Deel dit artikel
-

Nederlandse markt voor Mecom ‘zeer moeilijk’

Mecom, moederbedrijf van uitgever Wegener, kampt nog altijd met zware omstandigheden op de Nederlandse markt. De totale omzet in de eerste zes maanden van het jaar daalde met 11 procent tot 415,3 miljoen euro ten opzichte van een jaar geleden. Het verlies kwam uit op 97,6 miljoen euro, tegen een positief resultaat van 43,1 miljoen euro een jaar geleden.

De grootste verliespost voor het Britse bedrijf (met activiteiten in Nederland en Denemarken) is de nog altijd wegzakkende advertentie-omzet. Die daalde in heel Europa met 20 procent tot 154 miljoen euro. De opbrengsten uit de verkoop van kranten gingen 3 procent omlaag tot 199 miljoen euro.

De Nederlandse omzet daalde in het eerste half jaar 26 procent naar 240 miljoen euro, waarbij ongeveer alle sectoren onder druk stonden, ook online. Vooral banenadvertenties (5 procent van de advertentieomzet) leverden fors in. Het Nederlandse bedrijfsresultaat bedroeg 22,9 miljoen euro. Topman Stephen Davidson spreekt in een toelichting over  ‘zeer moeilijke omstandigheden in Nederland’

De prognose voor het bedrijfsresultaat voor 2013 is wederom aangepast. Mecom denkt uit te komen op een EBITDA van 50 tot 60 miljoen euro. In het eerste halfjaar haalde Mecom een bedrijfsresultaat van 31,7 miljoen euro.

De grootste aandeelhouders van uitgeverij Mecom zouden dit voorjaar hebben aangedrongen op een fusie met TMG, maar daar is sindsdien weinig meer over vernomen.

Uitgever Wolters Kluwer had vanochtend beter nieuws: die heeft met digitale vakinformatie het afgelopen halfjaar 197 miljoen euro winst gemaakt. De omzet bleef met 1,7 miljard euro nagenoeg gelijk. Het aantal elektronische abonnementen groeide met 4 procent. Het aantal abonnementen op papieren tijdschriften liep 8 procent terug.

Deel dit bericht

1 Reacties

Paul Haarman

Waar ligt de oplossing voor Wegener? Meer adverteerders? Maar hoe krijg je die? De groei zit hem niet in de fysieke kranten, hoe spijtig die conclusie ook is. Dus moet het online gebeuren. Het klinkt misschien gek, maar van alle uitgevers heeft Wegener misschien wel de beste papieren om online een vuist te kunnen maken. Wegener is marktleider in regionaal nieuws en dat maakt ze onderscheidend, een voorwaarde voor digitaal succes. Voor adverteerders is het gerichte publiek van de Wegener uitgaven een welkom geschenk. Mijn advies: online de regio uitbouwen, liever nog vandaag dan morgen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond