Deel dit artikel
-

Netpresenter brengt ‘narrowcasting naar de massa’

Met ‘push’ software kunnen internetters nu bij anderen op de pc een ‘kanaal’ laten draaien met video, foto’s en een nieuwsdienst. Het is volgens directeur Frank Hoen de stap van ‘narrowcasting voor iedereen’.

"Wat we eigenlijk gedaan hebben is het bundelen van de kracht van onze push-software voor screensavers en calamiteitenmelding voor bedrijven in een openbare dienst met een website om personen zelf kanalen te laten samenstellen."

Dat is het kortste antwoord dat directeur Frank Hoen van Netpresenter in Beek bij Maastricht kan geven op de vraag hoe bijzonder de nieuwe dienst Easy Broadcast dan wel is. Deze dienst pretendeert dat "…iedereen in een paar muisklikken zijn eigen tv-kanaal van YouTube filmpjes en foto’s kan samenstellen". Ze zouden daarmee zelfs de "concurrentie kunnen aangaan met Hilversum" volgens het persbericht.

Die laatste opmerking, zegt Hoen, moet je met de nodige ironie nemen. Wel belangrijk vindt hij het feit dat de drempel voor narrowcasting wordt verlaagd: "Je ziet in deze markt al aanzienlijke prijsverlagingen door steeds eenvoudiger inzet van technologie. Technisch en qua gebruiksgemak brengen wij narrowcasting naar de massa. In principe kan elke internetter nu doen wat een McDonalds of de Bijenkorf ook doet met hun beeldschermen die overal hangen."

Hoen met een voorbeeld: "Mijn vrouw gebruikt Easy Broadcast als fotoalbum voor opa. Iedere keer als zij er nieuwe foto’s van de kinderen opzet ziet Opa aan de andere kant van het land vanzelf die nieuwe foto’s verschijnen op zijn pc zodra hij die aan zet."

Ander voorbeeld: "Denk aan de voetbalkantine. In de kamer van het bestuur of van de clubleiders staat meestal wel een pc met internetaansluiting. Ze kunnen daarmee ook het scherm dat in de kantine hangt aansturen. Daar kunnen ze dan tekst inbrengen, bijvoorbeeld afgelastingen en uitslagen, maar ook beelden van wedstrijden van het eerste of van een jeugdelftal die ze op YouTube geplaatst hebben."

Volgens Hoen kan Easy Broadcast ook een vorm van een sociaal net gaan vormen tussen vrienden en kennissen die elkaar van beelden en informatie voorzien: "Net als in onze calamiteitensoftware kun je een pop-up laten opspringen op het scherm van de ander als je iets te melden hebt. Dat moet je natuurlijk niet al te vaak doen, want dan blijft er niet veel over van de vriendschap."

Hoen beseft ook na dertien jaar Netpresenter dat de markt voor ‘push’ begrensd is. Mensen klikken liever zelf op zoek naar informatie en filmpjes. Maar juist voor specifieke toepassingen werkt het goed, zoals dit Easy Broadcast in bepaalde relaties nuttig zal worden.

Zo heeft Netpresenter een lange lijst met bedrijfsklanten. Voor het opspringen van alarmberichten is aan veel politiediensten software geleverd voor intranetten. En voor de screensaver met nieuws zijn grote concerns klant geworden, zoals Nokia en de Unilever.

Easy Broadcast is gratis en draait zonder reclame. Hoen: "We zien het in eerste instantie als een vorm van publiciteit. Er komen wel extra’s waarvoor we dan geld gaan vragen. We hopen het reclamevrij te kunnen houden."

Netpresenter is ook gevestigd in Engeland, Duitsland en de VS. Easy Broadcast wordt volgende week in de pers in de VS geïntroduceerd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond