Deel dit artikel
-

MSN besteedt 50 miljoen dollar om AOL-ers over te halen

MSN start in Amerika een grote reclamecampagne om het marktleiderschap van internetprovider America Online (AOL) te bestrijden. De portal en provider van softwaregigant Microsoft speelt hiermee in op de recente verhoging van het abonnementsgeld voor klanten van AOL. De campagne zal volgens Microsoft in totaal 50 miljoen dollar gaan kosten.

Vorige week maakte AOL, onderdeel van het mediaconcern AOL Time Warner , bekend dat haar klanten 1,95 dollar meer moeten gaan betalen voor hun abonnement. Hierdoor gaat de toegang tot internet 23,90 dollar per maand kosten. Microsoft garandeert nieuwe klanten van MSN dat het maandelijks bedrag dat betaald moet worden voor internettoegang tot 2003 niet hoger zal zijn dan 21,95 dollar. Daarnaast krijgen nieuwe klanten die zich voor 30 juni inschrijven hun abonnement de eerste drie maanden gratis.

De aanpassing van het abonnementsgeld door AOL zou MSN nu al veel nieuwe klanten hebben opgeleverd. "Sinds de prijsverhoging van AOL van vorige week hebben we duizenden telefoontjes gekregen van klanten van AOL die op zoek zijn naar een alternatief", aldus Yusuf Mehdi, vice president van MSN. Het aantal abonnementsaanvragen bij MSN zou met vijftig procent gestegen zijn.

Microsoft schuwt het grote geld niet als het gaat om reclamecampagnes. Vorig jaar spendeerde het bedrijf al 150 miljoen dollar om MSN te promoten. De komst van het nieuwe besturingssysteem Windows XP en de spelcomputer Xbox zal waarschijnlijk gepaard gaan met een bedrag van 700 miljoen dollar aan marketinguitgaven. Als eerste nieuwe product zal deze week Office XP worden geïntroduceerd.

Ondanks de concurrentiestrijd tussen beide partijen doen geruchten de ronde dat gesprekken gaande zijn tussen AOL en Microsoft. Onderwerp van overleg zou het gebruik van software van AOL in het nieuwe besturingssysteem Windows XP zijn. Dit zou een vervolg zijn op een eerdere deal waarbij AOL de Internet Explorer van Microsoft aanbood bij haar internetabonement. Deze vijfjarige samenwerking verliep per 1 januari 2001.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond