Deel dit artikel
-

Nederlandse verkoop HDTV verzesvoudigt in 2006

Nederlandse consumenten lijken hun achterstand ten opzichte van andere Europeanen in te halen en zijn dit jaar de grootste kopers van HDTV's. De verkopen verzesvoudigen dit jaar, wat de penetratie op 12 procent bereik brengt. In oktober gaat een volgende Europese HD-zender van start. De initiatiefnemer zoekt Nederlandse partners, mediaproducenten maar ook krantenbedrijven.

Dat bleek gisteren tijdens een Immovator-bijeenkomst op het Hilversumse Mediaparkt, de lokatie waar het NOB momenteel het WK Voetbal in HD-kwaliteit Nederland instuurt. Laurens van den Oever van de internationale marktonderzoeker GfK presenteerde er cijfers over de Nederlandse verkopen van HDTV.

"Tot 9 juni 2006 waren er dit jaar 350.000 televisies verkocht die het predikaat HD Ready bevatten", televisieschermen waarmee kijkers beelden in hoge resolutie kunnen bekijken. "Verder blijkt dat er dit jaar 5,9 keer meer HD Ready-apparaten verkocht worden dan in 2005. Daarmee is Nederland Europees koploper." Van den Oever trekt de huidige ontwikkelingen door voor heel 2006 en concludeert dat er 800.000 HD-schermen verkocht zullen worden.

GfK baseert zich bij deze cijfers op gegevens over daadwerkelijke verkopen bij grote Nederlandse elektronicaketens.

Het WK Voetbal in Duitsland blijkt voor tienduizenden Nederlanders een reden om en nieuwe, platte tv aan te schaffen. Ieder internationaal voetbaltournooi levert Nederlandse winkels 40.000 extra verkopen op. Voorts blijkt dat Nederlanders tot de eeuwwisseling ieder jaar 1 miljoen televisies kochten. De laatste 4 jaar zit daar een sterke groei in. Dit jaar zullen er naar verwachten 1,5 miljoen tv's verkocht worden.

Iets meer dan de helft van de nu verkochte televisies is HD Ready. Uit onderzoek van GfK blijkt dat 40 procent van de kopers niet eens weet dát ze een HD-tv kopen. Dertig procent weet exact wat HDTV is en nog eens 30 procent weet het ongeveer.

Winkeliers verkopen HDTV-schermen onder het mom van 'superieure kwaliteit'. In theorie is dat zo, maar de Nederlandse praktijk blijkt anders. Kabelbedrijven blijken deze dagen slechts aan de vraag onder consumenten te kunnen voldoen. Decoders worden niet op tijd uitgeleverd. Storender voor consumenten die permanente HD-kwaliteit verwachten is het feit dat er in Nederland amper videoproducties worden gemaakt in HDTV-kwaliteit.

Volgens Erik Huizer van het NOB is het maken van HDTV duurder dan 'gewone tv', SDTV. HD-producties zijn ruwweg tussen de 5 en 15 procent duurder dan normaal. Mediabedrijven aarzelen om op voorhand geld te investeren in nieuwe technieken, materialen en apparatuur. "Maar het wordt echt tijd dat we die dure pixels goed gaan gebruiken."

Vooralsnog zijn het in Nederland enkel een paar kabelbedrijven die beelden in HD-kwaliteit uitzenden. Telecombedrijven kunnen daar ook mee beginnen als ze voor de videosignalen capaciteit apart zetten tegen minstens 16 megabit per seconde, voor Mpeg4, en 24 Mbps voor Mpeg2. Dat zijn snelheden die het best gegarandeerd kunnen worden met ADSL-opvolger VDSL of glasvezelinternet tot aan de voordeur.

HD-pionier Euro1080 uit Belgie was gisteren ook aanwezig in Hilversum. Oprichter Gabriël Fehervari zegt, dat hij met dochterbedrijf Alfacam verwacht dit jaar 1.300 videoproducties te zullen draaien, waarvan 60 procent in HD-kwaliteit is. Fehervari is tevens oprichter van Euro1080, een satellietzender die HD-beelden verspreid. Onder meer CAIW, Multikabel, Casema en Essent nemen er HD-signalen af.

Fehervari was in Hilversum om te spreken over een nieuw project. In oktober 2006 gaat op zijn satellietzender HD3, een cultuurkanaal, van start in elf lokale EU-versies. Er komt ook een Nederlandse versie. HD3 zal onder meer muziekconcerten uitzenden. "We kopen pan-Europees in, dus we kunnen lagere prijzen vragen dan wanneer je voor één of enkele markten inkoopt."

"We gaan het ongeveer zoals Eurosport aanpakken", legt Fehervari uit. "Zeventig procent van de beelden zijn in alle landen hetzelfde. Twintig procent is regionaal en nog eens tien procent is regionaal en uitwisselbaar." Dat laatste houdt tv-bedrijven uit verschillende landen beelden over en weer kunnen sturen en deze laten rouleren. "Rondom 1 thema kun je in 14 dagen een totaaloverzicht uit Europa geven."

De Belg was tevens in Hilversum om samenwerkingsverbanden te zoeken. Hij riep aanwezigen op samenwerking te overwegen, hetzij op het gebied van distributie, hetzij voor co-productie en redactie. Hij sprak behalve over tv-bedrijven ook expliciet over mogelijke samenwerking met Nederlandse krantenbedrijven die overwegen hun horizon te verbreden.

"Door digitale videorecoders en on demand video verandert het communicatiemodel de komende jaren volledig. Ik denk dat we over 3 à 4 jaar geen spots van 30 seconden meer op tv zien tussen de programma's door. Die verdwijnen volledig en worden vervangen door 'branded content'."

Deel dit bericht

1 Reactie

spelling checker

of verzesvoudigd?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond