Deel dit artikel
-

Mobiel en social media in de kinderschoenen bij uitgevers

Ondanks de hype rondom social media en mobiel internet staan deze ‘nieuwe’ kanalen voor uitgevers en adverteerders nog in de kinderschoenen. Dat blijkt uit een rondvraag van Emerce onder Nederlandse affiliate-netwerken.

Eerder deze week maakte het Duitse affiliate netwerk Affilinet bekend dat driekwart van zijn aangesloten uitgevers nieuwe bronnen van omzet ziet in social media en mobiel internet.

Hoe kijken Nederlandse affiliate-partijen hier tegenaan? Emerce vroeg vijf ondernemers naar hun opvattingen hierover.

Jochem Vroom – Imbull

“Deze ontwikkeling vindt in Nederland vanzelfsprekend ook plaats, sterker nog we zitten er nu midden in. Adverteerders en uitgevers zouden zowel social media als mobiel via het affiliate kanaal moeten en kunnen benaderen. Onze expertise ligt niet zozeer bij mobiele media, maar veel meer op social media. En dan niet het gepraat eromheen maar het gewoonweg werken met grote getallen en interactie.

De werkwijze voor adverteerders hoeft niet zo zeer te verschillen van de huidige aanpak. Zet affiliates gecontroleerd in om extra exposure te genereren. Als je serieus aan de slag wilt met Facebook via affiliate marketing dan moet je wel rekening houden met hogere commissies. De klikprijzen blijven maar stijgen.

Naast onze core business – Actiecode.nl en ons netwerk van internationale kortingssites – hebben wij zelf al met succes voor tientallen adverteerders geadverteerd in Facebook. Dat heeft geleid tot meer dan 3,3 miljard impressies en miljoenen kliks via affiliate marketing. De kennis over social media ligt niet bij zogenaamde social media experts, media agencies of adverteerders. Wat je nodig hebt is een groot budget en de meeste creatieve affiliates.

Het is best arbeidsintensief om social media goed op te pakken. Heineken zet er gewoon een groot team op met iemand aan de leiding met ervaring die weet hoe het werkt. Wellicht met ondersteuing van een ‘mediabureau’. Maar dat kunnen natuurlijk maar weinig adverteerders zich veroorloven”.

Paul van Doorn – Tradetracker

“Mobiel en social media an sich zijn voor een TradeTracker geen nieuwe kanalen. We zien wel dat steeds meer publishers met social media aan de slag gaan. Er wordt echter nog niet heel veel geld verdiend met het direct plaatsen van ads binnen, bijvoorbeeld, Twitter. Wel worden dit soort social media kanalen veel door publishers gebruikt als traffic generators om meer verkeer naar hun eigen site te trekken.

Momenteel zijn ontwikkelen we speciale apps voor publishers zodat ze makkelijker gebruik kunnen maken van de mogelijkheden die mobiel adverteren met zich meebrengt. Frappant is echter wel dat met name publishers veel interesse tonen voor social en mobile media, maar dat er relatief nog weinig interesse is vanuit de kant van de adverteerder.

Over het potentieel aan omzet dat op korte termijn via deze kanalen eventueel te behalen valt durf ik weinig te zeggen. Het duidelijk is dat het op termijn een significant kanaal gaat worden”.

Marko Dobroschelski – Daisycon

“Beide ontwikkelingen hebben inderdaad impact op onze business. In eerste plaats techniek: mobiel stelt door zijn grote verscheidenheid aan apparaten specifieke eisen aan de tracking technologie. Affiliate netwerken dienen hier zwaar in te investeren. Maar ook soacial media is een uitdaging voor de techniek. In dit geval ten aanzien van de linkdistributie. Hyves blokkeert bijvoorbeeld standaard affiliate-links. Uiteraard zij ook hier weer technische oplossingen voor.

Ten tweede uit het oogpunt van beheer en controle. De adverteerder is de baas over wat er met zijn uitingen gebeurd. Hij wil dan ook de controle houden over de distributie. Ook daar werken we aan.

Voor mobiel zie ik convergentie met het ‘reguliere’ internet, dus meer van hetzelfde. Sociale media daarentegen lijkt steeds meer een eigen ecosysteem te vormen met eigen regels, valkuilen en kansen.

De potentie van social als reclamemedium is groot omdat het, naar verwachting, ook een deel van de rol van search gaat overnemen. Aan de andere kant wil ik de verwachtingen temperen omdat er nog veel ontwikkelingen gaande zijn en de lessen eerst nog geleerd moeten worden”.

Stijn Kruijssen – Four People

“Ik vind het vreemd dat Affilinet resultaten over mobiel en social media gezamenlijk naar buiten brengt. Het zijn toch twee totaal verschillende dingen. Voor mobiel zie ik vooral kansen voor prijsvergelijkers die bijvoorbeeld ook producten uit offline winkels kunnen meenemen in hun vergelijkingen. Ik denk dat er nog te veel beren op de weg zijn (bijvoorbeeld de manier van betalen) om te zeggen dat 2011 in Nederland het jaar van m-commerce wordt. Daarvoor is het in mijn ogen nog een jaar of twee à drie te vroeg.

Voor tablets zoals de iPad zie ik voor webshops en affiliates al wel kansen. De gebruikers ervan zijn meestal wat kapitaalkrachtiger dan de gemiddelde internetgebruiker en uit wat eerste cijfers die ik heb ontvangen blijkt dat conversies hoger zijn.

Social media zijn natuurlijk inmiddels gemeengoed geworden en voor affiliates en andere exploitanten liggen daar grote kansen. Het is goed om je doelgroep ook op plekken buiten je eigen website te kunnen bereiken. Wij zijn hier vorig jaar mee gestart, bijvoorbeeld door op Facebook fans te verzamelen voor Laarzen.nl. Dit levert traffic op en ik verwacht dat het aandeel alleen maar toe zal nemen. Maar misschien is het voor 2011 nog wel het interessantst om te zien hoe Google omgaat met social media en in hoeverre het hebben van autoriteit op bijvoorbeeld Facebook en Twitter invloed heeft op de organische resultaten”.

Thomas Joosten – M4N

“De inzet van sociale media in een commercieel concept gebeurt al jaren. Voorbeelden: Zoover.nl, Fashionchick.nl en Ciao.com. Deze sites laten goed zien hoe je gebruik kan maken van wat consumenten vinden en sociale aspecten toevoegen zodat shoppen leuk en handig wordt. Met name voor consumenten biedt dat een kans om online een afweging te maken over de kwaliteit en de toegevoegde waarde van dat product voor hem of haar. Dat Facebook en Hyves als sociaal platformen geïntegreerd gebruikt gaan worden in plaats van dat uitgevers c.q. affiliates zelf de sociale interactie ontwikkelen is een logische stap.

Voor mobiel gebruik daarvan zie ik twee kansen. Ten eerste: een geografische kans. Groupon laat nu heel goed zien hoe je lokale adverteerders kan koppelen aan internetgebruikers. De stap naar mobiel is heel klein. Hoe affiliates met hun concepten hier op kunnen inspelen is nog wel een grote vraag. Maar er zijn steeds meer affiliates die lokaal vindbaar worden. Ten tweede: betalen met je mobiel. Het is nog heel moeilijk om iets op je mobiel af te rekenen. Zolang het voor consumenten nog niet makkelijk is om vanuit hun mobiel iets te bestellen en betalen blijven de volumes klein en de kans voor affiliates ook te klein om er echt veel mee te doen. Dat er binnen nu en drie jaar ontwikkelingen gaan plaats vinden is heel duidelijk”.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond