Deel dit artikel
-

“Monsterboard nog steeds bekendste carrièresite”

Monsterboard blijft de bekendste carrièresite. Dat blijkt volgens Monsterboard uit twee onafhankelijke onderzoeken van Heliview en TNS NIPO, die zij de afgelopen maanden uitvoerden onder werkgevers en werknemers in Nederland.

De spontane bekendheid en top-of-mind bekendheid van Monsterboard.nl onder werknemers ligt tweemaal zo hoog als bij andere vacaturesites. Voor de bekendheid en het gebruik bij werkgevers geldt dat Monsterboard.nl verder afstand heeft genomen van zijn directe concurrenten.

In juni 2004 voerde marktonderzoekbureau Heliview voor de tiende keer het Webwervingsonderzoek uit. In dit onderzoek wordt de houding van het Nederlands bedrijfsleven gemeten ten aanzien van het werven van personeel  via internet. Hieruit blijkt dat de afstand tot de gedrukte media kleiner  is geworden en dat werkgevers vaker vacaturesites inzetten. Daar komt nog  bij dat één op de vijf bedrijven aangeeft er zelfs geen probleem mee te hebben als de gedrukte media zouden verdwijnen.

Voor het gebruik van vacaturesites zeggen ondernemingen de voorkeur te geven aan Monsterboard.nl, op afstand gevolgd door Werk.nl – de website
van het CWI. Momenteel wordt Monsterboard.nl door 28 procent van de bedrijven die vacaturesites inzetten gebruikt, een stijging ten opzichte van vorig jaar met 60 procent. Monsterboard.nl wordt hiermee vaker gebruikt dan De Nationale  Vacaturebank (18 procent) en Intermediair (8 procent). Alleen de website van het CWI wordt met 35 procent meer ingezet.

Monsterboard.nl is eveneens de bekendste vacaturesites onder de recruiters. Op de vraag welke vacaturesites men kent wordt Monsterboard het vaakst als eerste genoemd. In dit zogeheten top-of-mind onderzoek scoort Monsterboard.nl met 11 procent twee maal zo hoog als Werk.nl (6 procent) en Jobtrack.nl (4 procent). In de totale spontane naamsbekendheid scoort Monsterboard.nl ook het hoogste met 17 procent. De Nationale Vacaturebank (10 procent) en Werk.nl (9 procent) volgen als nummer twee en drie. Uit de totale geholpen naamsbekendheid blijkt 69 procent van alle ondervraagde bedrijven Monsterboard.nl te kennen. Dit is zelfs 85 procent onder bedrijven met 20 medewerkers of meer.

Van de bedrijven die verwachten een vacaturesite in te zetten in de komende twaalf maanden zegt 19 procent dat ze Monsterboard.nl zullen gebruiken. Als tweede volgt Werk.nl met 14 procent en als derde Intermediair met 6 procent.

Bedrijven kiezen voor Monsterboard.nl, omdat deze site het best bekend is bij werkzoekenden. Het top-of-mind onderzoek van TNS NIPO onder consumenten in juni van dit jaar bevestigt dit ook. Uit het onderzoek blijkt dat vacaturesites steeds bekender worden bij de consument.

Tweederde van de ondervraagden (64 procent) zegt een of meerdere vacaturesites te kennen. Vorig jaar was dit nog 49 procent. Monsterboard.nl scoort in de spontane merkbekendheid bijna tweemaal zo hoog (23 procent) als de directe concurrenten: Jobtrack (12 procent), Nationale Vacaturebank (10 procent) en Stepstone (11 procent). Datzelfde geldt voor de top-of-mind bekendheid van de vacaturebanken. Op de vraag welke vacaturebanken kent u zoal?’ wordt Monsterboard.nl (13 procent tweemaal zo vaak als eerste genoemd door de respondenten als Jobtrack (7 procent) dat op de tweede plaats staat.

Deel dit bericht

6 Reacties

Richard Boogert

Waar is Jobnews.nl gebleven?

Kees

Het lijkt me op manipulatie van onderzoeksresultaten. Immers, Monsterborad is -tig keer zo duur voor bedrijven om vacatures op te plaatsen dan bv jobbingmall of Nationale Vacaturebank. Jobbingmall komt overigens ook afgelopen vrijdag met 'onafhankelijk onderzoek' waaruit blijkt dat zij het beste scoren, zowel qua (geholpen) naamsbekendheid onder zowel werkgevers als kandidaten… Dit soort cijfers zeggen dus bar weinig. Wat me wel wat zegt is wie een onderzoek financiert. Het lijkt me dat Nationale Vacaturebank verreweg de grootste site is, qua vacatures en klanten. Om de simpele reden dat deze site al een jaar lang, naast het gratis werk.nl, gewoon de goedkoopste was. We zullen nog wat mee maken op e-recruitmentgebeid. De geleverde dienst is al haast zo basic als een web-mailfaciliteit. Dat daar nog zo fors voor betaald moet worden is onbegrijpelijk. In de concurrentiestrijd die nu losbarst (eerst al ingezet door nationale vacaturebank en vervolgd door jobbingmall) zal duidelijk worden dat een vacature plaatsing op een Jobsite echt niet meer dan € 5,- mag kosten. (dat kost het overigens nu al bijna, gezien de laatste aanbiedingen….) Crossmediaal zijn er nu nog wel mogelijkheden. Maar om daarvoor het (soms meer dan) 300-voudige te vragen is echt niet (meer) realistisch. (adformatie.nl, intermediair.nl) Print-recruitment krijgt het erg moeilijk in de komende jaren. Waar uitgevers recruimtent sites bouwden om print te ondersteunen, zal nu blijken dat het juist print vervangt. Nog een paar jaar en personeelswerving gaat alleen nog maar via het net. (Bovendien, zeg nou zelf, wat heb je aan al die pagina's waar je doorheen moet als kandidaat of als werkgever tussen moet staan)

Wijnen

Als online adverteerder recent een zeer wrange nasmaak in de mond overgehouden aan Monsterboard. Nadat een overeenkomst was getekend voor plaatsing van banners op vaste posities bleek Monsterboard een vrije interpretatie te hebben bij plaatsing. Binnen 1 dag hebben wij als opdrachtgever de campagne gestaakt. Vervolgens volhardt Monsterboard in haar standpunt dat weliswaar de campagne is beeindigd doch de opdrachtgever moet betalen voor exposure die geen exposure bleek te zijn. In concreto is het voor Monsterboard klaarblijkelijk meer van belang om persoonlijke targetstellingen van rappe verkopers te verheffen boven het vestigen van lange termijn relaties met online adverteerders. Monsterboard , see you in court !

Bas

Hi Kees, er staat niets voor niets ´bekendste´, er staat niet de beste.. Met de campagnes op abri´s die Monsterboard voert is het niet zo gek dat ze de hoogste top of mind hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat ze de beste grootste zijn of de betere verkopers hebben.

eRIK

QUOTE: "In concreto is het voor Monsterboard klaarblijkelijk meer van belang om persoonlijke targetstellingen van rappe verkopers te verheffen boven het vestigen van lange termijn relaties met online adverteerders. " Wijnen, als oud verkoper bij Monsterboard.nl kan ik jouw zienswijze volledig beamen. Monsterboard.nl is in geen enkel opzicht bezig om een lange termijn relatie op te bouwen met de klant. Als verkoper krijg je alleen te horen dat je je target moet halen, maakt niet uit op welke wijze. Elke maand circuleert er een lijst met aflopende abonnementen, welke nog niet volledig zijn gebruikt (lees alle vacatures geplaatst). Deze lijst wordt met gejuich ontvangen, want de verkoper kan hiermee zijn klant onder druk zetten. Of de klant raakt alle (reeds betaalde) resterende vacatures kwijt, of de klant verlengt zijn abonnement. Ik ben het in het geheel niet eens met Kees. Monsterboard vraagt tussen de 300 en 400 euro voor een vacature. Dit lijkt me niet meer dan redelijk, mede gezien de nog altijd zeer hoge print kosten. Als je een vergelijking maakt tussen de effectiviteit en werkbaarheid van een vacature in bijvoorbeeld de Volkskrant, dan ben ik van mening dat er meer (niet altijd betere) reacties komen, de sollicitant beter en makkelijker kan worden beantwoord en dat gebruik van online media zorgt voor een snellere inzet (max. 20 minuten i.p.v. 2 weken voordat advertentie is opgemaakt). 

thomas

De toegevoegde waarde van een recruitmentsite moet niet overdreven worden: het is een perfect medium om op een individuele wijze in contact te komen met mogelijke kandidaten voor vacante functies. Het vergt echter veel tijd om internetrecruitment succesvol in te kunnen zetten. Dat het in resultaten (daadwerkelijke invulling vacature) nog heel erg tegenvalt komt omdat organisaties onvoldoende capaciteit hiervoor in huis hebben en bovendien niet goed weten hoe om te gaan met dit nieuwe medium. Sinds kort is myrecruiter.nl op de Nederlandse markt. De combinatie van een persoonlijke begeleiding van gespecialiseerde recruiters en een geavanceerd matchingsysteem maakt internetrecruitment voor iedere organisatie mogelijk. myrecruiters is het eerste online werving en selectiebureau in Nederland  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond