Deel dit artikel
-

Microsoft koopt games advertising bureau

Microsoft is van plan om Massive, de Amerikaanse marktleider op het gebied van in-game advertising, over te nemen. Met de aankoop laat Microsoft zien veel vertrouwen te hebben in advertenties in videogames. De Nederlandse markt lijkt vooralsnog niet warm te lopen voor in-game-advertising.

Volgende week kondigt Microsoft volgens The Wall Street Journal de overname officieel aan. Volgens betrokkenen zou de overnamesom tussen de 200 en 400 miljoen dollar liggen. Grote klanten van Massive zijn Coca-Cola en Honda. Massive is een soort mediabureau dat adverteerders koppelt aan uitgevers van computergames. Uitgevers delen de advertentie-inkomsten met Massive.

De aankoop lijkt onderdeel te zijn van de poging van Microsoft om een groter aandeel te verwerven in de online advertentiemarkt. In-game advertising kan onder meer toegepast worden bij de Xbox Live online-videogame dienst van de softwaregigant.

Nog niet doorgebroken in Nederland
In Nederland vindt nog nauwelijks in-game advertising plaats, vertelt Ruud de Langen van mediabureau Starcom. “De Nederlandse markt is, zeker vergeleken met de Amerikaanse, te klein.” Het probleem is volgens hem dat de meeste spelontwikkelaars internationaal opereren terwijl Nederlandse adverteerders met name lokaal zijn georiënteerd. “Internationale campagnes sluiten vaak beter aan op waar de game-ontwikkelaars mee bezig zijn.”

Eind 2004 zei Ruud de Langen dat Starcom in 2005 met in-game advertising zou komen. Die verwachting bleek te positief. “We hebben in Nederland nog geen advertenties in games geplaatst,” vertelt De Langen. Lange productietijden vormen daarbij, naast de kleine Nederlandse markt, een probleem.

Product placement of het plaatsen van een logo is vrij eenvoudig in een spel te integreren, legt De Langen uit. “Maar dat is niet wat wij doen. Wij willen een stap verder gaan en met een merk echt onderdeel van een spel worden. Als je dat wil, dan kost dat een game-maker tussen een half jaar en een jaar. Een veel te lange periode voor een adverteerder.”  Starcom heeft wel zelf games gemaakt, onder meer voor Pringles. Dat gebeurde met het door Starcom opgerichte label Breakaway dat zich richt op innovatie marketinguitingen.

Langen noemt een voorbeeld van ‘echt onderdeel zijn van een game’. Starcom, zo vertelt hij, heeft ooit voor Red Bull gekeken of het mogelijk was om, als een speler in het spel een energiedrankje nam, deze hoger zou kunnen springen.

Maarten Brands, directeur in-game advertising bij bureau JuniorSenior verwacht ook dat een doorbraak van in-game advertising in Nederland nog wel even op zich laat wachten. Dat zei hij in januari tegen Emerce. “Gamemakers houden zich nog niet zo bezig met adverteerders. Dat hoeft ook niet, want ze verkopen van sommige spelen zonder moeite miljoenen stuks,” aldus Brands. “En grote adverteerders zijn niet gewend aan deze arrogante houding, de meeste markten ontvangen hen met open armen. Deze werelden mengen nog niet.”

Deel dit bericht

9 Reacties

koningwoning

Massive maaakt "in game" advertising door in spelomgevingen te wildplakken en te billboarden… dat is heel wat anders dan waar Ruud de Langen het over heeft. Hij durft gewoon niet toe te geven dat dit voor de Nederlandse markt erg lastig is omdat we gewoonweg niet weten bij wie we moeten zijn.

Maarten Brands

Interessant nieuws. Massive is met veel bombarie de in-game advertising markt binnengestormd, maar als je nu kijkt naar hun 'inventory' (de games en publishers die zij in de portfolio hebben) dan is dat nog niet erg interessant. De voormalige underdog en concurrent, DoubleFusion heeft inmiddels veel groter bereik en betere technologie. Daar zou ik eerder naar kijken als ik Microsoft was. Als ik uit eigen ervaring spreek heeft dynamic in-game advertising uiteraard toekomst, maar zoeken de meeste grote publishers op dit moment vooral marketing partnershipdeals. In-game exposure in ruil voor marketing support bij de launch van een game. Microsoft heeft daarentegen natuurlijk Live, waar advertising een grote rol op gaat spelen als het aan hen ligt. In ieder geval jammer dat het nog zo langzaam gaat. Met JuniorSenior waren we er in principe snel bij, maar Nederlandse adverteerders (ook de grote, internationale merken) zijn moeilijk te overtuigen of hun 'scope' is te beperkt. Overigens zit ik niet meer bij JuniorSenior, inmiddels ben ik verantwoordelijk voor o.a. de marketing & sales van Woedend! Games en doe ik new media voor het interactieve reclamebureau Woedend!

Jurrie Hobers

Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden, zo ook in dit speelveld. Wij zijn als Codemasters ook in gesprek met euro- en wereldspelers voor diepere integratie en merken ook dat dat niet gemakkelijk is in te passen.  Technisch is al één punt, maar timing een belangrijke tweede. Games ontwikkelen is toch een kritisch proces waar gemakkelijk zaken kunnen optreden die de release datum (en dus de geplande campagne datum) kunnen verstoren. Een alternatief voor full games integratie is dan ook de branding van de game zelf te nemen en meer te doen rond de (playable) demo van het betreffende product. Daar is vaak nog wel een en ander te doen.Wij zijn nu vrij actief met onze online community en geven zogenaamde e-toys vrij (bijv. van DTM Race Driver 3 – check: http://www.codemasters.nl) deze zijn redelijk gemakkelijk aan te passen voor interessante partners en kunnen dan ook goed worden ingezet. Zo lift je ook mee op de game, maar op een flexibelere manier. Jurrie HobersCodemasters Benelux

David Wolff

beste Koningwoning Ook dynamic ingame is voor de nederlandse markt erg lastig te integreren omdat de markt gewoonweg (nog) niet interessant is voor partijen als Massive of Doublefusion. Om je een voorbeeld te geven we hebben geprobeerd om een jaar geleden een pilot met Doublefusion op te starten in Nederland maar dan moesten we zelf de distributie van PC spellen gaan oppakken. Het is dus geen kwestie van niet weten waar we aan moeten kloppen maar zoals Ruud al zegt de schaal van de nederlandse markt simpelweg nog niet zo heel interessant.  Daarnaast kan je je afvragen of het wildplakken en billboarden zoals jij het noemt een zinnige manier is om te adverteren in games, wij denken dat dit beter kan. Recente discussies http://www.joystiq.com/2006/01/11/in-game-ads-infiltrate-counter-strike/ over dynamische advertenties van een hamburgerketen in Counterstrike onderstrepen het belang van het in stand houden van de spelbeleving. Het feit dat je kan adverteren in een populair spel betekent nog niet dat je dit zomaar moet doen.

Jurrie Hobers

@David Wolff: dat is een interessante discussie die je aanhaalt, maar ik denk dat je het dichter op de doelgroep moet spelen. Dit soort voorbeelden toont aan dat er nog een spanningsveld ligt tussen de adverteerder en de game community. De gamers zijn een van de meest kritische consumenten groepen die er zijn, ze hebben al heel veel gezien en zijn niet snel onder de indruk. Ook hebben ze heel snel door als ze worden 'ingezet' voor iets dergelijks. Maar als je dit soort advertising doet met merken die heel dicht liggen bij hun beleving, dat is de ontvankelijkheid veel groter naar mijn idee.Dan denk ik aan bijv. Razor muizen, Icemat muismatten etc.. Zaken die een wezenlijk onderdeel vormen van de wereld waar (zoals in het voorbeeld) counter strikers op dat moment voor open staan. Een Hamburger is dat naar mijn idee niet… Maar het is goed te zien dat deze discussies op gang komen, daar kunnen we allemaal van leren om ervoor te zorgen dat er wordt bijgestuurd.

David Wolff

Tuurlijk zijn er producten die goed passen bij gamers en hun belevingswereld. Ik heb alleen nog niet zo een heilig vertrouwen in deze vorm van adverteren in games. Het billboarden is een vrij traditionele vorm van adverteren waarmee nu door een aantal innoverende adverteerders mee geexperimenteerd wordt. Het bereik van een spel is geen garantie dat deze ook geschikt is om te adverteren, een spel als counterstrike is dus eigenlijk maar geschikt voor een beperkt aantal adverteerders en voor een hele grote groep dus niet.  Ik zelf geloof in meer integratie van producten als onderdeel van de gameplay dan het plat billboarden, het aanspreken van de doelgroep in de aard van de game. Adverteerders zullen dus op termijn creatiever moeten worden dan het pushen van platte advertenties in games

Stephan

Interessante reacties! We hebben onlangs een hippe dame aangenomen om adverteerders aan te trekken voor onze online avatar community: Whyrobbierocks.com. In-game ads speelt enorm bij media bureaus en ook bij adverteerders. Het hangt in de lucht, het is meer een kwestie van tijd maar het is nieuw voor alle partijen.Ik denk dat de moeilijkheid voor adverteerders zit in het aanbod van games, online games, sites, blogs etc. Bij welk platform en wie moet je zijn en hoe ben ik het meest effectief…?Ook kan het traditionele idee van adverteren het nieuwe wel eens in de weg zitten. Rgds, Stephan.

Jurrie Hobers

Natuurlijk is dit medium, net als ieder ander medium, iets waar men mee moet leren omgaan. Toen internet net 'hot' as, deed ook niemand iets anders als een platte stilstaande banner plaatsen bovenaan de pagina.  Dat is imiddels ook ge-evolueerd tot een mega scala van mogelijkheden met rich media etc..etc.. En wij zijn nog lang niet aan het einde van de mogelijkheden. Dat gaat met games ook gebeuren, daar ben ik zeker van. De adverteerder volgt nu eenmaal de consument en de consument omarmt gaming.

Luc van Zelst

Voor mijn afstudeerproject op de Universiteit van Tilburg kwam ik al surfende op deze site terecht. Ben inmiddels bijna een expert in in-game advertising en ik denk dat de doorbraak pas komt wanneer het merendeel van de gamers hun ps3 of xbox360 heeft aangesloten op internet en het is toegestaan hier reclame naar te 'streamen'. Ik las namelijk ergens dat de Nederlandse wetgeving dat nog verbiedt op dit moment. Over een paar jaar, als iedereen een ps3 in zijn huiskamer heeft staan dan zul je zien dat het echt een enorme boost krijgt.  Mijn scriptie gaat over het verschil in effectiviteit van visuele en auditieve reclame in videogames. En het effect van de spelervaring op de brand-attitude. Experimenten afgenomen onder 40 jonge gamers, en wat blijkt. Visuele reclame is veel effectiever dan auditieven. En de spelervaring heeft wel degelijk invloed op de brand-attitude.  Wat ik mij verder nog afvraag omdat ik bijna afgestudeerd ben, wat zijn de carrieremogelijkheden in dit vakgebied? Zeker omdat het nog zo nieuw is vraag ik mij af of het reeel is te zoeken naar een baan in dit vakgebied? Misschien kunnen jullie me helpen? grt.Luc

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond