Deel dit artikel
-

Nieuwe marktplaats voor non-food retailers

Begin oktober moet Retailer.nl van start gaan, een portal waar non-food retailers zaken kunnen doen met leveranciers en fabrikanten. De nieuwe marktplaats heeft Ewald Smits van Zibb.nl aangetrokken als content director.

De aandeelhouders van Retailer.nl zijn voorlopig Integration Group van Gerard van Vliet voor 25% en de retailservice-organisatie Euretco voor de overige 75%. Directeur Emile Ruempol benadrukt dat Retailer.nl een open platform wil zijn, waar ook concurrenten van Euretco kunnen aanschuiven, en mede-aandeelhouder kunnen worden. Daarnaast wordt er momenteel gepraat met venture capitalists. Ruempol wil niet zeggen hoeveel er in eerste instantie geinvesteerd wordt, maar een schatting van 5 tot 10 miljoen gulden om het eerste jaar door te komen, zit er volgens hem niet ver naast. Inkomsten moeten komen uit advertenties. Binnen enkele jaren moet er winst gedraaid worden.

De site zou een plek moeten worden waar zelfstandige non-food retailers zowel goederen kunnen inkopen, als bijvoorbeeld winkelinrichting, leaseauto's, verzekeringen en dat soort zaken kunnen regelen. Retailer.nl wil de grootste online intermediair op deze markt worden. Volgens Ruempol zijn er al contracten getekend met een bank, een telecommer en een verzekeraar.

Ewald Smits wordt verantwoordelijk voor het concept en de content van de site. Smits stond aan de wieg van Zibb.nl , de zakenportal van Elsevier die een half jaar geleden werd gelanceerd. Zibb trekt nu zo'n 5000 tot 6000 unieke bezoekers per dag. Volgens Smits is dat naar verwachting. Smits: "Het is een kwestie van lange adem. Het is niet: vandaag online en meteen feest. Zibb blijft de komende jaren een investeringsproject voor Elsevier."

Wat is het verschil tussen Retailer.nl en Zibb.nl?
Smits: "Zibb pusht vooral informatie en diensten. Zibb is overigens pas op ongeveer 5 procent van wat het moet worden. De focus van Retailer.nl is anders. Via de site moet de retailer direct toegang gaan krijgen tot de databases van leveranciers en fabrikanten. Retailer.nl moet dus meer in het centrum van workflow-processen staan, en biedt daaromheen een informatieschil."

Twee maanden geleden werd Smits gevraagd voor deze nieuwe baan. Waarom de overstap? Smits: "Het kwam eigenlijk te vroeg, anders had ik nog zeker twee jaar bij Zibb gezeten. Maar het aanbod was dermate spannend dat ik het heb aangenomen. Ik vond al langer dat er zo'n initiatief moest komen. Dat is een reden dat ik er in stap: kijken of het gaat lukken. Daarnaast is het een keuze voor eigen ondernemerschap, daar zit ik nu dichter tegenaan dan bij Elsevier. "

Deel dit bericht

1 Reactie

Victoria McJones

Uit mijn laatste informatie is retailer.nl vrijwel falliet doordat de investeerders de kapitaal-kraan dicht hebben gedraaid. De truc die retailer.nl heeft uitgehaald met het doen lijken of Aegon, Rabobank en Telfort partners waren is ook mislukt. Een woordvoerder van Aegon heeft laten blijken dat Aegon slechts een adverteerder is en geen partner, de andere twee partijen geven geen commentaar. Helaas ben ik hier nog niets over tegengekomen op Emerce….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond