Deel dit artikel
-

NedCargo stopt internet-activiteiten

Marktplaats voor containervervoer Nedcargo is gestopt met de internetactiviteiten en gaat zich volledig richten op logistieke dienstverlening. "Na twee jaar inzet en enkele tonnen euro's investering in een internetsysteem werd er enkele honderden euro's omzet bereikt", aldus directeur Diederik Antvelink. Daarentegen leverden de logistieke activiteiten al na zes maanden "enkele miljoenen" omzet op; het bedrijf zegt dat het eerste kwartaal van dit jaar met winst is afgesloten.

NedCargo als logistieke marktplaats voor containervervoer werd opgericht in mei 2000. In december 2000 was de marktplaats operationeel , maar in zes maanden tijd bedroeg de omzet niet meer dan 750 euro, zo zei mededirecteur Roderick de la Houssaye in december 2001 . In juli vorig jaar werd daarom het businessmodel "richting de oude economie" veranderd. Van de online marktplaats op zich bleef toen al weinig meer over. Die verandering leverde het bedrijf in december 2001 de eerste bescheiden winst op.

Het online platform bleef echter bestaan en fungeerde als afhandelingsplatform. "Voor het automatiseren van de enorme stroom aan documentatie is het internet geschikt en daarin onderscheiden we ons nog altijd van de concurrentie", zei De la Houssaye toen. Ondanks de nieuwe functie als afhandelingsplatform bleef de marktplaats feitelijk operationeel, waardoor ook de kosten voor het in stand houden ervan bleven bestaan. Het was dan ook "een eenvoudige beslissing" om de marktplaats stop te zetten, aldus Antvelink.

Online afhandeling doet het bedrijf nog steeds, Antvelink zegt dat internet voor het bedrijf wel een functie heeft als informatieplatform, maar nadrukkelijk niet als transactieplatform. Hij meent dat die situatie ook in de toekomst niet zal veranderen: "Reversed auction zal in de transportwereld absoluut niet werken."

Heeft hij bij de oprichting van het bedrijf ooit overwogen dat er helemaal geen vraag zou zijn naar dergelijke online diensten? Antvelink: "We hebben voor we begonnen allerlei marktrapporten bestudeerd, van Forrester, Jupiter en noem maar op. Die waren allemaal erg positief, en toen we zagen dat de grote banken er ook geld in gingen steken, raakten ook wij overtuigd dat het wel wat zou worden."

De investeringen in de online marktplaats zijn volgens mede-directeur De la Houssaye overigens niet helemaal voor niets geweest. De opgedane kennis op het gebied van IT en logistiek komen volgens hem "goed van pas". "Onze interne IT is nu goed geregeld waardoor we efficiënter en goedkoper kunnen werken."

Deel dit bericht

17 Reacties

d_taco

"Daarentegen leverden de logistieke activiteiten.. omzet op" Goed nieuws dus. Maar wat meer duidelijkheid over wat dan wel geld opleverd was wel leuk geweest, na alle elende hier op emerce.Of staat hier dat NedCargo zelf vrachtwagens heeft gekocht?

Robert Hoevers

Lijkt me een verstandige wending. Wellicht gaan dergelijke bedrijven in de toekomst toch weer terug naar het online marktplaats model als ze eenmaal een naam en een positie in de markt hebben veroverd en als ze de automatisering van de informatiestromen helemaal onder de knie hebben. Robert Hoevers, F1simulator.com

coerper

Dit vind ik nu eens echt jammer…, wat vond ik dit een handig platvorm zeg. Nou, misschien als de het tij keert komen ze weer terug, ik hoop het. En verder kop op voor deze echte ondernemers, ze hebben het toch maar geprobeerd.

Don Leo

Ooh mijn god, hebben we weer dat gezeur van NedCargo. Twee miljoen verspijkeren en daarna een beetje stoer doen dat ze geld verdienen. Ja zo kan ik het ook! Betekent het stoppen ook dat ze hun rekeningen niet meer gaan betalen? Wat een nep ondernemers…

Edwin Noordermeer

Uit deze dot.com mislukking blijkt maar weer dat de kritische succesfactoren voor marktplaatsen nog niet bekend zijn. Als bouwer van marktplaatsen (ook die wel geld verdienen) hebben we gemerkt dat de marktplaats toegevoegde waarde moet bieden aan de gehele keten. Immers, je hebt twee klanten: de vragers en de aanbieders. We merken dat het verlagen van transactie kosten is daarbij niet het doorslaggevend argument is. Je moet verder gaan: bedrijfskundige problemen van aanbieder en vrager kosteneffectief oplossen. Daarnaast is het maar de vraag of een branche "er aan toe is". De menselijke factor is sterk bepalend in het automatiseren van bedrijfsprocessen binnen het bedrijf. Als je dan over de bedrijfsmuren heen gaat automatiseren dan neemt die factor in belangrijkheid toe. Kortom, een geval van jammer, maar ik denk dat het het bewijs is dat het bouwen van marktplaatsen specialistenwerk is.

Diederik Antvelink

Toch grappig dat nu blijkt dat de omzet wat achterbleef vergeleken met de uitspraak van 4 april 2001. Woensdag, 04 April 2001 (13:30:32) Leuk al die reacties, maar lijkt me geen zinvolle discussie. NedCargo verdient zijn geld nu al aan een handjevol grote transacties per maand. 80% van de rederijen staat ingeschreven en doen actief mee. Het probleem zit veel meer aan de verladers zijde. Deze zijn zeer conservatief en hebben de meeste moeite om via een nieuw medium in te kopen. Daar wordt dus aan gewerkt met accountmanagers. We zijn dus druk bezig deze account managers te recruiteren.

willem wakker

Ja meneer 'Diederik Antvelink', scherp gezien hoor van u, toch maar eens eventje iemand op een foute uitspraak kunnen betrappen. smart-ass… wat een gezeur, dit is toch fantastisch, dit is ondernemen! Geen geld verdienen aan internet, dan maar ergens anders mee. Ze hadden ook nog drie landen-ceo's kunnen benoemen een co-ceo en een cco, zeven kantoren openen in acht landen, failliet gaan en vervolgens je aandeelhouders de schuld geven.

Geert G.

Het is mij niet duidelijk wat er mis was met de marktplaats. Ik zie elke dag nog nieuwe marktplaatsen uit de grond komen. Koffie, etc etc. Hebben de andere marktplaatsen een ander business model of zitten die in een andere markt waar je wel een marktplaats werking kan hebben. Dat NedCargo een andere richting opgegaan is vind ik op zich goed, maar waarom zijn ze niet verder de softwarekant opgegaan? Je ziet veel marktplaatsen die uiteindelijk software-oplossingen aanbieden in hun branch. Zonde toch van alle moeite die erin is gestopt. Ik zie overigens niet of er ook ontslagen zijn gevallen nu er gestopt wordt met internet. Weet iemand dit?

Ronald van de Water

Heeft NedCargo ook nog rekeningen uitstaan bij EC Gate?

xander rammerstein

Zit Lost Boys hier nog in? Niet veel technologie meer aan te verkopen als ik dit bericht zo lees. Geen Lernhout & Hauspie mogelijkheden voor LB. Snap niet dat ze de zaak niet hebben laten klappen en een doorstart gemaakt zonder de aandeelhouders. Geen gecommissaris en ge-AVA meer, maar wel 100% vd aandelen.

Don Leo

Deze reactie is niet zozeer gericht op dit artikel, maar op de reactie van Robbert Hoevers. Robbert heeft een of andere gezellige reactie. Iets van positieve maar ook nietszeggende reactie. Dat F1 simulatie wil hij graag nog even noemen om zo nog wat clicks te krijgen. Ik wens hem het allerbeste, maar misschien dat hij beter even kontakt kan opnemen met de redactie van Emerce om zo een artikeltje over hem geschreven te krijgen.

Daan

Goedemorgen, ik begreep dat er een nieuwe marktplaats voor logistiek succesvol is! Niet netcargo maar Logistical World. Waarom staat daar nou nooit iets van in de Emerce. Dat zijn echte ondernemers!

Hendrik

Daan, misschien wordt er wel niets over geschreven omdat Logistical World helemaal geen marktplaats is, maar een softwarehuis wat internettoepassingen voor de logistieke sector ontwikkelt. Waar jij je claims over het succes van deze "marktplaats" vandaan haalt is mij onduidelijk, of werk je er misschien en probeer je zo wat publiciteit te genereren?

Ron

Hendrik, als logistical world een softwarehuis is, dan ben ik een voetbalstadion! Logistical World is een pure marktplaats waar gehandeld wordt in loodsruimte! Een groot succes met vele transacties per dag. Er wordt misschien niet met een veiling systeem gewerkt, misschien is dat de reden dat Netcargo failliet is gegaan. Want goedkoop, goedkoop, goedkoop dat werkt niet. Het moet goed zijn wat je verkoopt. Logistcal World, ik ben trots op jullie dat jullie dit voor elkaar hebben gekregen!

Kees Frederiks

ook ik reageer niet op het artikel maar op Don Leo. Iemand die ik al twee jaar lang negatieve postings zie doen onder een of andere vage naam met volgens mij als enig doel personen en bedrijven af te zeiken en te schaden. (Zoek maar eens op het woord Don Leo in het archief) Kan Emerce hier niet eens wat aan doen? Bedrijven en personen kunnen hier niets tegen doen, maar lopen hierdoor soms ook echt schade op. Don Leo, als je het zo goed weet, doe het dan zelf eens, of kom eens naar buiten met je echte naam en vertel eens wat je voor werk doet. Dit moddergooien moet in ieder geval nu gewoon eens stoppen.

hendrik

Beste Ron, dat logistical world een marktplaats is, is mij niet echt duidelijk geworden van hun site. Ik meen toch echt gelezen te hebben op de site dat er software ontwikkeld wordt en aangeboden, naast een database met loodsruimte. Als je de mensen achter logistical world kent dan is het misschien een tip om de web site wat explicieter te maken, een verkeerde indruk, zoals de mijne blijkbaar, is zo gewekt. Dat er vele transacties per dag zijn lijkt me stug, er worden hele panden aangeboden via de site. Nu kom ik uit de logistiek en mijn ervaring is dat het nu niet echt storm loopt v.w.b. vraag en aanbod van hele panden, zeker niet enkele per dag. Veel succes toegewenst, maar adverteren via een Emerce forum lijkt me niet de beste manier om de doelgroep te bereiken.

Don Leo

Ook ik wil niet op het artikel maar op de reacties reageren. Waarom wordt ik als negatieve eikel bestempeld als alles wat ik gezegd heb uit is gekomen! Ik ben gewoon een reeele optimist!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond