Deel dit artikel
-

Nieuw marktonderzoekbureau dat kijkt naar weblogs

RM Interactive, Upstream en Blogo.nl hebben onder de naam Blogresearch een nieuwe marktonderzoekmethode via weblogs gelanceerd. Blogresearch is het eerste initiatief in Nederland dat bij haar onderzoeksmethode primair gebruikt maakt van weblogs.

“Weblogs zijn een afspiegeling van de veranderende maatschappij. De Nederlander wordt mondiger, eist transparantie, wil dat er geluisterd wordt naar hem of haar en vindt dat bedrijven en instellingen zich kwetsbaarder moeten opstellen. Al deze ontwikkelingen sluiten perfect aan bij de eigenschappen van weblogs. Weblogs vormen daarom een uitstekende informatiebron, over de veranderende consument,” aldus Blogresearch. 

Blogresearch gebruikt weblogs als marktonderzoeksinstrument en zegt de spelregels van de Blogcultuur en de Nederlandse Blogosfeer te kennen. Blogresearch weet exact welke weblogs ingezet kunnen worden voor bepaalde onderzoeken en monitort en rapporteert ook de resultaten.

Het nieuwe marktonderzoekbureau is bedacht door drie bedrijven die hun kennis, ervaring en netwerk bundelen om marktonderzoek en weblogs te combineren. Daarbij gaat het om RM Interactive van Evert Weber, Upstream van Marco Derksen (die ook bekend is van Marketingfacts) en Blogo.nl van Stephan Fellinger.

Volgens Fellinger zijn er diverse mogelijkheden om marktonderzoek te doen in de blogosphere. “Je kan bijvoorbeeld denken aan product-placement. Het plaatsen van een product in de blogosphere en kijken hoe daarop door bloggers op gereageerd wordt. Webloggers staan erom bekend dat ze overal een mening over hebben en ze zijn mondig genoeg om hun mening te geven over een bepaald product.” Ook wordt er volgens hem gedacht aan het optuigen van een speciaal weblog voor het doen van een bepaald marktonderzoek.

Fellinger is van mening dat er een hoop gebeurt in de Nederlandse blogosphere en dat het doen van marktonderzoek in de Nederlandse blogwereld de moeite waard is. “We denken niet dat we de wijsheid in pacht hebben, maar het leek ons gezien onze ervaringen wel slim om onze krachten te bundelen en iets op te pikken waar in Nederland nog relatief weinig aandacht voor is. Wij wijzen traditionele vormen van marktonderzoek ook helemaal niet af. Maar we denken wel dat Blogresearch er prima naast kan bestaan.” Blogresearch wil zich laten inhuren voor het doen van marktonderzoek door het bedrijfsleven en door de overheid.

Deel dit bericht

4 Reacties

Gert Meijboom

De heren moeten opschieten: voordat ze hun researchbureau opgetuigd hebben is de bloghype voorbij.

Marcel Vogels

Wat een onzin, zowel MeMo2 als MetrixLab doen regelmatig onderzoek naar en op Blogs.

mr meetfout

Ik zie niet in waarom grotere weblogs, danwel uitgevers zullen meewerken aan dit soort onderzoek. In de eerste plaats al omdat blogo er deel uit maakt. Met andere woorden als uitgever laat je een nieuwe 'concurrent' op je site toe, die alle behoefte heeft aan data over weblogs. Laat blogo zich nu eerst maar eens bewijzen, bestaat nog maar pas. Het hele initatief komt zo blog-uitmelkerig over. Ik zet mijn geld liever op metrixlab of andere professionele meters.

Marco Derksen

Leuk al die positieve reacties op Emerce ;-) Even zonder gekheid, met weblogs (en gerelateerde componenten) is het medium internet in een nieuwe fase beland. Noem het een hype (een mening waar ik het overigens deels mee eens ben), feit blijft dat we het medium internet de komende jaren op een andere manier zullen gebruiken. Gebuikers zullen in toenemende mate hun eigen mening verkondigen. Daar kun je als adverteerder of onderzoeksbureau aan voorbij gaan maar je kunt ook eens gaan nadenken over de wijze waarop je dit kunt gebruiken om nieuwe inzichten te krijgen. Als Metrixlab (of willekeurig andere bureaus) dit reeds doen dan is het jammer dat ze deze kennis niet hebben gedeeld. Bovendien hebben ze daarmee tevens aangetoond dat ze de kern van de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van weblogs niet helemaal hebben begrepen. Maar wellicht ben ik te voorbarig met mijn conclusie. Ik ben dan ook erg benieuwd naar hun bevindingen tot nog toe want zoals ik elders al heb aangegeven hebben wij ook nog niet de wijsheid in pacht en zullen we nog moeten leren of en zo ja hoe je weblogs kunt inzetten voor onderzoek. Als het aan mij ligt zullen we de ervaringen die wij opdoen ook delen zodat we er als gehele markt (adverteerders, bureaus) de consument beter leren begrijpen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond