Deel dit artikel
-

Nieuwe Vereniging voor viral marketeers

Hij zat er al een tijdje aan te komen, maar het is nu officieel: de Viral Advertising Association (VAA). Eerder zag de Word of Mouth Marketing Association (Womma), de vereniging voor mond-tot-mond reclame, al het levenslicht in de Verenigde Staten. De Britse VAA richt zich, zoals de naam al doet vermoeden, primair op viral marketeers.

Het idee voor een vereniging van viral marketeers is niet nieuw. Er was al een Viral and Buzz Marketing Association (VBMA), waarvan onlangs de voorzitter is opgestapt. De honeurs worden daar nu waargenomen door Pete Snyder en Brian Clark. De Vereniging is via Quozz ook in Nederland actief. Dat richtte onlangs de VBMA Benelux op.

Doel van de nieuwe vereniging, de VAA, is viral marketing te promoten in de reclame-industrie en bij marketeers van bedrijven. Ook heeft de vereniging een opvoedkundige taak: het wil individuen en organisaties uitleggen wat de kracht van viral marketing is en hoe die het beste kan worden ingezet. Ook vindt de vereniging dat viral marketing onderdeel zou moeten zijn van ieder marketingplan.

Verder wil de vereniging viral marketeers helpen bij het uitvoeren van hun taak. De oprichter van de Viral Advertising Association is Asa Bailey, tevens de bedenker van de Viral Awards. Ook was hij de man achter het kapen van de domeinnaam Ogilvy & Mather. Beiley schijnt een op zijn zachtst gezegd twijfelachtige reputatie.

Deel dit bericht

2 Reacties

Rene Scholte

Da's mooi dacht ik, eindelijk een club die zich richt op een zeer lastig onderdeel van marketing, hoe beweeg je mensen zelf verkregen informatie door te geven aan een ander? Als ik dan op de site kijk zie ik een derderangs website, een logo dat doet denken aan een begrafenisondernemer en het ontbreken van enige vorm van informatie en doelstelling. Het opvoeden zoals Emerce het noemt moge wellicht nobel zijn, deze tijd dacht ik toch wel achter ons te hebben na het uiteen spatten van de Internet zeepbel waarin iedereen met een mening dacht daar ook geld aan te kunnen verdienen.Als je echt wat te melden heb geef je er ook wat leuke voorbeelden zoals Transavia en Hotmail of (vrij recent) Burger King. Wat een dooddoener dit. Dan inhoudelijk nog een opmerking. Viral Marketing is niet weggelegd voor kleine bedrijven omdat er naast een uiterst creatieve geest ook een flinke investering nodig is. De top 500 in Nederland zit niet te wachten op de VAA en het MKB heeft al moeite genoeg een rendabele website online te krijgen. Laat een ieder nu eens de mogelijkheden belichten die binnen ieders bereik liggen in plaas van ons te richten op onzinnige initiatieven als de VAA. Marketeers vinden echt zelf het wiel wel uit (!) Er is nog zoveel moois wat slechts ontdekt is door een veel te kleine groep.

Tj

Karige informatie inderdaad. Wel een goed initiatief. De volgende link die ik zelf tegenkwam bleek helaas ook al niet levensvatbaar. ( http://sinless.org/mailman/listinfo/viralbomb/listinfo.html ). Misschien is er iemand in NL die dat initiatief ook mee wil opzetten? Count me in.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond