Deel dit artikel
-

Mobiele gamers kiezen bewust voor telefoon of PDA

Op het ogenblik spelen op de hele wereld 120 miljoen mensen een of andere vorm van een draadloze game, maar over vijf jaar zullen dat er bijna drie keer zoveel zijn (440 miljoen mensen om precies te zijn), Dat zegt onderzoeksbureau Datamonitor in het rapport Global Wireless Gaming De waarde van de mobiele gamesmarkt zal groeien van 950 miljoen dollar in 2001 tot maar liefst 27,5 miljard dollar in 2006, zo luidt een andere voorspelling van Datamonitor.

Gezien de enorme groeiverwachting van Datamonitor lijkt het erop dat de entertainmentsector op het gebied van mobiel gamen nog maar in de kinderschoenen staat.
De huidige waarde van de wireless gamesmarkt in Europa wordt door Datamonitor geschat op 105 miljoen dollar. Dat zal volgens de onderzoekers groeien naar 4,2 miljard in 2006. In de Verenigde Staten zal deze markt minder snel groeien. Het rapport zegt dat die nu twintig miljoen waard is en zal groeien naar drie miljard dollar in 2006. Een groot deel van dit geld zal volgens de onderzoekers naar de operators van mobiele apparaten gaan, die met een aanbod van wireless entertainment hun investeringen sneller hopen terug te verdienen.

De meeste omzet op dit gebied zal volgens Datamonitor uit Zuidoost-Azië komen. Over vijf jaar komt 87 procent van de omzet uit die gebieden. Nu is het al zo dat de helft van de wireless gamers, zestig miljoen, uit Zuidoost-Azië komt. Wat de verdere verdeling betreft: in Europa spelen op het ogenblik 41 miljoen mensen games (worden er 150 milljoen in 2006) op hun mobiele telefoons of PDA's, in de VS zijn dat er 22 miljoen (worden er 124 miljoen).

Datamonitor stelt dat mobiele operators in Europa en de VS wireless gaming nu pas serieus nemen. Volgens gamesanalist Peter Tyson was de 'dot.com correctie' ervoor nodig om de operators zover te krijgen geld en materiaal te investeren in mobiel entertainment, maar "nu dat gebeurd is, begint deze industrietak tot bloei te komen".

Een opmerkelijke vaststelling in het onderzoek is dat men de draadloze games bij voorkeur in het weekend en 's avonds speelt. Vaak wordt gedacht dat mobiele games worden gespeeld om de tijd te doden, bijvoorbeeld tijdens het wachten op of reizen met openbaar vervoer. Volgens dit onderzoek is het spelen van mobiele games niet alleen een manier om de tijd te doden, maar een activiteit die bewust boven andere mogelijke activiteiten wordt gekozen – al kan hier tegenin gebracht worden dat dit ook al geldt wanneer mensen mobiel gamen in de trein als alternatief voor bijvoorbeeld lezen, puzzelen of praten.
Volgens het onderzoek heeft daarnaast meer dan de helft van de mobiele gamers toegang tot internet via een pc. Dat apparaat is in principe veel beter geschikt om games te spelen. Tyson concludeert dat ook dit betekent dat mobiele gamers er bewust voor kiezen om te spelen op hun telefoon of PDA.

Datamonitor is zeer optimistisch over de toekomst van mobiel gamen. Het durft de voorspelling aan dat "het suces van downloadbare ringtones en logo's herhaald zal worden met wireless games". Tegen betaling gamescontent downloaden zal volgens de onderzoekers een lucratieve inkomstenbron opleveren. Maar ook voor de ontwikkelaars en uitgevers van games zal de mobiele markt extra inkomsten betekenen, omdat er steeds meer vraag zal komen naar mobiele versies van titels met bewezen succes op andere platforms.

Deel dit bericht

5 Reacties

Jan de Vries

"Mobiele gamers kiezen bewust voor telefoon of PDA". Hebben ze nog meer keuzes dan?

Jan

Gameboy wellicht?

Robbert

En voor de retrogamers:- Nomad- Gamegear- Microvision etc etc… Ben overigens benieuwd of de nieuwe platforms kunnen tippen aan oude platforms.

Remco

Ik heb het idee nog geheel serieus wordt genomen in ons land. Dat komt mede door Ben, Dutchtone en Telfort waar reversed billing nog niet mogelijk is. In Finland, toch een beetje de bakermat van de mobiele telefoon, schieten de wireless content bedrijfjes als paddestoelen uit de grond.Ik (wij) zullen binnen een maand met een nieuw intitiatief op de markt komen. Om te kijken of NL klaar is voor wireless entertainment!

Cassandra

Weet iemand waar ik het rapport kan downloaden of hoe ik in contact kan komen met Datamonitor? De links werken nl. niet

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond