Deel dit artikel
-

NBC laat kijker computer aan tv koppelen

Digital:Convergence brengt het principe van zijn CueCat, via streepjescodes en een scanpen iemand doorverwijzen naar een website, nu ook naar televisie. Wie :CueTV gebruikt en op televisie naar een programma of commercial kijkt, krijgt op zijn computer automatisch een webpagina te zien die meer informatie over het product of onderwerp biedt. Morgen start NBC een test met de :CueTV.

Het Amerikaanse Digital:Convergence , dat de techniek op de markt brengt, lanceerde enkel jaren geleden de CueCat. Lezers van tijdschriften, waaronder Wired, kregen gratis een pen waarmee ze streepjescodes in advertenties konden scannen. Wie de pen vervolgens in een houder zette die verbonden was aan de computer, kon naar de pagina's surfen die als url's in de pen waren opgeslagen. Het middel zou adverteerders de mogelijkheid bieden om print en internet op elkaar af te stemmen, en daarmee de respons te verhogen.

Ook in Nederland werd de 'barcode-pen' geïntroduceerd. Het inmiddels ter ziele zijnde News.nl werkte hiervoor samen met het bedrijf JumpTech , een concurrent van Digital:Convergence. In maart investeerde de Telegraaf nog opnieuw in JumpTech. Om welk bedrag het ging is niet bekend gemaakt. Het Telegraaf-concern heeft de techniek nog niet overboord gezet, zo liet het weten nadat het News.nl had stopgezet. Bij welke titels de techniek nu toegepast gaat worden is nog niet bekend.

Digital:Convergence heeft in de Verenigde Staten de volgende stap gezet. Het bedrijf heeft nu de televisie verbonden met de computer via een techniek genaamd :CueTV. Kijkers naar televisieprogramma's op NBC krijgen op donderdag de primeur. Ze dienen daarvoor wel hun computer aan te sluiten op de televisie en de :CueTV-software van Digital:Convergence geïnstalleerd te hebben. Via zevenduizend winkels van retailer RadioShack biedt Digital:Convergence de software en een verbindingskabel gratis aan.

Kijkers die gebruik maken van :CueTV krijgen vervolgens in reclameboodschappen of programma's een 'C'-logo te zien dat hen duidelijk maakt dat er een radiosignaal naar de computer is verstuurd. Deze laat daarop een webpagina zien met meer informatie over het product of het programma. Is de computer niet ingeschakeld dan wordt de pagina opgeslagen als 'favoriet'. Tijdens de test met NBC krijgen de kijkers een beperkt aantal keren het logo te zien, ze worden dan doorverwezen naar de site van de televisiezender. Daar kunnen ze meedoen aan een spel en grote prijzen winnen, waaronder auto's en geldprijzen ter waarde van 400 duizend dollar.

NBC verwacht de techniek na de zomer te kunnen inzetten voor het gehele netwerk. De televisiezender zegt daarbij niet alleen te denken aan gebruik binnen commercials, het wil :CueTV ook gebruiken tijdens nieuwsuitzendingen. Het signaal roept dan pagina's op die meer informatie geven over het onderwerp dat zojuist is behandeld.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond