Deel dit artikel
-

Nissan worstelt met autoschuwe Millennials

Autofabrikant Nissan zet zwaar in op digitale media om de zogenoemde Millennial-generatie te bereiken. Die geeft minder om auto’s, en komt al helemaal niet een showroom binnen.

“We zijn een dinosauriër die zich aan een nieuwe wereld moet aanpassen”, vertelde vice President Marketing Europa Bastien Schupp gisteren op de Adobe AMEA Summit in Londen. “Vroeger konden we de klant vrij makkelijk uittekenen, dat wordt steeds moeilijker.”

Het grootste probleem voor Nissan zijn jongeren. Die hoeven niet zo nodig een auto, oriënteren zich nauwelijks, komen al helemaal niet in een showroom en als ze al een auto willen delen ze die vaak met anderen.

Om die groep te bereiken werd een campagne gedraaid op Sony PlayStation, want virtueel willen Millennials maar al te graag racen. De winnaar werd getraind voor een echte race in een echte (Nissan) auto. De video-opnamen daarvan werden weer gebruikt voor een realityshow op televisie en online. Het materiaal werd flink gedeeld via sociale media in een poging om de generatie toch weer wat meer te interesseren voor auto’s.

Schupp moest toegeven dat het moeilijk blijft. “Deze generatie raakt gewend om online te bestellen. Wij moeten gaan kijken wat we daarmee willen, in elk geval moet de beleving van een showroom veel meer aansluiting bij wat jongeren interessant vinden.”

En misschien moet dat ook wel gelden voor de auto’s zelf. “Maar weinig van onze auto’s zijn echter connected.”

Schupp gebruikt (Adobe) software om het hele marketingtraject van klanten te kunnen volgen, “vanaf het moment dat zij voor het eerst op de site komen.”

Royston Seaward van Deloitte wees gisteren op een andere trend onder jongeren. “De meesten van ons gebruiken zoektechnologie om informatie online te vinden. Meer dan de helft van de jongeren onder de 26 gaat voor informatie op zoek in zijn eigen sociale kring.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Martin Voorzanger

9% van de Nederlanders heeft z’n auto vorig jaar weggedaan en zelfs 23% daling in autokilometers door jonge Amerikanen.. (ref: Toogethr Blog – http://blog.toogethr.com/post/49076875262/autorijden-is-uit-23-procent-daling). Alleen connectivity van auto’s zal niet de oplossing zijn voor Nissan. Ze moet zeer snel in service gaan stappen, zoals Daimler nu al enige jaren geleden heeft besloten (zoals Car2Go).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond