Nieuwe aandeelhouder voor Emerce

Quote Media heeft besloten haar 51-procent aandeel in Emerce van de hand te doen. De uitgeverij besloot onder druk van de economische tegenwind flink het mes in de hele organisatie te zetten. De gevolgen van de malaise in de ICT-markt treffen daarbij vooral Emerce. Quote-oprichter Maarten van den Biggelaar neemt waarschijnlijk de aandelen Emerce met zijn eigen BV over. De rest van de aandelen blijft in handen van Emerce-uitgever Oscar Kneppers. Inmiddels is voor drie medewerkers ontslag aangevraagd.
Van den Biggelaar en Kneppers hebben er vertrouwen in dat het merk Emerce genoeg potentie voor de toekomst heeft. Tijdschrift, website en het congres Industry Day gaan dan ook gewoon door. Om de economische tegenspoed te doorstaan, is besloten om zoveel mogelijk vaste kosten variabel te maken. Concreet betekent dit dat er drie medewerkers zijn ontslagen en dat van twee medewerkers het contract niet wordt verlengd. Redactie en vormgeving zullen meer dan voorheen worden ingekocht bij freelancers.
Uitgever Oscar Kneppers: "Aan de buitenkant zullen de gevolgen niet zichtbaar zijn. Intern zetten we gewoon de tering naar de nering. Emerce blijft zoals onze lezers en adverteerders ons kennen. Het is pijnlijk maar noodzakelijk om mensen te ontslaan. Ik ben er echter van overtuigd dat we, zeker gezien de positieve resultaten van de herpositionering en restyling die vorig jaar is ingezet, genoeg kansen hebben zodra de markt weer aantrekt. De eerste tekenen daarvoor zien wij al. En dat een door de wol geverfde uitgever als Van den Biggelaar nu doorgaat met Emerce, zegt genoeg. Nu moeten we even doorbijten."
"In feite betekent deze stap weer een verzelfstandiging van Emerce, met twee ervaren ondernemers aan het roer. Nu hoeven wij niet meer aan de flinke kosten van een grote onderneming bij te dragen. Zo is Emerce tenslotte groot geworden: als een innovatieve tent met een vechtmentaliteit. Zoals de meeste bedrijven waar wij over schrijven."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
12 Reacties
gerritje
hemeltjelief wat een nieuws. Sterkte daar! vraagje aan redactie: hoeveel fte werken er nog wel bij dit prachtige blad en bijbehorende website?
Kasper Katje
Spijtig om te horen en jammer dat nog steeds uit angst overal de broekriem wordt aangetrokken en het mes erin gezet.
mark
Het is nu even eenstapje terug om er straks versneld meerdere vooruit te kunnen doen, want de markt is aan het verbeteren. Alleen brengt de 'herverkiezingscampagne' van Bush even een probleempje. In de Bay Area is al te zien dat de bedrijven weer mensen aannemen en dat men niet langer werkt volgens ebitda of toekomstige winsten, maar gewoon op basis van winstmaken. Dat dat bedrijven geen windeieren legt en een positieve inlvoed op de shareholders value kun je goed zien bij Askjeeves.com. Hun aandeel is het afgelopen jaar met meer dan 250 procent gestegen. Straks zullende mensen bij Emerce ook dat gaan ervaren, wanneer er een grotere uitgever komt om het blad over te nemen.
A.Treur Jr.
Tja.. helemaal verbaasd zijn wij niet. Als de reacties van lezers naast de HOI een maatstaf zijn dan is het juist dat er wat moet gebeuren. Alleen in tijden van regressie 'investeren' de succesvolle ipv 'saneren'. Ik denk dat de inhoud van de items van Emerce wat verder van de markt zijn gaan staan. Waar is de uitgebreide (live) info van de Cebit. Interviews met bijvoorbeeld Digitenne of Philips. Kortom waar is de informatie, visie over convergentie en niet alleen voor de 'incrowd' maar ook de consument die zich nog graag wat laagdrempeliger willen laten informeren. Desondanks geloof ik in het multimedium Emerce. Succes….
Marco
Van den Biggelaar en Kneppers hebben gelijk, het merk Emerce is sterk genoeg om te overleven. In ieder geval heel veel succes!
Jan
When the going gets though, the though get going…
boekhouder
Van vaste kosten variabele kosten maken is tegenwoordig een populaire kreet, zeker in de internet business. Veel partijen lijken echter te vergeten dat het aan het eind van het jaar niet uitmaakt "hoe variabel" het op de balans staat, als de getallen onder aan de streep maar allemaal groen zijn. Team Emerce alle succes toegewenst. De boekhouder 😉
James
Hopelijk blijft de site intact. Ik vind het mooi en blijf loyaal bezoeken sinds 2000. Het is een indrukwekkende vergaarbak van relevant nieuws en opinies. Echter lijkt het aantal reacties in het forum te duiden op extreem lage traffic. Internet NL heeft genoeg fora over reality soaps, idols, jihad & microsoft maar het gebied 'business innovation, media & technology' lijkt de kudde niet aan te trekken. Het snijvlak tussen 'media & technology' blijft mij ongelooflijk interesseren. Maar 'business innovation' vind ik een beetje vaag en het riekt naar dure consultancy. Was het vroeger niet ..'entrepeneurship' of 'new commerce'? In ieder geval, veel succes gewenst aan het roeibootje 'Emerce'… may you weather through this perfect storm.
Bernard
Ik weet niet wat reacties te maken hebben met het aantal bezoekers. Ik run een newswebsite die een paar duizend bezoekers per dag heeft en toch niet zoveel reacties. Het een heeft weinig met het ander te maken hoor. Meeste reacties komen altijd op websites die bitter weinig dagelijkse nieuwe content bieden, daar is de enige mogelijkheid reacties te plaatsen om wat leven in de brouwerij te brengen. Nieuwssites hebben dat veel minder. En het stoort me helemaal niet.
Teun van Essem
Tja, als het Red Herring ook niet lukt om te overleven, waarom Emerce (en Quote for that matter) dan wel? Hebben zij het beter voor elkaar? Hebben ze een trouwere lezersgroep die wel wat voor hun lijfblad/magazine over hebben? Lijkt me niet, Red herring was wel zo'n beetje de standaard. Dus Oscar, en misschien Maarten ook, weeg goed af of je hiermee door moet gaan. Ik zal Emerce missen als het zover mocht komen, maar wie eigenlijk nog meer? Heb overigens een zeer goede vervanger gevonden in always-on.com van Tony Perkins (ex Red Herring). Sterkte jongens, maar een goed ondernemer weet ook wanneer het tijd is "to cut your losses".
Hans Vermeijden
Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom ik al jaren de Emerce gratis in de bus krijg terwijl ik bereid ben om een abo te nemen, net zoals ik die op de Quote heb. En ik denk dat ik niet de enige ben. Informatie is van hoog nivo, goede redacteuren etc etc. Durf er wat voor te vragen.
Johan
Kan me bij deze laatste reactie alleen maar aansluiten. Gratis abonnementen zijn leuk, maar die tijd is voorbij. Ik neem aan dat de sponsorinkomsten niet dermate hoog zijn dat het blad kan drijven op de fictieve ledencijfers door gratis bladverspreiding. Gewoon een abonnement, dat voorkomt dat alle gratis leden hier straks krokodillentranen moeten komen huilen.