Deel dit artikel
-

Nederlanders ruilen televisie in voor het web

Nederlandse consumenten gingen in het eerste halfjaar van 2007 4 procent minder televisie kijken en 8 procent meer internetten. Radio won 3 procent aan media-aandacht. Volgens Forrester Research verdubbelen de digitale advertentiebestedingen in Europa tussen 2006 en 2012 tot 16 miljard euro.

Uit een peiling van Stichting Internetreclame (Stir) onder 1.000 respondenten blijkt de mediaconsumptie van Nederlanders verder blijft verschuiven. Kranten zijn samen met de televisie de grootste verliezer. De ondervraagden geven aan dat ze dat wekelijks 52 uur media gebruiken, 7,5 uur per dag. Papieren dagbladen verliezen 8 procent aan mediatijd, televisie 4 procent.

Consumenten tussen 13 en 34 jaar besteden, naar eigen opgave, 9,8 uur online achter de computer. Dat is een half uur meer dan een jaar geleden. Het landelijke gemiddelde ligt echter lager, op 7,9 uur per week. Stir zegt in een geschreven toelichting: "De grootste groei in surftijd, 22 procent, is te zien in de groep 35-49 jaar. De stijging is hier 1,3 uur en de surftijd komt uit op 7,3 uur per week."

In 43 procent van de genuttige mediatijd heeft de Nederlander de radio aanstaan.

De Nederlandse internetpopulatie bestaat uit 10,9 miljoen actieve surfers, ongeacht de lokatie waar ze internettoegang hebben.

Nederland Europees hekkensluiter?

Het Stir-onderzoek verschijnt vrijwel gelijktijdig met een rapport van Forrester Research, waarvan de BBC verslag doet. Uit het Forrester-onderzoek blijkt dat Europeanen gemiddeld 14,3 uur per week online zijn en 11,3 uur televisie kijken. Volgens dit onderzoek zouden Nederlanders maar de helft van de Europees gemiddelde online tijd doorbrengen.

Peter Wiegman, coördinator van Stir, zegt: "En in heel Europa wordt er gemiddeld langer op internet doorgebracht dan dat er televisie gekeken wordt? Ik ken de onderzoeksmethode van Forrester niet, maar dat getal verbaast me."

Iets meer dan een derde van de ondervraagden in het Forrester-onderzoek, 36 procent, zegt dat ze minder televisie zijn gaan kijken ten gunste van hun internetgebruik.

Het is niet duidelijk of Forrester een onderscheid maakt tussen het web en internet. Immers, bij digitale televisie is internet slechts het transportmiddel, net zoals het ADSL, Umts en kabel dat voor het web kunnen zijn.

Online bestedingen groeien

Eind juni bleek, uit een voorpublicatie van een PwC-onderzoek, dat adverteerders relatief veel uitgeven aan televisie. Hoewel consumenten volgens PwC maar 24 procent van hun mediatijd achter de televisie doorbrengen, gat 40 procent van de advertentiebestedingen naar televisie.

Volgens Forrester nemen de Europese online mediabestedingen in de komende jaren toe tot 16 miljard euro in 2012. Daarmee zouden de online budgetten 18 procent van de totale mediabudgetten uitmaken.

In 2006 gaven Nederlandse adverteerders naar inschatting van branchevereniging IAB 250 miljoen euro uit aan beeld- en tekstadvertenties op het web.

Nederlandse webwinkels zetten in 2006 voor 2,8 miljard euro om.

Deel dit bericht

1 Reacties

Gurt

Het zou interessant zijn om de voorspellingen die Forrester 10 jaar geleden deed, te toetsen aan wat er nu daadwerkelijk allemaal van uitgekomen is. Interessant in dit verband is: Wat is anno 2012 de definitie van "online"? TV kijken via je PC met mediacenter? Internetten via de kabel op je televisie? Onder welk medium valt het lezen van de krant op electronisch "papier"?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond