Deel dit artikel
-

MyDoom valt ook online reclame aan

Een variant van het MyDoom-virus heeft het voorzien op online reclame. Wie besmet raakt met het virus, kan bepaalde advertenties op de pc niet meer bekijken. Volgens computerbeveiligingsexpert Tom Welling van Symantec is het nog nooit eerder gebeurd dat een virus het ook gemunt heeft op online reclame.

De MyDoom.b-variant is vanaf vandaag 3 februari 2004 actief. Deze variant van het MyDoom-virus zorgt ervoor dat advertenties die worden gegenereerd met behulp van onder andere Doubleclick-technologie niet meer worden getoond. Dat schrijft Internet Advertising Report en wordt bevestigd door anti-virus bedrijven zoals Symantec en McAfee.

Het uitschakelen van reclames gebeurt alleen bij mensen die in aanraking zijn geweest met het virus. Het virus moet dus wel in de computer zitten, wil het de banners en pop-ups uitschakelen. Is MyDoom.b eenmaal op de computer aanwezig, dan kunnen bepaalde online reclames door de gebruiker met de besmette computer niet meer worden bekeken. 

Volgens Symantec, dat een lijst publiceert van doelwitten net als Network Associates, gaat het daarbij om reclames die bijvoorbeeld geserveerd worden via ad.doubleclick.net. De aanvallen zijn niet alleen gericht op Doubleclick. Het virus heeft het ook voorzien op de reclames van Fastclick, een ander Amerikaans online reclamebedrijf.

Volgens Michel Burgerhof, technisch directeur van het Nederlandse online reclameverkoopbureau WebAds, is het bekend dat er virussen bestaan die reclame kunnen uitschakelen. Maar beveiliging ertegen is nauwelijks mogelijk. “Je kunt je er nauwelijks tegen wapenen. We hebben een uitstekende firewall en er wordt door de Cisco's van deze wereld steeds beter gekeken naar allerlei beveiligingsvraagstukken, maar tegen dit soort virussen is eigenlijk niemand opgewassen”, aldus Burgerhof.

Volgens de technisch directeur van Webads is een virus zoals MyDoom eigenlijk de nachtmerrie van iedere online reclamemaker. “Stel dat onze adserver het doelwit  zou zijn van de B-variant van MyDoom, dan zou dat ons op dagbasis enkele tienduizenden euro's kunnen kosten. Moet je nagaan wat een veel groter bedrijf zoals Doubleclick aan inkomsten misloopt.'”

Het virus heeft het behalve op een aantal online reclamebureaus vooral gemunt op softwarebedrijf Microsoft en op een groot aantal verspreiders van antivirus-software. Welling van Symantec schat dat wereldwijd enkele honderdduizenden computers besmet zullen raken met de B-variant van het MyDoom-virus. Wat voor schade dat uiteindelijk meebrengt, is volgens hem moelijk in te schatten.

Deel dit bericht

2 Reacties

Frans Jan Boon

Tjee, wat erg…

Sander

Staan we op het punt dat we naast "kwaadaardige" virussen nu ook "goedaardige" virussen krijgen? Hoeveel mensen zouden nu zeggen: doe mij ook maar zo'n MyDoom-pje?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond