Deel dit artikel
-

“MMS geen cashcow voor CMG en Logica”

CMG en Logica, de aartsrivalen die willen fuseren, zullen lang niet zoveel verdienen aan MMS als ze aan SMS hebben gedaan. De concurrentie van andere leveranciers van MMS-centrales is groter en Instant Messaging en e-mail op de mobiel zullen geduchte concurrenten worden van MMS. Dat stelt Jeroen van Harten, analist bij Rabo Securities.

Aartsrivalen CMG en Logica, die dinsdag aankondigden te willen fuseren, halen momenteel nog een belangrijk deel van hun omzet uit SMS. Het Brits-Nederlandse en Britse bedrijf werden min of meer toevallig nummer één en nummer twee op het gebied van computersystemen die het SMS-verkeer regelen, de SMS-centrales (SMSC). Daaruit haalde CMG in 2001 twaalf procent van de totale omzet (van 1,4 miljard euro) en Logica circa 17,7 procent van de omzet (van 1,7 miljard euro).

MMS zal echter geen cashcow worden voor beide partijen, denkt Jeroen van Harten, analist bij Rabo Securities. Zo zullen de operators CMG en Logica, zeker in de huidige fase, veel minder vanzelfsprekend uitkiezen als leverancier van hun MMS-centrale (MMSC), denkt de analist. Van Harten: "Nokia en Ericsson hebben zich nu wél op deze markt gestort en uitgebreide R&D gedaan voor MMSC. Zij doen aan een soort koppelverkoop, waarbij klanten in een pakket van software, netwerken en mobieltjes de MMSC er zo'n beetje gratis bijkrijgen."

Daarnaast denkt Van Harten dat de consument de multimediaberichten minder enthousiast zal omarmen dan de operators hopen en verwachten. Dat sluit aan bij een onderzoek van Forrester dat wijst op de concurrentie voor MMS van Instant Messaging en e-mail op het mobieltje. Forrester voorziet dat IM in 2007 goed zal zijn voor negentien procent van alle dataverkeer en tien procent van alle omzet van mobiele telefonie.

E-mail op de mobiel zal, denkt Forrester , de helft van alle rich-messagging voor zijn rekening nemen, met de andere helft voor MMS. Tot slot blijft SMS in veel gevallen voldoen; de tekstberichten zouden naar de mening van Forrester in 2007 nog goed zijn voor tweederde van alle verzonden berichten, maar wel minder omzet genereren (twaalf miljard euro in 2007, 34 procent minder dan in 2002). De oorzaken van dit alles volgens Forrester: IM is interactiever en goedkoper dan MMS en geschikter voor groepsgebruik; e-mail op de mobiel kent een deel van de MMS-functionaliteiten voor een lagere prijs.

Analist Van Harten benadrukt dat CMG en Logica hun business-modellen al hebben ingesteld op deze realiteit. Zo heeft Logica volgens hem zijn R&D voor MMS al flink teruggeschroefd. CMG pikt met zijn Unified Communications-unit een graantje mee van het verkeer tussen apparaten als mobieltjes, pc's en faxen. Maar voorlopig blijven beide nog behoorlijk verdienen aan SMS. Zoals gezegd blijft SMS nog veel gebruikt. Daarnaast zit er volgens Van Harten met name in de VS en Azië nog behoorlijke groei.

Deel dit bericht

4 Reacties

Jaap Bakker

Nog even over die fusie: De lamme helpt de blinde, volgens mij.

Johan Notenboom

Hey Jaap (DE Jaap uit het rijtje Pancras, Haico, Leon etc?), Leg eens uit wat je hiermee bedoelt? Ik snap het niet helemaal, bepaalde synergy zit er toch wel tussen deze bedrijven?

Jaap Bakker

Beide bedrijven zullen beweren dat 'het past in de strategie' om te fuseren (het is trouwens gewoon een overname door Logica). De 'fusie' is zowiezo uit nood geboren. Beide bedrijven zitten in de problemen. Te weinig omzet, te hoge kosten. De vraag is of deze problemen opgelost zullen worden door te fuseren. Dat lijkt me niet. De kostenstructuur van beide clubs laat te wensen over. Het zogenaamd 'kostenvoordeel' door te fuseren is minimaal. De grootste post is namelijk salarissen. Vervolgens panden en auto's. De enige manier om voordeel te behalen is dus: mensen eruit, panden sluiten en leasecontracten afbouwen. Vervolgens zal er onrust gaan ontstaan intern (als ie er al niet is omdat CMG het zorgvuldig opgebouwde imago als de McKenzie onder ICT bedrijf om zeep heeft geholpen door zich nu te positioneren als een uitzendbureau. Wat zal de afdeling marketing balen (maar dat is besides the point). Door de interne onrust en de organisatorische gevolgen zal iedereen intern gefocust zijn (en dus GEEN focus op de klant). Gevolg: interne projectgroepen, meer verborgen leegloop. Ondertussen zijn de kwalitatief goeie mensen weg. Ze hebben er genoeg van. En de klant? Die maakt het allemaal geen bal uit. Hij is bezorgd, omdat ie zich afvraagt of ie hetzelfde team houdt, dezelfde account manager en of de tarieven niet omgaan. Let op mijn woorden: deze fusie wordt een drama die zijn weerga niet kent.

Chris

Ook kostenbesparingen zullen niet gerealiseerd worden. Door de onprofessionaliteit van de inkoopfunctie binnen CMG (één consultant met interesse voor inkoop die goedkope (lees: nog steeds dure) succesjes boekt) en ongeveer het zelfde verhaal bij Logica, blijft er niet meer over dan besparen op je inkomstenbronnen en kapitaal (lees: consultants).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond