens eindelijk aan de gebruiker gaat denken en niet aan hun eigen inkomsten dan zou het misschien wat beter gaan. Mensen willen service en gebruiksvriendelijke producten.

Hans

Ik ben benieuwd wie er geïnteresseerd is in Office geïntegreerd met internet. Een enorm risico op het lekken van persoonlijke of bedrijfsgevoelige informatie, al was het alleen al vanwege de advertenties die in het Office internetpakket voorkomen. Geen goed idee.

Kasper

Als Microsoft het voor elkaar krijgt om een veilige omgeving rondom de gratis online Office te creëren, dan heb ik zeker interesse! Het is ideaal omdat je (als je bijvoorbeeld op vakantie bent) minder afhankelijk bent van de geinstalleerde programma`s op de PC.  "Vroeger"was men ook bang voor het lekken van persoonlijke of bedrijfsgevoelige informatie via (web) e-mail. Als de online Office goed beveiligd is, en je normaal met het programma omgaat hoeft je er echt niet bang voor te zijn. En de advertenties…tja als het gratis is dan heb ik er geen problemen mee. Ze moeten het natuurlijk niet te gek gaan maken qua grootte van de advertenties en om met popups en dergelijke te gaan werken. Ik wacht wel af hoe de online Office zal gaan werken maar het idee spreekt me aan!

diederick

@sander.. Google heeft een goede zoektechnologie.. das zeker.. maar ik merk toch dat MSN search juist qua gebruiksvriendelijkheid steeds beter scoort.. je hebt sowieso een handeling minder door het handige pull-down menu achter het zoekveld en je krijgt welliswaar minder resultaat.. maar wel vaak gerichter.. enige reden voor mij om het nog niet continue te gebruiken zijn b.v. het ontbreken van gekleurde tags bij het zoeken binnen de cache.. maar qua gebruiksgemak vind ik ze momenteel beter..  

René

Het blijkt nu wel temeer dat de multi-miljarden reus arm is aan creatieve plannen: advertenties in Office, en een kopie van AdSense. Het is toch eigenlijk een lachertje. Laat ze maar lekker licenties verkopen aan niet al te verstandige gebruikers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond