Deel dit artikel
-

“Muziekdownloads goed voor 140 miljoen in 2009”

Forrester denkt dat de markt voor muziekdownloads in ons land een waarde zal vertegenwoordigen van 140 miljoen euro in 2009. De Europese markt voor muziekdownloads zal goed zijn voor een totaal bedrag van 3,5 miljard euro in datzelfde jaartal.

Volgens Forrester blijkt uit het Europese onderzoek dat steeds meer Europese consuementen net als consumenten in de VS bereid zijn om te betalen voor naar het downloaden van legale muziek.

Forrester constateert wel dat het illegaal downloaden van muziek nog steeds een groot probleem is, maar er staat volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau tegenover dat de Europese consument wel steeds vaker bereid is te betalen voor het downloaden van muziek. Dit in in ruil voor betere kwaliteit en grotere toegankelijkheid.

In Europa wordt de markt voor legale downloads eindelijk volwassen in 2004, als spelers als Apple’s iTunes, Sony Connect en Napster hun intrede doen op de Europese markt, zo stelt Forrester in het onderzoeksrapport. “Na jaren van illegale downloads en onzekerheid over wanneer de grote platenlabels en de grotere muziekdownload-diensten actief zouden worden op de lijkt het omslagpunt er in 2004 gekomen te zijn ,” zegt Forrester-analist Rebecca Jennings.

Vooral jonge consumenten — tussen de 16 en 24 — downloaden nog steeds het meest: 49 procent  heeft wel eens online muziek gedownload, vergeleken met 23 procent van de oudere internetgebruikers. Volgens Forrester zullen het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland goed zijn voor zestig procent van de legale downloads in Europa. Landen als Spanje en Italie zullen goed zijn voor ongeveer 20 procent van de markt in 2009, aldus Forrester. 

Deel dit bericht

5 Reacties

hansje

Redelijke schatting. 140 miljoen op 14 miljoen mensen is 10 tracks van 1 euro per hoofd van de bevolking, oftewel 1 album. Bij 1/20e marktgebruik is dit 20 albums per koper per jaar.

Marc

Ik vraag me af of mensen werkelijk gemiddeld per jaar 20 CD's downloaden. Momenteel worden er 25 miljoen (en dalende) CD's per jaar verkocht excl. muziek DVD's. Dat is dus nog geen 2 CD's per jaar. Van de totale markt omzet in CD's zal downloaden 40% gaan innemen en wellicht 100% na 2009. Om dus nu de voorspellen dat er 20 CD's worden verkocht via downloaden lijkt mij erg veel. Het marktgebruik percentage van 5% is misschien te laag, Forrester geeft al aan dat in de leeftijdgroep 16-24 jaar al 49% heeft gedownload. Wellicht dat er meer toekomst zit in muziek DVD download of clip downloads. Immers de PC en binnenkort ook het mobiele media center zijn bij uitstek geschikt voor beeld en geluid.

Danny

Ik denk dat het album format eerder zal verdwijnen, consumenten zullen eerder gaan voor een enkele track van een artiest als het gaat om downloaden. Dus in plaats van 1 album met 10 tracks van 1 artiest koopt de consument dan 10 tracks van 10 artiesten, waarbij de smaakmakers kunnen rekenen op aankopen van meer van hun tracks. Per saldo zal dat de verkopen ten goede komen, want de drempel is lager.Een van de gevolgen is dat consumenten meer verschillende muziek leren kennen en er dus nieuwe kansen zijn voor meer artiesten.

Frank

Nou Danny, dat is nog maar de vraag ofdat er automatisch grotere kansen zullen komen voor meer artiesten.Volgens mij gaat het niet erom hoe men muziek consumeert (cd's kopen of downloaden), maar meer de manier waarop ze aan die muziek komen. Op dit moment is de consument afhankelijk van radio en tv die voor het grootste gedeelte in handen zijn van een paar investeerders die absoluut niet in nieuwe muziek van kleinere artiesten geinterresseerd zijn. En op internet is het nu een doolhof van site's waar ik de gemiddelde (zeer luie) consument in de toekomst de kleinere artiesten niet zal gaan vinden ben ik bang, maar hoop doet leven zegt men…..

Danny

Hi Frank, ben het gedeeltelijk met je eens dat de dominantie (en het eenzijdige) aanbod van tv en radio niet bevorderlijk is voor variatie in het muzieklandschap. Daar staat tegenover dat het Internet zich kenmerkt door een gelaagdheid in netwerken. Liefhebbers van specifieke genres staan door middel van portals, nieuwsbrieven en nieuwsgroepen met elkaar in verbindingen en maken elkaar op nieuwe artiesten en songs attent en dat zorgt voor meer varieteit dan voorheen. Het uitwisselen digitale bestanden is daarbij gemeengoed.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond