Deel dit artikel
-

Nederlandse mobiele game internationale hit

Het mobiele spel Road Warriors is plotseling een internationale hit op iOS en krijgt nu ook promotionele aandacht van de redactie van Googles Play Store. Het succes overvalt de twee oud-werknemers van internetbureau Q42 compleet.

“Plotseling werden we gefeatured in iOS’ App Store en hadden we binnen een week een miljoen nieuwe downloads. Road Warriors heeft een rating van vijf sterren op basis van veertigduizend recensies”, aldus Richard Lems van spellenbedrijf TurtleBlaze.

Eigenlijk kon Apples aandacht in de downloadwinkel op geen beter moment komen dan nu. TurtleBlaze bestaat sinds eind 2015 maar het bedrijf van Lems en Benjamin de Jager wist maar niet de aandacht van het grote publiek te trekken. De Steam-versie voor de pc sloeg niet aan en het duo bouwde daarom een mobiele versie van het spel.

“We zijn toen ook een publisher gaan zoeken die ons het benodigde bereik kon geven en gingen in zee met Lucky Cat. Toevallig zaten die vlak bij ons om de hoek.” Die samenwerking bracht de zo verlangde wind in de rug. “Van een hopeloze situatie naar een vrolijke toekomst.”

Met het omhoog spuiten van de downloads schoten ook de verdiensten omhoog. In het spel zitten op strategisch relevante plekken reclameuitingen verwerkt. Ook kunnen spelers spelgeld verdienen door reclame te kijken.

De helft van de omzet komt uit China. Dat komt voort uit het feit dat Lucky Cat en TurtleBlaze zich nadrukkelijk op die markt richten vanwege het bereik.

TurtleBlaze komt voort uit internetbureau Q42 uit Den Haag. Lems en De Jager werkten daar. Toen daar het idee begon te leven om start-ups te faciliteren en die eventueel te financieren, sloegen de twee collega’s de handen ineen en richtten hun bedrijf op. Q42 is aandeelhouder. Lems wil daar geen verdere details over verstrekken. Wel brengt die deal met zich mee dat hij bij gelegenheid Q42-collega’s mag lenen voor technisch werk.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Foto: Giuseppe Milo (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond