Deel dit artikel
-

Nettobestedingen tv-reclame dalen weer

De nettobestedingen voor tv-reclame (spot) zijn in het derde kwartaal van 2012 uitgekomen op 176 miljoen euro. Ten opzichte van het derde kwartaal 2011 laat de markt een daling van zo’n 14 miljoen euro zien.

De economische recessie is ook aan de mediasector niet voorbijgegaan, stelt SPOT, het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame. Het afgelopen kwartaal daalde de markt voor spotreclame van 190 miljoen euro in 2011 naar 176 miljoen in 2012 (min 7,3 procent). Vorig jaar was de stijging nog 7,6 procent. Nu is men weer terug op het niveau van 2010.

De branches die de sterkste daling lieten zien in het derde kwartaal 2012 – ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2011 – zijn ook de sectoren die in de crisis hard getroffen worden. Volgens de bruto mediaregistraties van Nielsen zijn dit bijvoorbeeld Telecom/ICT, Financiële Dienstverlening, Consumenten Electronica en Automotive.

Over het eerste half jaar rapporteert Nielsen een netto marktaandeel voor tv van 24,4 procent. Een daling van 0,5 procentpunt ten opzichte van het eerste half jaar van 2011. In deze definitie van de markt is de ingeschatte omzet voor search meegenomen. Search wordt veelal gefinancierd wordt uit corporate of salesbudgetten.

Internet blijft het enige medium dat een sterke stijging laat zien en realiseert deze stijging ten koste van de nieuws- en dagbladen. In deze alternatieve definitie van de mediabranche stijgt het aandeel van televisie licht van 28,8 procent naar 29,1 procent en is daarmee het grootste medium geworden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond