Narrowcastingpartijen strijden om tankstations

Ongeveer 250 tankstations zijn aangesloten op een landelijke netwerk van flatscreens, dat wordt geëxploiteerd door Rap Media. Op de schermen verschijnt een mix van commerciële en shopgerelateerde uitingen. Vijf landelijke bedrijven, waaronder Ford en De Hypotheekshop, adverteren op het netwerk.
Rap Media startte drie jaar geleden met het netwerk, maar treedt nu pas naar buiten. Naar eigen zeggen omdat het netwerk ‘nu landelijk dekkend is.'
Rap Media, dat tien medewerkers heeft, is niet de enige narrowcastingpartij die een netwerk heeft bij tankstations, blijkt uit een overzicht van Nederlandse narrowcastinginitiatieven. Onder meer Librium TV (bekend van de schermen bij McDonald's) is actief in deze markt. Het bedrijf is betrokken bij het netwerk van Total.
"Er zijn verschillende, vaak kleinere initiatieven. Enkele zijn alweer gestopt," zegt Hessel de Vries, die samen met zijn broer Elmer Rap Media oprichtte. De Vries noemt het netwerk van Rap Media overigens geen narrowcastingnetwerk. "De content die op onze schermen te zien is, bestaat uitsluitend uit korte commerciële items. Wij moeten het van de vluchtige contacten hebben, net als heel veel andere partijen." Liever spreekt hij van digital signage. "Ik vergelijk de content die wij bieden met digitale posters."
Anderhalf minuut
Omdat mensen maar korte tijd een tankstation bezoeken, duurt een ‘loop' gemiddeld anderhalf minuut. Zo'n loop is opgeknipt in negen items van tien seconden. In die items verschijnen commerciële uitingen van adverteerders en van het tankstation zelf.
Rap Media heeft lange-termijn contracten gesloten met vijf landelijke adverteerders waaronder Ford, De Hypotheekshop, Profile Tyercenter, Hertz Nederland en Autotaalglas. Het gaat om landelijke bedrijven met franchisenemers. De commerciële uitingen kunnen door de lokale vestigingen worden aangepast. Een franchisenemer voegt bijvoorbeeld adresgegevens toe of een quote. De Vries noemt een ander voorbeeld van lokale invulling: Profile Tyrecenter heeft vier landelijke spotjes; een franchisenemer kiest daaruit het spotje dat hij in een bepaalde periode wil tonen.
Oliemaatschappijen
In een tankstation dat is aangesloten op het RAP Media netwerk, hangt in de meeste gevallen één scherm, meestal bij de kassa. Soms hangen er ook meerdere schermen. Die keuze voor de schermen (formaat) en hoeveelheid schermen, hangt af van de kenmerken van een locatie.
In Nederland zijn in totaal zo'n 1800 bemande tankstations. Daarvan is volgens Rap Media ongeveer een derde geschikt voor het schermennetwerk.
RAP Media heeft nu alleen tankstations in haar netwerk die níet worden geëxploiteerd door de oliemaatschappijen zelf. Meerdere narrowcastingpartijen zouden bezig zijn om een ‘deal' in de wacht te slepen bij de maatschappijen. RAP Media is één van die partijen. "We voeren gesprekken. Als het ons lukt om een afspraak te maken met één of meerdere van de maatschappijen, dan hebben we meteen een flinke uitbreiding van het netwerk."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
7 Reacties
canol
kijken mensen wel naar die schermen?
Jeroen
Het zijn iig locaties met een enorme traffic en vaak een wachtrij. Ik was vanochtend bij de Shell aan de A4 (brugrestaurant) waar ook die screens van Rap hangen en ik kan je zeggen, het valt echt erg goed op. Veel mensen zie je kijken. Komt ook door de positie, screens moet je niet te hoog hangen, mensen kijken niet omhoog. Dat doet Rap wel goed. Denk dat veel narrowcasting partijen te kampen hebben met dit soort sceptische reacties.
F van Aalderen
Als onafhankelijk adviseur in de branche denk ik dat uw activiteiten zullen afnemen in plaats van toenemen. In de komende 4 a 5 jaar zal het aantal onbemande tankstations met 40 a 50% toenemen. Dit is immers niet uw doelgroep.
www.brandstofprijs.nl
Er zijn ook onbemande stations voorzien van beeldschermen. Ik meen dat o.a. Tinq kleine schermen in de pompen zijn gemonteerd waar audiovisuele uitingen op worden afgespeeld.
geenbelang
@VBs juridisch advies: het komt op mij nogal merkwaardig over dat een jurist meent een geschil via publieke kanalen uit te moeten vechten. Waarom volgt u niet de correcte (civielrechtelijke) weg met eventueel een gang naar de rechter? U als jurist (althans zo presenteert u zich) zou toch beter moeten weten dan dit.
geenbelang
"Ik meen dat het publiek redelijkerwijs belang bij heeft van diverse kanten van een zaak kennis te nemen." Wat een kletskoek. Het "publiek" heeft er geen enkel belang bij de details van een persoonlijk gschil te kennen. Bovendien is hier geen sprake van hoor en wederhoor, maar eerder van smaad en/of laster. Een goede jurist zou zich hier verre van houden. Dat u toch lastert doet mij vermoeden dat u ofwel geen jurist bent of een hele slechte jurist. Ik zie ook op uw website dat u er een gewoonte van maakt om de vuile was over mensen waar u een persoonlijk geschil mee heeft publiek te maken. Zie ook: http://www.vbsjuridisch.nl/page47.html
Robbert
Als ik nu ooit in zee zou willen gaan met een bedrijf die zich gespecialiseerd heeft in de markt van narrowcasting, dan weet ik in ieder geval welke partij ik niet moet hebben.