Deel dit artikel
-

MTV Nederland start jacht op creatief talent

MTV Nederland lanceert vandaag Digital Scout. Via de website van Digital Scout kunnen jongeren een creatief idee inzenden voor de digitale kanalen waar het bedrijf op actief is: mobiel, internet, digitale TV, social networking en games. De winnaar ontvangt 10.000 euro om het idee uit te werken.

Het idee voor de ‘talentenjacht’ komt uit de Verenigde Staten, vertelt Jochem de Jong van MTV Networks Benelux. MtvU het speciale MTV-netwerk voor Amerikaanse universiteiten, kwam eerder met een digitale talentenjacht. Volgens De Jong zijn in Amerika veel mooie ideeën ontstaan. “Wij hebben dat idee van mtvU opgepakt en vertaalt naar de Nederlandse situatie.” Digital Scout is een Nederlands initiatief en wordt niet internationaal opgepakt.

Promotie van Digital Scout vindt plaats via spotjes op de muziekzenders van MTV Networks (MTV, TMF en The Box) en op internet. Ook zoekt MTV contact met hogescholen en universiteiten om de wedstrijd onder de aandacht te brengen. De Jong: ‘We hopen dat er op die manier zoveel mogelijk goede ideeën onze kant uitkomen.”

Iedereen kan zich inschrijven via de site van Digital Scout. Ideeën moeten innovatief zijn en geschikt voor één of meer van de digitale kanalen waar MTV actief op is. Toepassingen die geschikt zijn voor meerdere digitale kanalen genieten, zo schrijft MTV, de voorkeur. Voorwaarde is dat de toepassingen zich richten op kinderen en jongeren.

Een jury, bestaande uit MTV-medewerkers en externe experts, beoordeelt de inzendingen. In februari wordt de eerste prijs van 10.000 euro toegekend. Het is volgens De Jong de bedoeling om jaarlijks twee rondes te houden.

MTV lanceerde de laatste tijd verschillende nieuwe digitale initiatieven. Zo ging afgelopen donderdag de Nederlandse versie van MTV Overdrive van start, een video on demand-service. Via MTV Overdrive kunnen internetters kijken naar MTV-programma’s die op televisie te zien zijn, maar ook naar extra programma’s. Binnenkort zullen volgens De Jong ook shows in première gaan op Overdrive, waarna ze pas op televisie te zien zijn. Overdrive neemt nu een centrale rol in op de Nederlandse MTV-site, vertelt De Jong.

De focus van MTV ligt op dit moment nog op internet, aldus De Jong. Maar daarnaast is het bedrijf ook bezig met digitale televisie en mobiel. Onlangs introduceerde MTV het digitale kanaal MTV Brand New Digital, dat via vrijwel alle kabelaars te zien is. TMF Party, TMF NL en Nick Junior zijn de drie andere digitale kanalen onder het MTV merk. De Jong: “De strategie van het lanceren van nieuwe digitale tv-kanalen zetten we door.”

Deel dit bericht

2 Reacties

bart

Slim wel: heel goedkope wijze om aan nieuwe concepten te komen en om de eigen -armoedige- creativiteit een nieuwe impuls te geven. Ik durf te wedden dat je bij inzending van je ideeen afstand doet van de rechten erop.

www.brandstofprijs.nl

10.000 euro is wel erg weinig om een goed idee te realiseren. Normaal gesproken zou MTV een veelvoud hiervan kwijt zijn. Leuk idee zo een wedstrijd, maar het is vooral een koopje voor MTV.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond