Deel dit artikel
-

Miljoen financiering voor slimme Nederlandse restaurant-app

Vijf informal investors steken een klein miljoen, 825.000 euro, in de nieuwe app voor restaurants en uitstapjes Pimmr.

Wilco Jiskoot (oud-RvB ABN AMRO), ondernemer Wolf Nathan, Peter Jan Rubingh (investeerder), ondernemer Willem van der Hooft en Marco Aarnink (oud-Drukwerkdeal) zijn de vijf investeerders die afgelopen maanden het verhaal van Paul Bongers hoorden en, sommigen, al na één ontmoeting financiering toezegden.

Pimmr is een app die leert welke voorkeuren iemand heeft voor restaurants. Het systeem leert daarvan en wil, mede op basis van voorkeuren van anderen, steeds betere tips geven om andere restaurants te bezoeken. “Verrassing, daar gaat het om”, aldus Paul Bongers die het bedrijf samen met Mark van der Velden opzette.

Voor Bongers en Van der Velden is dit hun tweede bedrijf.

“We richten ons inwoners van steden, mensen van tussen de 25 en 35 jaar die graag met vrienden op pad gaan. De adviezen van Pimmr zijn persoonsgebonden, maar de kracht ervan komt volgens de maker pas goed tot uitdrukking wanneer de app in groepsverband wordt gebruikt.”

Bongers wil zijn gebruikers betrouwbare tips geven en liet software bouwen op basis van kunstmatige intelligentie. Dat herkent patronen in databronnen, gedragingen en voorkeuren. In eerste instantie is dat alleen Couverts.nl, maar het team identificeerde 27 potentieel nuttige databronnen in de categorie Events. Hiermee moet het restaurantbestand groeien van twee- naar tienduizend en er moeten andersoortige events worden herkend.

De acht ton financiering wordt gebruikt om het achtkoppige team uit te breiden, vooral met technici. Op het gebied van marketing worden begin 2016 de eerste stappen met Couverts gezet voor promotie.

Foto: Eric McGregor (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Mark

Interessant concept.

Vond het wel vreemd dat de kunstmatige intelligentie van PIMMR mij Center Parcs Huttenheugte Pancake restaurant als beste optie (72%) aanraadde. Is niet echt mijn smaak en ook niet gebaseerd op mijn locatie want het restaurant is minimaal 150km van mij vandaan. Misschien eerst wat voorkeuren uitvragen of data verzamelen voor je een advies geeft?

En verder hadden alle restaurants (een zeer divers lijstje) in mijn top10 een score van 72%. Dit geeft nog niet het gevoel dat er een “slim” logaritme achter zit.

Paul Bongers

Ha Mark,

Leuk dat je ons app probeert! Je snijdt een goed en terecht punt aan. We hebben deze feedback de laatste dagen van meerdere mensen gekregen en zijn dus druk bezig dit te verbeteren.

De oorzaak ligt ‘m in het feit dat je inderdaad in het allereerste begin nog geen data in de app hebt achtergelaten (zoals locatie of waarderingen/reserveringen van restaurants) zodat de app eigenlijk in een soort default-modus staat. Technisch te verklaren, maar voor jou als gebruiker onlogisch natuurlijk!

De oplossing ligt voor de hand. Voordat we een nieuwe gebruiker resultaten laten zien gaan we inderdaad vragen eerst zijn locatie en/of een aantal voorkeuren op te geven, zodat de resultaten direct persoonlijk relevant worden gemaakt. Dit zal op korte termijn geïmplementeerd worden.

Als je het leuk vindt om eens mee te kijken met onze Data Science-engine of als testgebruiker nog meer feedback te geven, laat het me weten. Voor ons is dat erg waardevol!

Groeten,

Paul Bongers
paul@pimmr.com

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond