Deel dit artikel
-

Netflix onderuit op de beurs

Netflix, de grootste online dvd-verhuurder in de Verenigde Staten, maakte vlak voor het weekeinde een stevige duikeling op de beurs. De koers daalde met 28 procent in reactie op gestegen acquisitiekosten.

Sterke koersbewegingen bij Netflix zijn niet ongebruikelijk, bijna de helft van de aandelen van het bedrijf is in handen van beleggers die oog hebben voor de korte termijn. Ze hopen met verkoop van het aandeel de prijs omlaag te brengen, om zo tegen een geringer bedrag het aandeel opnieuw te kunnen kopen. De heftige terugval van vrijdag heeft echter ook een andere reden.

Het bedrijfsmodel van Netflix zit slim in elkaar, mensen kunnen voor een abonnementsbedrag per maand onbeperkt dvd’s bij het bedrijf huren. Gelijktijdig mogen er echter drie exemplaren in het bezit zijn. Reserveren kan via de website van Netflix, waarna de dvd’s toegestuurd worden samen met een enveloppe voor de retourzending.

Het succes van Netflix hangt voor een belangrijk deel af van de kosten die het moet maken om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te behouden. Deze kosten namen in het tweede kwartaal toe tot ruim 35 dollar, tegenover 30 dollar in het eerste kwartaal. Netflix meldde dat het meer geld zal uitgeven aan marketing, zo meldde het bij de presentatie van de resultaten voor het tweede kwartaal. Het zal daarbij ook gebruik gaan maken van commercials op televisie. Zorgen over de kosten die dit met zich mee zal brengen, deden beleggers besluiten om het aandeel van de hand te doen.

Tevens bleek de ‘churn’, de mate waarin (proef) abonnees weglopen, te zijn toegenomen van 4,7 procen in het eerste kwartaal naar 5,7 procent in het tweede kwartaal. Het aantal nieuw geworven proefabonnees steeg in vergelijking met vorig jaar met 78 procent, maar afgezet tegenover het eerste kwartaal bleek Netflix 23 procent minder nieuwe abonnees te hebben geworven. Het totale aantal klanten bedroeg aan het eind van het tweede kwartaal 2 miljoen.

De omzet van Netflix steeg echter met 90 procent naar 120,3 miljoen dollar, dit was voor een belangrijk deel te danken aan een prijsverhoging van 10 procent. De nettowinst bedroeg 2,9 miljoen dollar, dat was een terugval ten opzichte van de 3,3 miljoen dollar nettowinst in dezelfde periode vorig jaar. In het voorgaande kwartaal leed Netflix een nettoverlies van 5,8 miljoen dollar. Analisten waren tegenover Amerikaanse media kritisch over Netflix. Ze betwijfelden of Netflix in staat is de kosten voor acquisitie in de hand te houden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond