Deel dit artikel
-

Nieuwe VNU (4): de vakbladen

De dagbladen zijn vorig jaar verkocht, en nu staan de publiekstijdschriften in de etalage. VNU neemt echter geen afscheid van àl zijn papieren uitgaven. Naast de directories blijven ook de vakbladen voor VNU een belangrijke bron van inkomsten. Of beter gezegd, de vakmedia. Want zeker in de VS is het nieuwe VNU volop doende om gevestigde vaktitels te combineren met beurzen en internetdiensten. De Amerikaanse en Europese vakmedia zijn opgeteld goed voor een kwart van VNU's inkomsten, zodat het omzetaandelen van business media en directories nu vrijwel gelijk zijn. Toch is de business media-groep van het nieuwe VNU allesbehalve een samenhangend geheel. Deel 4 van een aantal analyses over de koerswijziging van VNU.

De vakmedia van het nieuwe VNU zijn niet alleen geografisch gescheiden werkmaatschappijen, ook qua oriëntatie verschillen de activiteiten aanzienlijk. In Europa ligt het zwaartepunt op IT-uitgaven, zeker sinds VNU Business Publications de Europese computerbladen van Ziff-Davis plus enkele uitgaven van CMP heeft overgenomen. Daarnaast bezit VNU Business Publications nog een aantal titels waarbij de vraag rijst of ze op termijn wel in de portfolio van de uitgeverij passen. Het blad Accountancy Age in Engeland bijvoorbeeld, en in Nederland schuiven uitgaven als Textilia, MilieuMarkt, PW, Management Team en zelfs Intermediair langzaam naar het randje van VNU's professionele leesportefeuille. In de IT-bladen is met enige moeite nog wel wat synergie te ontdekken, maar de prioriteiten van het nieuwe VNU lijken toch in de Verenigde Staten te liggen.

Daar groeien de twee uitgeverijen Bill Communications en BPI Communications als kool. Begin dit jaar zijn de Amerikaanse uitgeverijen van VNU ingrijpend geherstructureerd. Vanuit het nieuwe hoofdkantoor aan Broadstreet worden door VNU Business Media vier activiteiten bestuurd. Naast de uitgevers Bill en BPI zijn nu twee nieuwe eenheden actief: VNU Expositions dat de beurzen en evenementen coördineert, en VNU eMedia dat alle Amerikaanse internetactiviteiten onder zijn hoede heeft. De eenheid eMedia beheert niet alleen de sites van alle Amerikaanse vakbladen, maar is ook betrokken bij geheel nieuwe internetactiviteiten.

Dat internet belangrijk is voor het nieuwe VNU, blijkt uit de positie die de uitgever aan het opbouwen is bin e-learning. Terwijl in Nederland de oude educatieve activiteiten van VNU verkocht worden, staat in de USA een heel nieuw virtueel opleidingsinstituut in de steigers. VNU Learning maakt de kennis van VNU Business Media toegankelijk voor professionele trainers, ondermeer via een zogenaamde TrainingSuperSite. Samen met Trainseek.com zal VNU eMedia een corporate training marketplace gaan opzetten, waar materiaal en ondersteuning te vinden is voor online learning communities.

VNU Expositions heeft alle beursactiviteiten van VNU Business Media onder zijn hoede gekregen. Daar worden nu ook de recent verworven activiteiten van Miller-Freeman ondergebracht. Dat wil zeggen, de Amerikaanse activiteiten van deze beursorganisator, want de Europese portefeuille heeft VNU aan zijn neus voorbij laten gaan. Die is aan Reed Elsevier verkocht, een duidelijke indicatie dat de belangrijkste expansie van VNU niet in Europa zal plaatsvinden. VNU is nu de grootste vakbeursorganisator in de Verenigde Staten. En om de betrokkenheid bij e-business te illustreren: VNU organiseert als uitgever van het vakblad Retail Technology de vakbeurs E-Retailing World .

Naast nieuwe beurs- en internetactiviteiten breidt VNU USA ook zijn uitgeefportfolio gestaag uit. VNU heeft leidende vakbladen in marketing, media en amusement, maar ook in de levensmiddelen, diverse retailsectoren en de bouw is de uitgever goed vertegenwoordigd. Daar worden bestaande bladtitels gecombineerd met vakbeurzen, professionele websites en online informatiediensten. Voor de laatste groep is het potentieel van VNU Marketing Information Services (media-, amusement-, retail- en consumentendata) voorlopig nog enorm.

Bekende vaktitels van VNU in de VS zijn:

Billboard
The Hollywood Reporter
Adweek
Brandweek
Mediaweek
Progressive Grocer
Marketing Computers

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond